• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • Mirva

Jag har varit här på FL sedan i juni i år. Jag hamnade här efter att min son dog.

• gyro

Moderatorerna måste ju ha ett hum om vad som är lagligt eller inte för tänk om någon anmäler enl punkten brottsligt och uppmaning till och dom inte vet om att det är olagligt..

så därför r det lagligt eller inte att förstöra någons egendom?

• Gisse the one and only

gyro

Kan man förstöra någons egendom här på FL? Om man förstör någons egendom, så är det olagligt, ring Polisen för tydligare info.

• MuminMy
    gyro: är vi osäkra så har vi ju redaktionen som hjälper oss
    mirva: med risk för att bli lite tjatig så ... det går inte att svara generellt på din fråga, det är ofta svårt att göra det när det är fråga om tolkning av reglerna, vi måste helt enkelt ta ett enskilt beslut i varje fall. När det gäller bilder är det inte ens moderatorerna som fattar beslut utan redaktionen. Jag föreslår därför igen att du tar kontakt med dem om du har synpunkter på hur galleriet hanteras. Mitt svar till dig att det "beror på" gäller fortfarande. Och med detta anser jag diskutionen avslutad för moderatorernas del.
    Allt bildmaterial som du gör publikt åtkomligt genom Familjelivs tjänster måste strikt följa dessa användarvillkor. Alla bilder som du lägger upp måste vara tagna eller skapade av dig som är medlem i syfte för att upprätthålla upphovsrättslagen. Bilder som du köpt eller på annat sätt förvärvat och där ni tillgivits tydliga rättigheter som medger återpublicering på internet kan vara OK, men Familjeliv reserverar rätten att neka eller ta bort bildmaterial som redaktionen anser tvistigt. Varumärken eller andra registrerade figurer får inte användas såvida ni inte själva äger rättigheterna till avbildningen. Bilder får inte vara stötande, osmakliga eller avbilda något som kan ge sexuella, rasistiska, etniska eller religiösa anspelningar på ett negativt sätt. Bilder som avbildar nakna kroppar är strängeligen förbjudna att publicera, t.ex. bilder på barn som badar eller leker på stranden. Risken är mycket stor att bilderna kan stjälas och återpubliceras på porrsajter och andra sexuellt inriktade media.
  • LadyMarmalade

hon är ju offentlig och då kan det väl anses ligga i allmänhetens intresse att fådikutera det inträffade?

Hon är trots allt en förebild för väldigt många...

• gyro

gislöv men uppmaning till brott är ju olagligt på fl och jag har sett extremt många trådar där ts uppmanas att förstöra egendom så är det ett brott är ju det fel att uppmana till brott eller hur?

• LadyMarmalade

jupp håller med dig Gyro...om någon uppmanar till att förstöra annans egendom så är det under kategorin brottsligt det hör hemma...eller där jag skulle lägga det under när jag gjorde anmälan....

ser man nåt sånt kan man på www.polisen.se anmäla det så gör de en förundersökning...

• Gisse the one and only

gyro

Ja att uppmana till brott är brottsligt och ska anmälas!

Svar på tråden Moderatortråden