• melancholy

Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!

Som rubriken lyder..

Jag och min syster sitter på en restaurang och njuter av maten, bredvid oss sitter en mamma och ammar sitt barn, inget mer med det, stör absolut inte oss. Vagnen har hon precis bredvid bordet, och rätt som det är lägger hon ner bebisen i vagnen och byter blöja (bajsblöja kan jag även konstatera att det var, då hon inte direkt var diskret) på bebisen vid bordet. Restaurangens toalett låg max 5 meter bort.

Kan någon förklara för mig hur man tänker ? Jag kom helt av mig, blev paff och förundrad.. gör man så?

/Caprii

Make them wonder why you are still smiling ..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-02 22:55

Har inte hunnit läsa alla kommentarer, men vill bara tillägga att hon redan ätit upp sin mat, och att de har skötrum på den restaurangen.
  • Svar på tråden Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!
  • Emeli

Man byter inte bajsblöja där folk sitter och äter. Inte under några omständigheter. Det är äckligt och ohygieniskt. Bord som är avsedda för mat ska bara användas till detta. Andra gäster har betalat för att få äta sin mat i lugn och ro och ska inte behöva stå ut med blöjbyten i sin närhet.

Om man går på café eller restaurang med sitt spädbarn får man välja ett ställe som är lämpligt och då även väga in vilka möjligeheter det finns för blöjbyten. Annars får man kanske avstå. Man har inte rätt att trakassera andra gäster med sitt barns avföring. Man har inte rätt att utsätta andra människor för smitta.

Toaletter kan vara små och trånga, Det kan vara opraktiskt och obekvänt att byta på dem. Men om man har valt att gå till det caféet får man gilla läget. Om det inte finns någon fungerande toalett, vilket jag tvivlar på då caféets vuxna gäster inte heller har någon bekvämlighetsinrättning att använda sig av. Jag är övertygad om att det finns andra alternativ än att byta på barnet vid bordet, och även om dessa är mer obekväma för barnet och dess förälder får de finna sig i det.

Konstigt att folk inte begriper bättre.

• BymBym

En annan sak som är äcklig är när man byter bajsblöja på en restaurangs toalett och slänger den i papperskorgen. Lägg den i en plastpåse först för det stinker!
    Jag bad om en påse på ett café en gång, ägaren blev först förvånad, tydligen inte vanligt att det händer, sen tackade han.

Man ska inte behöva ta andras skit

• ollemia

Hej! Jag har inte läst hela tråden, men om jag var på ett café utan möjlighet att byta blöja på ett civiliserat sätt kanske jag skulle vänta med blöjbytet tills jag kunde göra det på ett bra sätt?! Barnet dör ju inte av att ligga en stund extra med smutsig blöja, även om jag förstås inte skulle göra så om jag inte var tvungen. Men jag skulle aldrig utsätta andra för bajs! För länge sedan var jag med om en liknande händelse, då ett barn i fyraårsåldern sattes naken (med klänning men utan trosor) uppe på disken i caféet, dvs där alla bullar o kakor stod, kaffet serverades och betalning skedde - äckligt!

• xXMaLoXx

Nej, det känns inte helt ok att byta bajs mitt bland folk på en restaurang eller fik. How ever, för att vara petig så böt hon väl i vagnen och inte på bordet?

Även om det är snusk båda delar, så är det ju faktiskt en aningens värre att byta på ett bord där andra skall sätta sig ner för att äta senare.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • anlito77

Nej känns faktiskt äckligt att någon byter på sin bebis på ett matställe. Jag var på ett enklare lunchställe och min 8 månaders bajsade efter maten och jag gick in på toaletten med henne, tyvärr inget skötbord så det blev väldigt jobbigt med en klåfingrig och busig bebis MEN jag skulle aldrig få för mig att byta inför någon annan på en restaurang också av alla ställen, jesus hur tokigt är inte det!

• melancholy
    xXMaLoXx skrev 2010-12-02 22:23:42 följande:
    Nej, det känns inte helt ok att byta bajs mitt bland folk på en restaurang eller fik. How ever, för att vara petig så böt hon väl i vagnen och inte på bordet?

Även om det är snusk båda delar, så är det ju faktiskt en aningens värre att byta på ett bord där andra skall sätta sig ner för att äta senare.
    Liten restaurang, vagnen stog mitt emellan vårat bord och hennes - hon hade lika gärna kunnat byta blöjan på vårat bord kändes det som.
    Make them wonder why you are still smiling ..
  • xXMaLoXx
    capriic0rn skrev 2010-12-02 23:07:55 följande:
    Liten restaurang, vagnen stog mitt emellan vårat bord och hennes - hon hade lika gärna kunnat byta blöjan på vårat bord kändes det som.
    Well, som jag sa...hög snuskfaktor i båda fallen. Däremot så slipper ju nästkommande matgäster riskera bajsrester på bordet där de ska äta, det var så jag tänkte ;)
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Miss Cee

Det finns aldrig aldrig aldrig någon ursäkt för ett sådant beteende.

Den extra logistik som skapar av att man skaffar barn löser man själv utan att besvära sin omgivning.

Personligen skulle jag aldrig byta någon form av blöja i närheten av andra människor. Folk är galna...

• Trynträ
    k girl skrev 2010-12-02 16:14:25 följande:
    Jaha. Jag ser inte saker så svart och vitt. Jag ser till exempel på vår mammagrupp, som kan bo så långt som 7-8 mil ifrån varandra med centralorten i centrum. Jag ser att caféet är det enda stället som är tillåtande för små barn och social samvaro. Och till och med jag har varit med om att man går på restauranger eller caféer där man vet att det finns toalett, man handlar mat - men när man då väl ska gå på toa är den trasig. Jag kan i och för sig bara anta att du tycker att kvinnan i mitt exempel skulle ha tagit med sin beställda mat och satt sig på en parkbänk att äta istället för att göra som hon gjorde - det tycker inte jag.
    Turas om att fika hos varann istället. Ni måste väl själva säkert också gå på toa så då måste ni ju ändå leta rätt på en toalett. Vår dotter tål inte våtservetter så att inte besöka ett handfat är uteslutet. Isåfall måste jag blöta på papper innan vi åker iväg. Kniper det och det inte finns nån toalett kan man ju alltid fråga om det går att låna personalens eller åtminstone fråga om det finns nånstans där man kan byta på barnet enskilt istället för inför publik. Svårare än så är det ju inte.
  • Trynträ
    ollemia skrev 2010-12-02 22:19:21 följande:
    Hej! Jag har inte läst hela tråden, men om jag var på ett café utan möjlighet att byta blöja på ett civiliserat sätt kanske jag skulle vänta med blöjbytet tills jag kunde göra det på ett bra sätt?! Barnet dör ju inte av att ligga en stund extra med smutsig blöja, även om jag förstås inte skulle göra så om jag inte var tvungen. Men jag skulle aldrig utsätta andra för bajs! För länge sedan var jag med om en liknande händelse, då ett barn i fyraårsåldern sattes naken (med klänning men utan trosor) uppe på disken i caféet, dvs där alla bullar o kakor stod, kaffet serverades och betalning skedde - äckligt!
    Varför i hela friden sätter man på barnet en klänning utan trosor? Förvånad
Svar på tråden Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!