• MuminMy

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator). Läs mer under upprätthållningen: www.familjeliv.se/Forum/uppratthallningen.php  

I tidigare "moderatortrådar" har det varit en hel del sk. OT-inlägg och trams, det kommer vi INTE att tillåta i denna tråd, sådana inlägg kommer att tas bort med tillsägelse. Behöver tråden "puffas" görs detta av en moderator. Vi ber er vänligen men bestämt att respektera detta.

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det. Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!
    /Moderatorerna
  • Svar på tråden Moderatortråden
  • giz

pyff:ah men det tar ngt dygn innan servern updaterat så att nicket blir svart (seg databas på fl )

santisen: det går ut ett automatiskt svar oavsett mailadress eller inte (enligt tidigare svar på den frågan) sen kan moderatorerna vällja om det ska va standardsvaret eller om dom ska tillägga ngt.

• giz

*himmlar med ögonen åt mej själv* sen kan giz välja å stava välja rätt oxå plus en binge andra ord som inte stavas så som giz t-bord tror

• Jefa

Men ibland är det ju så med ett nick, att det inte går att klicka på. Men personen har startat en tråd bara 1-2 minuter innan?

• lövet2

Undrar lite hur det är med dumma frågor? Vad som är tillåtet egentligen?
    Ett ex: En diskussion om man ska ge barnen hemlagat eller barnmatsburkar. Många är arga och diskussionen böljar fram och tillbaka. Plötsligt slänger någon från "det andra lägret" ur sig en fråga.

"Hur har du tid att sitta här så mycket förresten? Borde inte du laga mat i stället?" Det är en mycket vanlig variant!

"Förresten, lite OT - har du gjort abort någon gång? Bara nyfiken ... " Är det en fråga som bara ska provocera, eller vad?

"Hur går det för dina barn i skolan? Har de bra betyg? Bara undrar ... "

Man blir lite ställd när det kommer sådana frågor mitt i en diskussion, så jag undrar om det är meningen att man bara ska strunta i dem?

• giz

jefa: kan va att dom just tajmat updateringen av databasen...... det sker ju ungefär samma kl slag en gång om dygnet eller ngt sånt........

• Roisin Dubh

lövet2 och Pyff,

Inlägg av det slaget bedöms enskilt och från fall till fall (som mycket annat) kan det anses som olämpligt/kränkander/provocerande.

Är frågan relaterad till trådens ämne (som i Pyffs fall) kanske det inte bedöms så allvarligt som om en helt irrelevant fråga kastas ut. Det beror ju väldigt mycket på tonen i inlägget och frågans syfte också.

• gyro

jag måste fråga vad betyder detta jag såg idag?

(Inaktiv) Anonym

• mammacatta

jag har en fråga om inläggs varande i "fel" forum:
    när jag sitter å läser så dyker det rätt ofta upp inlägg om MF eller döda husdjur/släktingar i tex allmänna diskussioner. jag är lite så att jag vill leva i min glada vänta-barnbubbla å helst INTE råka ramla på tråkiga nyheter. sen finns d ett känsliga rummet där sånt tydligen ska höra hemma. men hur gör man? anmäler man att man tycker att d ska flyttas, eller är det OK att snacka om sånt även i tex väntabarn?
    det är ju inte som att man behöver MER att oroa sig för när man är på smällen...

hajjar ni? jag vill ju inte att tråden ska rendera en avstängning eller varning, bara att den inte ligger mitt i väntabarn utan i känsligarummet så jag slipper se dem.

• fipa2

mammacatta, du sa att du inte vill ha trådar/inlägg om folk som förlorat en släkting, i allmäna rummet. var tycker du de ska skriva då? i känsliga rummet finns det inget annat rum heller där det passar in. det finns några trådar som handlar om just det att det borde finnas en hel underrubrik som heter sorg eller nåt, men det finns inte ännu, och folk som vill tala om sin sorg ska väl inte känna sig ovälkomna i allmänna rummet bara för att nån annan är känslig?

• Glass

Mammacatta om det är inlägg som du tycker ska vara på ett annat ställe så anmäl dem som felplacerade. Då flyttar en moderator det och det blir givetvis ingen tillsägelse eller så. Det är bara bra om du hjälper till och anmäla så att det blir lite ordning på forumet.

Svar på tråden Moderatortråden