• Dalkulla74

Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?

Hej!

I år hade vi tänkt prova på att göra en fotokalender som julklapp till släkten. Eftersom vi inte testat någon leverantör alls tidigare så skulle vi behöva tips på vilka som har bra kvalitet och pris och kanske ännu viktigare vilka vi ska låta bli att beställa ifrån.

Jättetacksam för hjälpen från er

• Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?
  • Dalkulla74

L: Jo, jag knappade in kortnummer och giltighetstid och CVCnr som vanligt men SEN så vet jag inte vad som hände för det vanliga förfarandet med dosan och koder uteblev och så kom det upp det där med banköverföring. Om det bara var jag som var sjukt trött och tryckte fel på något eller om det nu var så att det inte var genomförbart med Handelsbanken vet jag inte... Just nu är jag bara nöjd med att det tillslut funkade med Paypal ( är ju precis som när man betalar med kortnr). Ska jag beställa något igen från Photbox så ska jag göra det tidigare på dygnet då jag är pigg .

• Sarah84

Japanfoto har ett jätte bra program till allt manv ill göra med bilder. Man kan i princip göra allt där, jätte bra är de..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-01 22:29:06 följande:
    L: Jo, jag knappade in kortnummer och giltighetstid och CVCnr som vanligt men SEN så vet jag inte vad som hände för det vanliga förfarandet med dosan och koder uteblev och så kom det upp det där med banköverföring. Om det bara var jag som var sjukt trött och tryckte fel på något eller om det nu var så att det inte var genomförbart med Handelsbanken vet jag inte... Just nu är jag bara nöjd med att det tillslut funkade med Paypal ( är ju precis som när man betalar med kortnr). Ska jag beställa något igen från Photbox så ska jag göra det tidigare på dygnet då jag är pigg .
    JA det är svårt att tänka klart när man är trött..
    Känner mig tjötig nu men jag vill reda ut detta.
    När du betalar med betalkort (översta alternativer av dom 3)
    Så skall du ju inte använda internettbank och kod/dosa.
    Det gör ju inte jag iallfall...
    Såvida det finns pengar på kontot. Annars så förs man ju vidare till sin bank för att fixa pengar.
  • Dalkulla74

Längtandsfull: Nu är det lite olika bankerna imellan. För ca ett halvår sedan tror jag det var så införde Handelsbanken att man SKA använda dosa även vid kortköp på nätet, detta för att öka säkerheten. Så jag stoppar in mitt betalkort i min dosa och får en säkerhetskod som jag skriver in i en ruta som poppar upp på skärmen efter det att jag fyllt i mitt kortnr, giltighetstid och CVCnr. Detta gör jag alltså varje gång jag ska utföra ett köp med betalkort på internet och utnyttjar aldrig någon kredit. När jag betalar räkningar mm inne på internetbanken så är det på ett annat sätt, då har jag ett speciellt kort för bank-ID istoppat i min dosa och skriver heller inte in något kortnr osv. Jag kan däremot inte berätta så utförligt hur det såg ut strax innan jag fick det där meddelandet av photobox om att jag skulle knacka in allt INNE i internetbanken istället för bankkortköp för jag minns helt enkelt inte. Jag hade iaf skrivit in all vanlig info med kortnr, giltighet, cvcnr men något gjorde att jag inte kom vidare på det sättet. Antingen något galet i mitt huvud eller på hemsidan . Nu vill jag inte gå in och utföra ett nytt köp bara för att testa igen eftersom jag lyckades med paypal och inte ska ha något mer på ett tag men lovar att berätta nästa gång jag använder Photobox om hur det går då .

• Dalkulla74

Sahrah84: Tack för tipsen om Japanfoto, har varit in där för ett tag sen och tittat men inte nu när jag kikade efter fotokalender. Ska titta sen hur deras ser ut .

