• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Lady Namárië

Korallen: Sökfunktionen finns just nu på startsidan i betaversionen!

Jag har också funderat fram och tillbaka på det MPB skriver om. Visst kan man tycka att det borde finnas en ren moralisk skyldighet för en site att plocka bort inlägg som sprider felaktig och farlig information. Fast det är ju en himla avvägningsfråga. Att tänka rätt är stort, men att tänka fritt är större, osv., och var går gränsen?

Om man påtalade de här tankarna för Patrik, skulle det ens vara praktiskt möjligt för er moderatorer att bedöma vad som är korrekt och felaktigt i varje fall? JAG skulle gärna vilja att det fungerade så, för det stör mig enormt när rena felaktigheter och farliga tips och råd sprids som en löpeld i forumet för att alla medlemmar inte är skolade i källkritik, men jag misstänker att det inte skulle vara genomförbart. Och så är det ju det där med individens eget ansvar också.

• Majblomma12

Det här är ingen faktasajt och moderatorerna är inte proffessorer (tror jag) . Förstå vad med trådar som skrivs, dagligen. Hur skulle några få moderatorer ha tid att sitta och faktagranska? Vill man verkligen vara säker på att få rätt fakta får man nog vända sig till en mer pålitlig källa. I synnerhet då det gäller mediciner!

• Bebistokig

Blir förvånad när jag ser vad många det är som skriver frågor om hälsa här. Ring VC istället. PÅ FL KAN man IBLAND få något vettigt svar från en vårdkunnig, men oftast är allt bara spekulationer. Det är väl ingen som kan sitta här i cyberrymden och bedöma vad som är fel på stackars Olle som varit magsjuk i en vecka.

• MuminMy

MBP: i extrema fall då faktafelet är uppenbart kan det bli fråga om olämplighet, anmäl så får vi titta på det men räkna inte med att vi kan ta bort det....

nu måste jag ta hand om min son som vaknat!

/my - mamma, medlem och moderator
  • piffan

En fråga:

Hur är det anonymiteten?
    Får man vara anonym när man vill fortfarande eller bara när det finns rimligt skäl??

• MBP

brokig: Jo det borde ju vara idealet, men det är rätt uppenbart att det inte fungerar så tycker jag.

• Leeloo

Eftersom jag inte fått svar på min fråga så lägger jag in den igen.

"Hur är det om man blivit varnad för många gånger och blivit avstängd, är det bara att regga om sig då? "

• Isolde

Leeloo, nej det är det inte. Någon annan kan ge bättre detaljer, men jag tror att man blir avstängd i sex månader och får inte komma tillbaka varken under sitt gamla nick eller ett nytt.

• Leeloo

Men om en person gör det i alla fall, reggar om sig med nytt namn. Hur håller man koll på vilka som är avstängda?

Svar på tråden Moderatortråden