• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Sarasnaran

TBR - Som du vet vid det här laget kommenterar vi inte enskilda ärenden i forumet.

Vad gäller själva fenomenet "trådar som inte platsar i KR" så är reglerna kring det som följer:
    Att starta "nyfikenhetstrådar" anonymt har aldrig och kommer aldrig att bli tillåtet.
    Vill man starta en tråd för en viss grupp som blivit utsatt för det eventuellt ovanstående som du länkar till skulle det vara en annan femma.

/Sara, Moderator

• TheBlueRose

Jag kommer till din box SnutteN...

• fipa2

JAG undrar en sak. En enkel liten sak som jag önskar någon skall kunna besvara. Låt oss helt hypotetiskt säga att jag fått en tillsägelse för att jag besvarat ett OT inlägg som riktats till mig, i moderatortråden. Och så får jag en tillsägelse för det. Tänk er sedan att jag anmäler ett annat precis lika OT inlägg i denna tråd, och det NEKAS. Jag säger naturligtvis inte att detta skett.... Men hur kan det vara på det viset??

• giz

fipa: tack du påminde mej om vad jag skulle fråga här om dagen

om ngn är OT riktat mot mej, får man då svara på det eller ska man starta en ny tråd...... eller ska det svaras på i gb? men man ska ju inte ta diskussionen till gb utan hålla diskussionen i tråden........ alltså vad är då rätt att göra?? ska man bara strunta i OT inlägget å vara fisförnämn eller ska man svara och vara artig eller???? //OT mästaren giz

• Isolde

Fipa2, det skulle i så fall bero på att det var olika moderatorer som har bedömt fallen.

Tyvärr kan det bli "orättvist" när det handlar om gränsfall. Vi har alla lite olika toleransnivå.

På Giz fråga har jag inget vettigt svar alls!

• lövet2

Isolde - Så synd !
    Jag undrade samma som Giz nämligen. Hur man ska hantera alla dessa OT-inlägg!? Om man svarar lite ironiskt, så riskerar man en tillsägelse. Om man svarar helt sakligt på OT-frågan, så är man medskyldig till att diskussionen hamnar fel. Om man inte svarar alls, så blir man hånad för det. Hur i hela fridens namn ska en stackars människa bete sig?

• Isolde

Lövet2, den här diskussionen lämnar jag över till någon annan moderator som har bättre känsla för det där med OT.

Iors syster och Junija,
    Det är ju tråkigt att ni upplever det så, men det är väldigt svårt att säga något specifikt utan att få några exempel på vad det handlar om. Och sådana får vi ju inte ta här i forumet.

Man ska naturligtvis följa alla regler, enligt bästa förmåga! Tyvärr är sällan alldeles solklart om något inlägg bryter mot en regel, och ofta blir det tolkningsfall när det balanserar på gränsen. Och så är vi, som jag sa tidigare, olika människor med olika referensramar och toleransnivå. Det går inte att komma ifrån med flera olika moderatorer.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att moderatorerna är ense om att det som du som enskild medlem tycker är ett solklart fall av t.ex. påhopp inte är det ...

Vad gäller de "lama nekandena" kan du nog inte alltid skylla på oss – det är orealistiskt att vi ska skriva utförliga nekandemeddelande på samtliga ärenden, utan vi använder oss av de standardmeddelanden som finns i systemet.

• Roisin Dubh

Hur man än gör kommer det alltid finnas de som tycker man modererar för hårt och andra som tycker det är för lamt. Man har som sagt olika toleransnivå. De som befinner sig utanför den heta diskussionen har dock oftast lättare att bedöma inläggen neutralt och korrekt efter reglerna.

• Majblomma12

Roisin, jag har för vana att inte anmäla inlägg i de debatter jag själv deltar, just av det skälet. Så de gånger jag anmäler tycker jag verkligen att jag kan kalla mig neutral och verkligen läser in mig på/citerar reglerna.

Svar på tråden Moderatortråden