• melancholy

Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!

Som rubriken lyder..

Jag och min syster sitter på en restaurang och njuter av maten, bredvid oss sitter en mamma och ammar sitt barn, inget mer med det, stör absolut inte oss. Vagnen har hon precis bredvid bordet, och rätt som det är lägger hon ner bebisen i vagnen och byter blöja (bajsblöja kan jag även konstatera att det var, då hon inte direkt var diskret) på bebisen vid bordet. Restaurangens toalett låg max 5 meter bort.

Kan någon förklara för mig hur man tänker ? Jag kom helt av mig, blev paff och förundrad.. gör man så?

/Caprii

Make them wonder why you are still smiling ..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-02 22:55

Har inte hunnit läsa alla kommentarer, men vill bara tillägga att hon redan ätit upp sin mat, och att de har skötrum på den restaurangen.
  • Svar på tråden Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!
  • k girl
    Trynträ skrev 2010-12-03 08:08:08 följande:
    Turas om att fika hos varann istället. Ni måste väl själva säkert också gå på toa så då måste ni ju ändå leta rätt på en toalett. Vår dotter tål inte våtservetter så att inte besöka ett handfat är uteslutet. Isåfall måste jag blöta på papper innan vi åker iväg. Kniper det och det inte finns nån toalett kan man ju alltid fråga om det går att låna personalens eller åtminstone fråga om det finns nånstans där man kan byta på barnet enskilt istället för inför publik. Svårare än så är det ju inte.
    Nämen nu förstår jag varken hur du eller lokisse tänker?!
    Uppfattade ni att jag skrev att vi med lite äldre barn gick och bytte på toaletterna?
    Jag skrev om en mamma jag sade ifrån till innan jag själv fick barn, och en händelse som utspelade sig för fyra år sedan - toaletterna var kanske stängda i två-tre dagar?

Va? Förklara, för jag förstår inte? Varför ska vi träffas hos varandra istället?
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-03 08:16:27 följande:
    Nämen nu förstår jag varken hur du eller lokisse tänker?!
    Uppfattade ni att jag skrev att vi med lite äldre barn gick och bytte på toaletterna?
    Jag skrev om en mamma jag sade ifrån till innan jag själv fick barn, och en händelse som utspelade sig för fyra år sedan - toaletterna var kanske stängda i två-tre dagar?

Va? Förklara, för jag förstår inte? Varför ska vi träffas hos varandra istället?
    om man inte kan fixa att byta nagon annanstans än bland folket som äter far man träffas nagonannanstans
    Nej det tror jag inte!
  • k girl
    lokisse skrev 2010-12-03 08:20:37 följande:
    om man inte kan fixa att byta nagon annanstans än bland folket som äter far man träffas nagonannanstans
    ???
    Det finns ju bytesmöjligheter. Vad är det i det jag har skrivit som är oklart med det?
  • lokisse
    k girl skrev 2010-12-03 08:22:18 följande:
    ???
    Det finns ju bytesmöjligheter. Vad är det i det jag har skrivit som är oklart med det?
    bland andra ätande gäster.
    Nej det tror jag inte!
  • k girl
    lokisse skrev 2010-12-03 08:23:32 följande:
    bland andra ätande gäster.
    Vi tar om det, för jag tycks behöva vara övertydlig.

Jag kom hem från mammacafé där frågan tillfälligt dryftades. Vi som har äldre barn gick på toaletterna och bytte (min ettårings bajs är inget jag vill utsätta andra för) medan de med yngre barn bytte på bordet. En av mammorna bad om ursäkt och konstaterade att hon inte tänkte på var hon bytte, men att hon hoppades att ingen blev besvärad. Ingen av oss andra blev besvärade. Vi är på syn- och hörhåll avskilda från övriga gäster. Jag tyckte att det var intressant med tanke på den här tråden och konstaterade att det nog inte handlar om idioti eller egoism utan bara tanklöshet.

Du kontrar med att mammor som du sagt ifrån till blivit skitförbannade.

Jag säger att jag har sagt ifrån vid ett tillfälle. Vid detta tillfälle (för tre år sedan) var toaletterna avspärrade på grund av ommålning. Mamman sade att hon inte kunde byta någon annanstans, förklarade varför, och det var en förklaring jag kunde köpa. Jag är inte av den åsikten att hon ska ta sin mat och gå, alternativt låta sin bebis ligga med frätande bajs i stjärten.
  • k girl

På toaletterna finns alltså skötbord, så har vi det klarlagt också.

• Mavios

BLÄ!!!! Nej, så gör man inte. När barnen var blöjbarn och restaurang/caf'é whatever inte hade skötbord, bytte vi i alla fall på toaletten. Lite omständigare, men rätt plats för bajs och kiss helt enkelt. Hade alltid med mig ett underlag så att man i värsta fall även kunde använda golvet att byta på, utan att bebisen skulle få bassilusker.

När det finns skötbord, finns det ingen som ehlst ursäkt för att byta någon annanstans, allra minst där andra sitter och äter. Verkligen äckligt!

• lokisse
    k girl skrev 2010-12-03 08:31:12 följande:
    Vi tar om det, för jag tycks behöva vara övertydlig.

Jag kom hem från mammacafé där frågan tillfälligt dryftades. Vi som har äldre barn gick på toaletterna och bytte (min ettårings bajs är inget jag vill utsätta andra för) medan de med yngre barn bytte på bordet. En av mammorna bad om ursäkt och konstaterade att hon inte tänkte på var hon bytte, men att hon hoppades att ingen blev besvärad. Ingen av oss andra blev besvärade. Vi är på syn- och hörhåll avskilda från övriga gäster. Jag tyckte att det var intressant med tanke på den här tråden och konstaterade att det nog inte handlar om idioti eller egoism utan bara tanklöshet.

Du kontrar med att mammor som du sagt ifrån till blivit skitförbannade.

Jag säger att jag har sagt ifrån vid ett tillfälle. Vid detta tillfälle (för tre år sedan) var toaletterna avspärrade på grund av ommålning. Mamman sade att hon inte kunde byta någon annanstans, förklarade varför, och det var en förklaring jag kunde köpa. Jag är inte av den åsikten att hon ska ta sin mat och gå, alternativt låta sin bebis ligga med frätande bajs i stjärten.
    om du läser vad jag skrivigt sa ser du att jag skriver att jag tycker att om man inte kan byta nagon annan stans än bland ätande gäster vilket du hävdar var omöjligt för damen i fraga far man halla sig hemma.
    att du sedan tar och överför det pa att ni sitter och byterblöjor pa erat mamma caffe far sta för dig.

jag anser att det är lika illa att byta blöja bland folk som äter som att sätta sig och skita i en hink bland de samma. konstigt nog kan det alltid undvikas och jag har aldrig varit med om att nagon plockar fram en hink för att toan är stängd och jag är säker pa att man kan lösa blöjproblematiken pa annat sätt. om inte det är fallet far man väll halla sig borta fran inrätningar där folk äter tills barnet kan det där med att halla sig.
    Nej det tror jag inte!
  • Trynträ
    lokisse skrev 2010-12-03 08:20:37 följande:
    Precis
  • Trynträ
    Trynträ skrev 2010-12-03 08:08:08 följande:
    Turas om att fika hos varann istället. Ni måste väl själva säkert också gå på toa så då måste ni ju ändå leta rätt på en toalett. Vår dotter tål inte våtservetter så att inte besöka ett handfat är uteslutet. Isåfall måste jag blöta på papper innan vi åker iväg. Kniper det och det inte finns nån toalett kan man ju alltid fråga om det går att låna personalens eller åtminstone fråga om det finns nånstans där man kan byta på barnet enskilt istället för inför publik. Svårare än så är det ju inte.
    Se kommentar nedan som Lokisse skrev. Har man inget alternativ så får man leta sig alternativ som inte förstör andras fikastund. Uppfattade det som att du inte tyckte de som hade bara ett fik och jättelångt hem hade nåt alternativ än att byta in public. Men jag kanske fattade fel.
Svar på tråden Byta bajsblöja vid bordet i en restaurang ?!