• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • mADDe2014

Ska förhoppningsvis snart få till en utredning för mitt ena barn som troligen har ADD. Vill just nu veta allt, men får så få svar. Vet inte vart jag ska vända mig då alla bara hänvisar vidare till annan instans...
    - får man mediciner vid ADD? i så fall vilka och vilken funktion har de?
    - Bör man utreda syskonen också, även om de inte upplever att de har "problem" ännu?
    - kan skolor gå med på att ta hänsyn till "extra behov" även om man inte har fått en formell diagnos ännu?

• Moonis
    mADDe2014 skrev 2014-05-21 10:29:49 följande:
    Ska förhoppningsvis snart få till en utredning för mitt ena barn som troligen har ADD. Vill just nu veta allt, men får så få svar. Vet inte vart jag ska vända mig då alla bara hänvisar vidare till annan instans...
    - får man mediciner vid ADD? i så fall vilka och vilken funktion har de?
    - Bör man utreda syskonen också, även om de inte upplever att de har "problem" ännu?
    - kan skolor gå med på att ta hänsyn till "extra behov" även om man inte har fått en formell diagnos ännu?
    Du kan ringa BUP själv och få en tid för samtal men vet att man kan gå via skolan också. Finns det sen misstankar om ADD/ADHD efter samtalet så gör dom en utredning.
    Man får medicin för ADD. Har det själv och den gör att man inte blir lika trött efter olika aktiviteter och man orkar slutföra saker på ett annat sätt. Man kan få lite paus från sina tankar också och man fastnar inte lika lätt i saker.
    Man får även ett filter för alla intryck som är jätte skönt. För mig blev det en markant skillnad att gå i affär för plötsligt så va det rätt så tyst för jag hörde inte allt på en gång.

Nu är det sonen som har ADHD men det finns även lite tecken på att lillasyster också kan ha det. Svåra med henne är att hon troligen har utan den hyperaktiva biten och det gör det jätte svårt att riktigt veta.
    Men vi har bestämt att vänta tills hon börjar skolan för det är först då man kan se om det blir ett problem. Har hon inga problem på det sättet så behöver hon inte utredas heller.
    Men det är svårt med tjejer för dom har lite annorlunda problematik och det är just därför många flickor med ADD förbises.

Nu vet jag att alla skolor hanterar sånt här olika men dom ska anpassa efter behov om dom märker att ett barn inte klarar av den vanliga undervisningen. Men en del skolor kan tyvärr vara griniga på den biten.
    Vi har haft väldig tur med sonen skola måste jag säga och alla sonen har och har haft har varit suveräna och bemött honom efter behov. Men där kan BUP gå in och trycka på om det skulle behövas också.
    För vår del va det skolan som fick trycka på BUP så han skulle få sin diagnos och medicinering. Kämpade ett år med det så det va tufft men skolan stod bakom oss hela vägen vilket va guld värt.

Hoppas det hjälper lite med dina funderingar.
  • mammamina

Ni andra med erfarenheter av ADD, hur funkar det med mediciner? Min man har provat några olika sorter och massor olika doser de senaste åren. Oftast blir det bättre ett tag för att sedan bli sämre igen. Han får en massa biverkningar eller ingen vidare effekt. Det är så svårt med bakslagen. Det tar så mycket kraft från mig. Allt hopp försvinner.

• HäckHäxan
    Anonym (samma här) skrev 2013-05-28 14:03:37 följande:

jag är 40 men känner mig ibland som en äldre tonåring ... hoppas jag inte är ensam om det sen har jag rå humor emellanåt typ galg humor är jag ensam om det med?

Haha. Nej inte ett dugg ensam. Kompisar och familj brukar skämtsamt kalla mig den eviga tonåringen och det är till viss del helt sant också på ett sätt iaf ännu. Är 34. Hat mörkt störs och barock humor, både galghumor, ironi och sarkasm älskar jag. Väldigt rå men hjärtlig.
  • Anonym (Addtjej)
    Anonym (samma här) skrev 2013-05-27 16:05:13 följande:

Men oj så känner jag med sjukt jobbigt men jag känner det mer som att jag blir utnyttjad när han tar på mig?? Fast jag inte blivit det? vill bara bli av m den känslan förstör jättemycket men med vin blir det lättare? Föresten någon mer med adhd som gillar vin

Jag känner verkligen igen mig!

Och jag känner också att vin hjälper:) har även social fobi och vin hjälper mig att slappna av när jag är borta på middag osv också :)
  • Annah88

Ni som har ADHD.

Dricker ni alkohol när ni går på medicinering? Jag har concerta, men vågar inte dricka alkohol längre i samband med det. Jag har fått riktiga snefyllor av concerta + vin ;(

• HäckHäxan
    Annah88 skrev 2014-07-16 04:07:51 följande:

Ni som har ADHD.

Dricker ni alkohol när ni går på medicinering? Jag har concerta, men vågar inte dricka alkohol längre i samband med det. Jag har fått riktiga snefyllor av concerta + vin ;(

Äter ingen medicin ännu så jag har inte provat. Men för vänner fungerar det fint.

Har aldrig tänkt att det kan bli som du skriver men nu blev jag ju orolig för det :-/
  • Annah88

En fråga till ;)

Jag har extremt svårt att passa tider och hålla rutiner. Är det någon som vet om det finns hjälpmedel mot detta?

Min handläggare på arbetsförmedlingen sa att det finns "tekniska hjälpmedel". Vet inte vad det skulle kunna vara, men nån som har erfarenhet? :)

• hjälpmedel

Handyman menar dem förmodligen :) Googla på rehab ADHD eller hjälpmedel ADHD finns massvis med hjälpmedel både från rehab men också appar som är speciellt utvecklade för människor med ADHD/ADD.

• hjälpmedel
    Annah88 skrev 2014-07-16 04:13:41 följande:

En fråga till ;)

Jag har extremt svårt att passa tider och hålla rutiner. Är det någon som vet om det finns hjälpmedel mot detta?

Min handläggare på arbetsförmedlingen sa att det finns "tekniska hjälpmedel". Vet inte vad det skulle kunna vara, men nån som har erfarenhet? :)

Se mitt inlägg ovan, citatet försvann :/
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen