• Dalkulla74

Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?

Hej!

I år hade vi tänkt prova på att göra en fotokalender som julklapp till släkten. Eftersom vi inte testat någon leverantör alls tidigare så skulle vi behöva tips på vilka som har bra kvalitet och pris och kanske ännu viktigare vilka vi ska låta bli att beställa ifrån.

Jättetacksam för hjälpen från er

• Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?
  • Dalkulla74

Nu har jag kollat närmare på Phobox.se som ju legat bäst till hos mig. Tyvärr så har de inga röda dagar  de heller upptäckte jag nu . MEN man kan greja till det själv genom att ta Photodays för 20kr. då kan man redigera hela kalenderna med typsnitt, grad, fet kursiv osv samt även färg på texten. Ett hästjobb helt klart men så kan man få slutresultatet som man vill .

De har förresten köp 2st betala för 1 just nu och fram till den 1dec.

Hmm ska jag ändra 365 rutor i kalendern tro.. ?

Ordinarie pris: 1 enkel vägghängd A4 kostar 149kr  +20kr(photodays) + 98kr frakt (1-5st). Betalning med kort

• Norr

På vistaprint kan man också lägga in helgdagar och namnsdagar och vad man nu vill men som sagt.. det tar ju sin lilla tid. Jag gjorde det förra året men tror inte jag orkar göra om det i år....

• Dalkulla74

Norr: Hmm ja just nu lutar det åt att jag gör det, men ska fundera tills i morgon eller lördag. Vad jag kan förstå så kan man spara och pausa och fortsätta lite när man vill och inte behöva sitta och göra allt klart på en gång för det känns lite smått omöjligt med 2 barn .

Jag har mailat kundservice på Photobox med för checka hur de räknar "köp 2 betala för 1". Vad tror ni, om man köper 5st får man betala för 3 och få 2 gratis då? I så fall beställer man ju 6st och betalar för 3 och får 3, dock blir frakten 50kr extra över 5st. Eller kan det vara så illa att de bara räknar det på 2st och det utöver så får man betala fullpris på?

Nu blir det sängen nästa!

• Längtandsfull
    Norr skrev 2010-11-25 23:03:40 följande:
    På vistaprint kan man också lägga in helgdagar och namnsdagar och vad man nu vill men som sagt.. det tar ju sin lilla tid. Jag gjorde det förra året men tror inte jag orkar göra om det i år....
    Vart gör man det?? Jag har letat men kan inte hitta nått..
    Det enda jag har hiittat som mankan välja på är bakgrund och så kan man lägga till text och symbol på olika datum.
    Men jag lyckas inte få siffrorna på röda dagar röda. om du förstår.
    Dalkulla74 skrev 2010-11-25 23:16:05 följande:
    Norr: Hmm ja just nu lutar det åt att jag gör det, men ska fundera tills i morgon eller lördag. Vad jag kan förstå så kan man spara och pausa och fortsätta lite när man vill och inte behöva sitta och göra allt klart på en gång för det känns lite smått omöjligt med 2 barn .

Jag har mailat kundservice på Photobox med för checka hur de räknar "köp 2 betala för 1". Vad tror ni, om man köper 5st får man betala för 3 och få 2 gratis då? I så fall beställer man ju 6st och betalar för 3 och får 3, dock blir frakten 50kr extra över 5st. Eller kan det vara så illa att de bara räknar det på 2st och det utöver så får man betala fullpris på?

Nu blir det sängen nästa!
    Vi beställde från photobox förra året och vi blev nöjda. Ja satt och gjorde allt siffror på röda dagar röda samt att jag skrev in olika högtider och även när sonen fyller år och när han har dopdag. Tog lite tid men det var inte så farligt. Det var ju kul också..
  • Solia

Har beställt från Extrafilm varje år men jag tycker de blir sämre och sämre. Förut hade de tex riktigt fotopapper. I år måste man skriva högst upp på sidan (eller lämna tomt) vilket gör att bilderna blir väldigt långsmala= beskärs konstigt... Vill man få in flera bilder per sida går det dock numera, men mer än två blir nästan plottrigt (tycker jag som är rätt konservativ). Pga min konservativa läggning har jag dock beställt därifrån denna jul också, men har lovat mig själv att aldrig göra det igen (kommer säkert inte hålla det, vi får se;)) De är inte sämre än andra kalendrar men inte jättebilliga (förr var de ju betydligt dyrare men kvaliteten var outstanding och man hade fina 13x18bilder att använda då året var slut). Fast man vet att man får en hygglig produkt...  Fuji lär ha riktigt fotopapper så jag skulle kolla deras kalendrar om man vill kunna använda förstoringarna "efteråt" också, vet ej format, men det går säkert att kolla!
    Önskefoto verkar många gilla. Har ingen erfarenhet själv! Verkar helt ok!
    Photobox har helt ok färgsättning på vanliga bilder. Vet dock itne mer om kalendrarna.

• Dalkulla74

Va roligt att höra ifrån två som provat Photobox !

Längtansfull: Jo jag är också lite knasig och gillar sånt där pill men det är ju en del mer saker man ska hinna så här innan jul . Jag hade tänkt gå in på samtliga dagar, mormor ser dåligt så siffrorna ska ökas på i storlek och fetas till förutom att röda dagar ska bli röda. Sen tänkte jag med skriva in när vi närmaste fyller år, ev lägga in bild el iaf bakgrundsfärg/bild på rutorna så de ser tydligt när något händer

Jag tittade på Extrafilm igår men kommer inte välja dem för jag gillade inte designen på sidorna.

Ett fotokalenderföretag som avråds på flera ställen på nätet är clickit.se. Usel kvalitet, dåligt bemötande mm.

• solida

Jag har beställt fotokalendrar i fyra år nu. Första året gjorde jag hos fujifilm för jag fick nåt erbjudande, nästa år surfade jag runt och jämförde, och valde vistaprint. Sen har jag använt dem tre år i rad, och är extremt nöjd! Det blir så bra kvalité, och man kan få designen i en oändlig massa olika sätt. Lite trist att man inte får namnsdagar, men jag tycker att man kan leva utan faktiskt. Och det blir inte alls dyrt. I år beställde jag 6 likadana kalendrar plus en med helt andra bilder för totalt 720 kr inklusive frakt och moms. De där "extragrejerna" som nån skrev om är det ju bara att ignorera, inget som är förbockat från början. Men förra året beställde jag ett par nyckelringar med sonen och gav mormor och farmor, det var väldigt poppis.

• FruJohansson82

Hur betalar man på vistaprint?? Ska betala till deras konto, men står ju ingenstans till vilken typ av konto det är Mailade till deras kundtjänst men man kunde bara skriva till dom på engelska

• Maria09

Jag lägger helt klart min röst på www.onskefoto.se!! Har beställt där i alla år, så även i år.
    Vi är jättenöjda med både kvalitet och pris!

• ceeh

Ica foto fungerar lika bra som vista print, men samma som dem, inga röda dagar eller namnsdagar. Men man kan fritt lägga till text och infor i rutorna så har man tid och tålamod går det att göra själv...

Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?