• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Jenny S

Hysteriskt rolig felskrivning det blev av det iaf.....
    Jag skrattar fortfarande!

• Amarone Classico

Kul att jag kunde glädja er på morgonkvisten

Kan tillägga att jag satt i telefonkö och lyssnade på meddelandet där, pratade med en person IRL och skrev här samtidigt...

• MBP

Följdfråga: Om jag då vet att låt säga en viss typ av information är helt felaktigt och farlig, kan man tänka sig att jag kan anmäla under övrig och bara få inlägget borttaget, under förutsättning att jag kan "bevisa" att jag har rätt?

• JsN

MPB eftersom vi inte bedömer inläggs korrekthet så är det betydligt bättre att du i aktuell tråd förklarar vad som verkligen gäller. Det är inte moderatorerna du ska övertyga om att något är fel, utan i så fall dem som väljer att lyssna på det felaktiga.

• Korallen

Ursäkta mig men jag har en fråga, har liksom hamnat i Moment 22

I den nya versionen, vart söker jag efter inlägg??
    Jag kan inte ens söka efter inlägg som talar om HUR jag söker efter inlägg i den nya versionen

• MBP

JsN: Det finns ett uppenbart problem där eftersom inte vissa ger sig oavsett vad man presenterar eller från vilken källa den informationen härrör.

Utan avsikt att var oförskämd mot FL, så tycker jag i det i vissa fall borde finnas ett ansvar att plocka ned den typen av inlägg när de påtalas.

och jo, jag har skrivit mig blå om vissa ämnen, men det finns liksom en gräns...

• MuminMy

MBP: Det kan hända att du har en poäng i det där men i så fall måste det vara så fel att det faller under olämplighet eller brottsligt och då ligger ribban nånstans i närheten av Kajsas nya världsrekord.  Fundersam Det finns ju tom ett avsnitt i reglerna som säger: "Människor är i sin fulla rätt att ha fel och alla behöver inte vara av samma mening"

Från vår synvinkel står ju ord mot ord, vi kan ju inte veta vem av er som har rätt, det är inte heller vår roll att faktagranska och korrigera faktafel i forumet. Det är mycket bra att du ger information om du har den men i ett öppet forum måste det vara upp till varje läsare att bedöma och granska informationen som finns.

/my - mamma, medlem och moderator
  • MBP

Nya världsrekordet?

Hmmmmm, låt oss ta felktig information om t ex en viss medicin.

En given medicin presenteras som ett undermedel av något slag. Sjäv vet jag genom läst forskning från ansett universitet att informationen är uppåtväggarna fel och dessutom livsfarligt att använda på det sätt som beskrivits.

Är det då så olämpligt att Moderatorerna, naturligtvis med ordentlig bakgrund, skulle ta ner inlägget?

• brokig

Jag har ju tidigare ställt frågan om man medvetet får svara fel och eftersom man uppenbarligen får det så kan vi som vill ha lite korrekthet i sakfrågeinlägg sluta drömma

Kanske kan man ta sig en dag när man svarar helt galet på alla sakfrågor som kommer i ens väg. Och hävdar bestämt att man minsann vet vad man pratar om. Alla har ju rätt att ha fel...

• fröken fru

Det måste väl finnas ett eget ansvar att ta reda på såna viktiga saker som mediciner gränsen måste väl gå någonstans eller

Svar på tråden Moderatortråden