• Dalkulla74

Sarah84: Nu har jag tittat på Japanfoto. För mig passade de inte då de gör kalendern på fotopapper. Blir helt klart snyggast så men svårt för släkten att skriva på sådant papper. Men det fanns många valmöjligheter att designa kalendern! Priset är lite högre kanske men å andra sidan så är det ju på fotopapper så det "ska" ju kosta lite mera då

• Längtandsfull
    Dalkulla74 skrev 2010-12-02 09:39:12 följande:
    Längtandsfull: Nu är det lite olika bankerna imellan. För ca ett halvår sedan tror jag det var så införde Handelsbanken att man SKA använda dosa även vid kortköp på nätet, detta för att öka säkerheten. Så jag stoppar in mitt betalkort i min dosa och får en säkerhetskod som jag skriver in i en ruta som poppar upp på skärmen efter det att jag fyllt i mitt kortnr, giltighetstid och CVCnr. Detta gör jag alltså varje gång jag ska utföra ett köp med betalkort på internet och utnyttjar aldrig någon kredit. När jag betalar räkningar mm inne på internetbanken så är det på ett annat sätt, då har jag ett speciellt kort för bank-ID istoppat i min dosa och skriver heller inte in något kortnr osv. Jag kan däremot inte berätta så utförligt hur det såg ut strax innan jag fick det där meddelandet av photobox om att jag skulle knacka in allt INNE i internetbanken istället för bankkortköp för jag minns helt enkelt inte. Jag hade iaf skrivit in all vanlig info med kortnr, giltighet, cvcnr men något gjorde att jag inte kom vidare på det sättet. Antingen något galet i mitt huvud eller på hemsidan . Nu vill jag inte gå in och utföra ett nytt köp bara för att testa igen eftersom jag lyckades med paypal och inte ska ha något mer på ett tag men lovar att berätta nästa gång jag använder Photobox om hur det går då .
    ok.. då är jag med.. men vad krångligt det låter..
    Skönt att det är klart iallfall..
  • Sarah84
    Dalkulla74 skrev 2010-12-02 10:07:49 följande:
    Sarah84: Nu har jag tittat på Japanfoto. För mig passade de inte då de gör kalendern på fotopapper. Blir helt klart snyggast så men svårt för släkten att skriva på sådant papper. Men det fanns många valmöjligheter att designa kalendern! Priset är lite högre kanske men å andra sidan så är det ju på fotopapper så det "ska" ju kosta lite mera då
    Men kan du inte välja papper? Har för mig ja kunde de då jag gjorde fotoböcker.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Dalkulla74

Sarah84: Jag ska inte säga helt säkert men det var den info som jag fick fram utan att "gräva" fram den så att säga. Det kanske går att välja papper men standard för dem på kalendrar verkade vara fotopapper. Hade jag inte redan gjort min kalender så hade jag gått in igen och lusläst men nu lämnar jag det till någon annan . När man gör fotobok är vikten av pappersval stor om du frågar mig. Väljer man inte ett syrafritt papper så kommer trycket att "brytas ner" allt eftersom tiden går.

Längtandsfull: Faktiskt lättanvändbart (i vanliga fall ) men däremot känns det omständigt att springa efter den där dosan varje gång man sitter i soffan och klickat hem något från internet mot förut då det bara var plånboken och kortet som behövdes . Men det är bra att de ökar på säkerheten för näthandeln så man slipper undan ifall man blir lurad av någon webshop eller så .

• Längtandsfull

Ja säkerheten är ju såklart viktig..
    Swedbank har den finuliga funktionen att man laddar hem ett enkelt program till datorn (E-kort)
    Där fyller jag i summan jag vill handla för och trycker på nytt kortnummer så kommer det upp tillfälliga kortnummer CVC-nummer och gilltighetstid. Så man behöver aldrig använda sitt riktiga kort= Ingen kan spåra och ta pengar

Det är nästan för enkelt program också.. Det gillas starkt..
    Så vi slipper lämna soffan eller stolen för att hämta dosa eller kort..

Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?