• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Röd drake

fipa2 För mig har det skett och jag har min egen lilla teori om varför...

• Isolde

Röd drake, åtminstone vi moderatorer är högst medvetna om dina teorier. Du borde i din tur vara medveten om att vi tycker att du ska ta den diskussionen med redaktionen.

• Röd drake

Isolde Och jag har talat om att det inte är lönt uppenbarligen... Vadå så mina inlägg är inte välkommna i den här tråden eller?

• Röd drake

Jag har nämlige redan frågat varför här men mitt inlägg totalignorerades...

• Isolde

Dina inlägg ignoreras inte, och du är mycket välkommen att ställa frågor här precis som alla andra.

Du har redan frågat varför … vadå? Jag hänger inte riktigt med – menar du varför du inte får svar från redaktionen?

• Röd drake

Röd drake Online
    I förrgår - NR: 6663377

Hur lång tid dröjer det innan man får svar på en överklagan?

Hur kommer det sig att man kan få en varning för ett inlägg man skrivit men när man anmäler ett annat inlägg som är nära exakt likadant så blir anmälan nekad?

• Diwa

På fråga A:
    Vet nog endast mastern har fått svar en gång inom 1 vecka och andra väntar jag fortfarande på

På fråga B:
    Då en moderator ofast inte har någon koppling till ett ärende som denne beslutar om är det respektlöst att öppet kritisera dennes beslut. Moderatorn är manad att anta ärenden och antingen bifalla eller neka dom och är på så sätt uppmanad om att ta ett beslut. Ett beslut innebär i princip alltid en missnöjd individ, antingen medlemmen som skrev inlägget eller anmälaren vars ärende nekas. Att dra på sig 10 nya missnöjda personer varje dag är inte ett uppskattat arbete speciellt inte när det dessutom oftast sker ideelt. Redaktionen kommer därför att agera mer kraftfullt mot de medlemmar som medvetet motverkar eller struntar i en moderators påpekande.
    www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php

• Majblomma12

Skulle vilja passa på att fårga varför så många "vanliga" medlemmar känner sig nödda att svara i den här tråden. Den som ställer fårgan förväntar sig nog, och borde ha rätt till svar från moderator, med tanke på trådens natur?

• Röd drake

Iors syster Exakt...

Isolde Jag väntar fortfarande på svar...

• Isolde

Röd drake:

Tid på överklagan: jag tror mig minnas att det officiellt ska handla om 2–3 veckor. Men du och vi och alla här vet att det inte har fungerat särskilt bra på länge. Det hindrar oss i vårt modererande och vi önskar precis som alla som överklagar att vi snabbt kunde få besked när vi gör något som inte överensstämmer med hur redaktionen tänkt sig att reglerna ska tolkas. Men det är inget vi rår över, och inget vi kan göra för att snabba upp processen.

Vad gäller din andra fråga har jag redan besvarat den i mitt svar till Junija och Iors syster tidigare idag. Jag citerar mig själv:

Man ska naturligtvis följa alla regler, enligt bästa förmåga! Tyvärr är sällan alldeles solklart om något inlägg bryter mot en regel, och ofta blir det tolkningsfall när det balanserar på gränsen. Och så är vi, som jag sa tidigare, olika människor med olika referensramar och toleransnivå. Det går inte att komma ifrån med flera olika moderatorer.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att moderatorerna är ense om att det som du som enskild medlem tycker är ett solklart fall av t.ex. påhopp inte är det ...

Svar på tråden Moderatortråden