• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Gisse the one and only

Mirva

"När ska bilder på en grav vara under starka bilder?"

Jag svarade på din fråga, varför så upprörd?

• Roisin Dubh

Mirva, man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft. Om man kan anta att känsliga personer tar illa vid sig av bilden ska den ligga i Starka Bilder.

• Mirva

Var i FL:s regler står det att vissa bilder på gravar ska vara under "starka bilder" beroende på bildtexten?

• Roisin Dubh

Naturligtvis kan inte reglerna vara så specificerade att de räknar upp varenda liten enskild detalj som kan tänkas förekomma. Som sagt, sunt förnuft gäller och man får tänka på att det är en sajt med många i ett känsligt tillstånd.

• Mirva

Roisin Dubh - Nu skrev MuminMy att beroende på bildtexten ska vissa bilder på gravar vara under "starka bilder". Mitt sunda förnuft säger att en bild på en grav kan ingen ta illa vid sig av. Men jag undrar vad det är för bildtext till en gravbild en människa skulle ta illa vid sig av.

• Roisin Dubh

Exempel 1:
    Bild på en grav. Bildtext "Så här fint smyckade vi morfars grav inför jul"

Exempel 2:
    Bild på grav. Bildtext "Vår kära lilla stumpa, älskad och saknad. Endast 6 mån blev du"

Vilket av dessa två exempel tror du kan tänkas uppröra en känslig gravid kvinna mest?

Starka Bilder är inte till för att håna de som lägger upp bilder. Det är till för att dels skydda de personer som vet med sig att de är väldigt känsliga. Dels för att det ska kunna få vara tillåtet att ha bilder på änglabarn på FL vilket annars inte hade varit möjligt.

• Mirva

Jaha, då ska bilder på levande barn också vara under "starka bilder" eftersom jag kan ta illa vid mig. Nu har en moderator skrivit att vissa gravbilder ska vara under "starka bilder" beroende på bildtexten, och jag vill veta vad det skulle kunna vara för text. "Kalle Anka är död" eller?

• Roisin Dubh

Nu börjar detta enbart bli löjligt, Mirva. Vart vill du nå egentligen?

• Ewis

Hör inte hit kanske men jag blir så förbenad på denna diskution om starka bilder eller inte......
    Tycker att det är så dåligt av både FL och alla som gormat om ängelbilder i gallerierna är stötande och jobbigt därför ska dom vara under starka bilder.....
    Fram med lite förståelse och medkänsla till andra!
    Visst alla stackars gravida som blir så oroliga, men va sjutton Thats life!
    Barn kan dö!!! Men deras föräldrar är ändå jätte stolta över dom och vill visa upp dom för hela världen, dom har ju blivit mamma och pappa och älskar sitt barn precis som alla andra mammor och pappor.

Va sjutton är det för känsligt med en gravsten, tycker personligen att den Inte ska ligga under starka bilder vad som än står på den!

Ursäkta att jag vräker ur mig och på fel ställe men orkade inte vara tyst längre, sorry!

• Isolde

Mirva, se Roisin Dubhs svar.

Men jag förstår inte varför du blir så arg på oss – don't shoot the messenger, heter det ju. Jag förstår om du tycker det är en dum regel, men det är verkligen ingen idé att gå till attack mot oss som försöker tolka reglerna åt dig.

Svar på tråden Moderatortråden