• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • TheBlueRose

En fråga om denna diskition ni har om avstängning..

TYP nu

Låt oss säga att jag blir avständ. Jag pikar av mitt straff på 6mån...
    När spärren är hävd så har jag ju rätt att regga om mig.
    Men visst har väl jag rätt att ta till mitt gamla nick om ingen annan tar det under det här halvåret

• MuminMy
    Du får inte nyttja sajtens tjänster, som medlem, under din avstängning. Avstängningen gäller dig som person.

Redaktionen har vissa sätt att se till att detta efterlevs, som de håller hemliga såklart, men inget är ju idiotsäkert Oskyldig så visst KAN man regga sig med nytt nick. Om detta upptäcks kan redaktionen "vidta åtgärder", vilka dessa är är inte heller offentligt men inte blir det roligt för den som trots pågående avstängning försöker skaffa sig medlemsskap.

OM du har information om avstängda medlemmar som är tillbaka med nytt nick tar vi gärna emot den informationen i ett privat meddelande så ska vi vidarebefodra den till de som kan göra nåt åt saken.
    /my - mamma, medlem och moderator
  • MBP

Hur gör ni med sådana som kortreggar sig för att sedan gå in i andras gästböcker och e-post och lämna RIKTIG otäcka saker och sedan omgående avreggar sig?

Det fall jag talar om har gått vidare till redax sedan en låååång tid tillbaka. Kan den drabbade vänta sig ett svar?

• MuminMy

MBP: Klart att du ska vänta dig ett svar Förvånad men från redax inte från oss moddisar, vi har varken befogenhet eller möjlighet att utreda sådant ... Det finns loggar på precis allt som hänt på sajten så det går liksom inte att komma undan hur som helst, det kan ju dock vara svårt att "straffa" den skyldige. Skulle dock tro att det MINST går iväg en abuse-anmälan till ISPn.

/my - mamma, medlem och moderator
  • MBP

Jag visste om moddisarn, men redaxdelen är lite svår, just pga det du sa i inlägget ovan att det liksom är lite hemligt, med vissa saker. Jag förstår att det bör vara det också, men det är bra om svar kommer inom viss tid, så inte förtroendet för redax urholkas. Med moderatorerna är problemet mindre,eftersom jag tycker det går väldigt fort.

• piffan

Nån som vill svara på min fråga??

En fråga:

Hur är det anonymiteten?
    Får man vara anonym när man vill fortfarande eller bara när det finns rimligt skäl??

• JsN

Man får vara anonym överallt i känsliga rummet. Dock bedöms övertramp som görs av en anonym hårdare än andra. Det är alltså ännu viktigare att vara medveten om regler och netikett när man skriver ett inlägg anonymt. Däremot får man bara starta trådar som passar under de rubriker med beskrivningar som finns i känsliga rummet. Trådar som inte hör hemma under någon av de rubrikerna som finns i känsliga rummet tas bort (och trådstartaren får en tillsägelse). En tillsägelse eller varning om man är anonym leder också till tillfälligt indragen anonymitetsmöjlighet.

• MimmiLina

Citerar Isolde:

"Någon annan kan ge bättre detaljer, men jag tror att man blir avstängd i sex månader och får inte komma tillbaka varken under sitt gamla nick eller ett nytt".

Det där var luddigt. Man är avstängd i 6 månader, men får inte återvända sen efter dom 6 månaderna ändå. Då är man ju avstängd för evigt. Varför snacka om några 6 månader?

Svar på tråden Moderatortråden