• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Roisin Dubh

Nu blev jag sugen på kanelbullar! Räcka ut tungan

/ Hanna the hog
  • Amarone Classico

Fast... det finns ju massor av sånna trådar...

Vi i Malmö med ett barn fött 2004 och ett fött 2006.
    Vi som dricker Cambridge.
    Oktobermammor som vill gå ner i vikt.
    XXX, YYY, ZZZ (personers nick) och andra speciellt inbjudna.

Detta var exempel, inte exakta formuleringar av rubriker.

Vad är tillåtet och inte då?

• Ralleröj

det fanns en tråd förut där ett specifikt antal föredetta gravida mammor "träffades" och sen efter de fött fortsatte de i en tråd, och i början av tråden skriver TS att de hade minsan följts med i många tidigare trådar och inte hade plats för andra som ville "joina".

Den tråden fanns väldigt länge och det finns säkert fortsättningar, har inte kollat dock.

• Isolde

hanna sl:

Vi i Malmö med ett barn fött 2004 och ett fött 2006.
    Vi som dricker Cambridge.
    Oktobermammor som vill gå ner i vikt.

Det är absolut OK. En tråd har ju ett ämne som man diskuterar, och det kan vara allt från hur det är att vara stockholmare i Pajala till astrofysik.

XXX, YYY, ZZZ (personers nick) och andra speciellt inbjudna.

Det är lite mer på gränsen, men samtidigt kunde dessa ha kallat sig "Smultron på strån", "Paranoida kakmonster" eller vad som helst, och såna finns ju flera liknande grupper med trådar.

En grupp människor som tycker om att snacka med varandra får naturligtvis starta en tråd utan att ha något specifikt ämne. Så länge man inte är otrevlig mot eventuella nytillskott eller helt glömmer att ens tråd faktiskt inte är privat utan kan läsas av alla i forumet, tycker jag att det är lugnt.

Ralleröjs exempel som det låter här är ganska otrevligt ... och där skulle jag nog ha informerat trådstartaren om att detta är ett öppet forum, och att man får starta en mejllista om man vill vara så privat.

• Amarone Classico

Tack för svaret Isolde!

Det är inte så att jag personligen har sett dessa trådar som problem eller stötande, men jag blev lite fundersam när jag såg diskussionen här.

Bra förtydligande du gav, Isolde!

• Som snö

"En grupp människor som tycker om att snacka med varandra får naturligtvis starta en tråd utan att ha något specifikt ämne. Så länge man inte är otrevlig mot eventuella nytillskott eller helt glömmer att ens tråd faktiskt inte är privat utan kan läsas av alla i forumet, tycker jag att det är lugnt."

Om målet med tråden är just otrevlighet och mobbing då? Om vi säger att det skulle finnas en sån tråd... Då skulle ju en nytillkommen kunna sig utstött av att bli avikande behandlad om alla börjar bli snälla... Fast nu finns ju ingen sån tråd...

• Jefa

Jag tänkte på en sak ang att vara anonym.
    Vi säger att jag inte vet vem Lasse Holm är och skäms verkligen för detta! Får man då starta en tråd anonymt för att fråga vem denna mannen är?

• JsN

Jefa, tycker du att det finns någon rubrik i KR som passar för en sådan fråga?

• Jefa

JsN
    Men i KR är det ju så (tyvärr) att folk hittar rubriker till precis allting. Så någon hade säkert hittat det.

• Marvelina

Är med i en sådan grupp som hanna sl pratar om, där vi träffades via fl under graviditeten och nu har en "mammagrupp" här. Vi träffades tidigare ute på caféer, och då kunde ju egentligen vem som helst komma med, men med alla barnvagnsförbud och i och med att vi är så många har vi nu börjat träffas hemma hos varann. Namnet på vår tråd specificerar ort och ålder på barnen, så det drar väl till sig nya, men vi kan ju inte ta in hur många som helst då man har begränsat med plats hemma, och dessutom vet man inte vilka dessa människor är och vill kanske inte bjuda hem dem bara sådär. Detta innebär ju på sätt och vis att man är taskig i tråden, då någon ny kanske vill fika, och den inte blir medbjuden. Har funderat på att döpa om tråden till "putte" eller liknande för att inte dra till oss nya. Eller får man inte ha en sådan tråd om amn inte är villig att släppa in alla? Alltså, de är ju välkomna till tråden, men inte hem till oss på fika. Det GÅR ju bara inte att vara hur många som helst. Men man känner sig skittaskig

Svar på tråden Moderatortråden