• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • fipa2

MN75, näää inte trådar va? Man kan ju blockera folk från sitt bildgalleri och presentation och sånt, men man kan nog inte starta privata trådar?

• Amarone Classico

Man kan starta bloggar för flera personer, tror jag.

Det blir ju lite som privata trådar då.

• Isolde

Ja, precis. Man kan skapa en gemensam blogg.

Jag är med i en "kompistråd", där man väl kan säga att vi har flera nivåer på deltagande. Det mesta är helt öppna fikor, träffar med barn och krogbesök och annat. När man bestämmer något sånt får man ju vara beredd på att någon som inte "tillhör kärntruppen" också dyker upp, men vår erfarenhet är att de som dyker upp tenderar att tillhöra kärntruppen efter att de fikat med oss. (Vi drar förstås bara till oss oerhört trevliga människor! )

Sedan träffas några av oss lite mer privat också – vi har ju känt varann i runt två år nu – och sånt bestäms för det mesta per mejl eller telefon. Det tycker jag inte är någon konstig avvägning. Om däremot några skulle arrangera fikor på stan med bara delar av gruppen och utesluta andra, blev det konstigt.

• MuminMy

Tror att privata bloggar kommer att lösa en hel del av de problem ni nu diskuterar. Själv "hoppade jag in" i en fikatråd som var som en systertråd till den jag normalt diskuterar i men i systertråden hade de träffar närmare mig och flera av personerna i min tråd var även i systertråden *lite rörigt* i alla fall, jag hade/har vett att enbart be att få följa med på de träffar som är offentligt, skulle aldrig bjuda in mig själv HEM till en okänd människa...

Som moderator skulle jag råda alla som vill ha lite snack privat att starta en privat blogg.

/my - mamma, medlem och moderator
  • barn05

Jag tycker det är jättebra att den här frågan diskuteras. Det är för många trådar här på FL som endast består av "klubben för inbördes beundran". Allvarligt! Jag har själv vid ett par tillfällen gjort inlägg innehållande någon fråga men ingen bryr sig om att svara, man bara behandlas som luft. Det är trist...

Personligen tycker jag att ett chat forum ska vara öppen för alla och välkomna nya medlemmar. Alla kan ju inte vara med från dag ett, hur ska då gruppen växa? Jag önskar att vi medlemmar/mammor/tjejer/killar ska våga knyta nya kontakter, det kan ju faktiskt vara en blivande god vän som knackar på

• snart tre

barn05: Hm, nu svarade jag dig i vår tråd, men det lär du väl inte se nu.

• polkagris

fick höra tals om en tråd som handlade om röknig där någon tyckte att en utav moderatorena uttryckte sig olämpligt, vad ska man göra? när man anser det?

• Marvelina

barn 05: jag har också svarat i vår tråd. Men det är också skillnad mellan ett forum som växer och en fysisk grupp som växer. Alla är välkomna att delta i "vår" tråd, självklart, men det är de fysiska träffarna som inte funkar. Tyvärr.

• TheBlueRose

polkagris man diskuterar inte det öppet så här i tråden..Om du tycker det är opassande så anmäler du det inlägget precis som man anmäler andra inlägg.. Eller så mailar du Patrik eller Charlotte så tar dom hand om det..

• polkagris

jag frågade enbart vad man skulle göra, det innefattade inte en disskussion om det enskilda ärendet.

Svar på tråden Moderatortråden