• Dalkulla74

Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?

Hej!

I år hade vi tänkt prova på att göra en fotokalender som julklapp till släkten. Eftersom vi inte testat någon leverantör alls tidigare så skulle vi behöva tips på vilka som har bra kvalitet och pris och kanske ännu viktigare vilka vi ska låta bli att beställa ifrån.

Jättetacksam för hjälpen från er

• Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?
  • Dalkulla74

Längtandsfull: Jo jag vet hur Swedbanks funkar med eftersom sambon har Swedbank och vi har gemensamma kontot där. Men jag har även kvar "mina" konton på Handelsbanken som jag använde denna gången.

• happy 78

Läste bara lite i början då du fått så många svar. Om du vill ha en kalender med glansiga bilder så är jag rätt säker att det finns speciella pennor som man kan skriva i de med.
    Förra året beställde jag från japanfoto(tror det hette så) och de blev bra.
    På en del ställen så gick det ej att göra kalendrar för att de tyckte våra bilder hade för dålig kvalitet(vilket jag absolut inte tyckte de hade)

• Dalkulla74
    happy78: Tack för att skrev om din erfarenhet av Japanfoto med . Jag tror jag har läst någonstans med att de fick bra kritik för sina fotoprylar. Jo jag vet att det finns pennor som "biter" på fotopapper och själv älskar jag att skriva med tusch. Men min gamla mormor tex skulle nog bara bli irriterad om hon skulle behöva använda någon ny sorts penna mot den gamla vanliga blyerts eller bläckpennan hon alltid skriver med .
  • Semlan10

Någon som vet var man kan köpa pennor för att skriva på fotopapper? Fick kalendrarna från Fujidirekt idag och de är i fotopapper, hade inte räknat med det så inte helt nöjd... Lite mörka är bilderna också. Men nu är det gjort, nu blir det till att komplettera kalenderklapparna med en passande penna. Men som sagt, vilken sort ska det vara och var finns de?

• Längtandsfull
    Semlan10 skrev 2010-12-06 14:43:08 följande:
    Någon som vet var man kan köpa pennor för att skriva på fotopapper? Fick kalendrarna från Fujidirekt idag och de är i fotopapper, hade inte räknat med det så inte helt nöjd... Lite mörka är bilderna också. Men nu är det gjort, nu blir det till att komplettera kalenderklapparna med en passande penna. Men som sagt, vilken sort ska det vara och var finns de?
    kolla i någon bokhandel. dom brukar ju ha det mesta i kontorsväg.
    exempel bokia, wettergrens osv
  • Dalkulla74

Vera72: Spritbaserade pennor ifrån bokhandel eller tex Clas Ohlson. Märkpennor för CD/DVD funkar också fint Tråkigt att du inte blev helt nöjd med bilderna, svårt att veta om det är din skärm som visar för ljust eller om det är hos Fuji de skrivits ut "för mörkt". Jag tror släkt och vänner blir jätteglada ändå, det brukar vara mest en själv som är så där överkritisk .

• Semlan10

Tack för tips!

Några av bilderna har vi framkallat som vanliga foton (hos Crimson) och de blev inte alls så mörka, så Fuji får nog ta skulden för det. Ja ja, nu vet man till nästa år... Ska nog spara den här tråden att kolla i november 2011 :_)

• Dalkulla74

vera72: Kul att du också tycker att du får hjälp av tråden och vill spara den . Men jag undrar om de inte gjort om reglerna för ålder på trådar eller är det kanske bara att trådar äldre än ett halvår inte går att söka på? De stängs aldrig som förut det vet jag iaf . Jag ska med spara den i mina favoriter

En nyfiken fråga om fotoframkallningen, när du skickade till Crimson, klickade du i autokorrigering då eller bad du dem framkalla bilden utifrån dina inställningar i bilden? För mig personligen så är det suveränt att man kan skicka bilder till Crimson UTAN att de gör något med bilden som man inte vill. När vi framkallade våra bilder från vår förlovning (mycket händer&ringar som motiv ) så gjorde vi det på Fuji. Pappersbilderna vi fick tillbaka var väl ok förutom att det såg ut som att vi hade pudrade händer vilket gjorde att vi sen dess inte har använt oss av Fuji. Men det kan ju ha hänt mycket de senaste 6 åren, kanske kunden är betrodd att ta bra bilder nu för tiden så de inte går in med autokorrigering på allt och alla om man inte väljer det .

• Salsan

Idag kom våra kalendrar som vi beställde från Fritzells i år. Vi är väldigt nöjda med kvalitéten på bilderna. En av kalendrarna var dock inte "hålad" hela vägen där sidorna ska sitta fast i spiralen. Men efter ett kort telefonsamtal till dem så kommer de att skicka en ny kalender.

• Dalkulla74

Va roligt att höra slutresultaten från er som fått kalendrarna levererade i år !

Salsan: Kul att ni var så nöjda och att kundservice inte var krångliga på något sätt. Vad för typ av papper var det i er kalender, fotopapper eller skrivbart med tex bläck eller blyerts

Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?