• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Annah88
    hjälpmedel skrev 2014-07-16 04:28:34 följande:

Handyman menar dem förmodligen :) Googla på rehab ADHD eller hjälpmedel ADHD finns massvis med hjälpmedel både från rehab men också appar som är speciellt utvecklade för människor med ADHD/ADD.

Ok!

Tack så mycket :)

Jag ska googla på det! =)
  • Annah88
    HäckHäxan skrev 2014-07-16 04:13:01 följande:
    Äter ingen medicin ännu så jag har inte provat. Men för vänner fungerar det fint.

Har aldrig tänkt att det kan bli som du skriver men nu blev jag ju orolig för det :-/
    Ok!

Det är nog inget du behöver oroa dig för :) det där är så himla individuellt.. Min läkare sa att om man har svårt att kontrollera sitt drickande (som jag har) så kan det i vissa fall slå fel.

Jag tror han sa något om att man helst inte ska dricka stora mängder alkohol i samband med att man tar concerta.

Men det där vet bäst din läkare =)

Jag dricker så sällan så jag blir typ påverkad på ett glas vin, hehe!
  • HäckHäxan
    Annah88 skrev 2014-07-16 15:41:05 följande:
    Ok!

Det är nog inget du behöver oroa dig för :) det där är så himla individuellt.. Min läkare sa att om man har svårt att kontrollera sitt drickande (som jag har) så kan det i vissa fall slå fel.

Jag tror han sa något om att man helst inte ska dricka stora mängder alkohol i samband med att man tar concerta.

Men det där vet bäst din läkare =)

Jag dricker så sällan så jag blir typ påverkad på ett glas vin, hehe!
    Nå får fråga när jag skall dit i augusti. Jag vet inte hur man dricker mindre mängder hahaha

Nå har jag lyckats tygla mitt humör utan medicin så skall jag väl fixa det med medicin. För flippade jag jämt utan alkohol också bara att tålamodet blev kortare med alkohol än annars. Idag väljer jag oftast att bara gå eller ge fan i att gå ut om jag känner mig det minsta taggad.
  • Anonym (Addtjej)
    Annah88 skrev 2014-07-16 04:07:51 följande:

Ni som har ADHD.

Dricker ni alkohol när ni går på medicinering? Jag har concerta, men vågar inte dricka alkohol längre i samband med det. Jag har fått riktiga snefyllor av concerta + vin ;(

Jag står än så länge i kö för att få komma i kontakt med läkare/arbetsterapeut mm... Men hoppas på medicin så småningom. Ett av mina stora problem är att jag är sjukligt trött jämt! MÅSTE liksom ta en tupplur direkt efter jobbet annars blir det kaos i huvudet.. :S
  • aventasia
    mADDe2014 skrev 2014-05-21 10:29:49 följande:

Ska förhoppningsvis snart få till en utredning för mitt ena barn som troligen har ADD. Vill just nu veta allt, men får så få svar. Vet inte vart jag ska vända mig då alla bara hänvisar vidare till annan instans...
    - får man mediciner vid ADD? i så fall vilka och vilken funktion har de?
    - Bör man utreda syskonen också, även om de inte upplever att de har "problem" ännu?
    - kan skolor gå med på att ta hänsyn till "extra behov" även om man inte har fått en formell diagnos ännu?

Hallå! 
    Man får mediciner, ja. Jag går just nu på 54mg concerta, men ska snart få ritalin utskrivet "on top of that".
    För mig har concertan en all-round effekt, som hjälper mig att delta i konversationer (som jag annars inte har möjlighet till) och att tänka till en extra gång. Detta innebär alltså att aggressionsattackerna nästan är helt borta, vilket givetvis är skönt, om man tänker på alla generande gånger då polisen fått hjälpa en på traven.
    Ritalinet, som jag fick testa under QBtestet, hjälper mig lite mer med koncentrationen (Det gör visserligen concerta också, men inte lika effektivt) och tar bort det värsta av kliandet i benen.

ADHD och ADD (samma sak, olika syntom, skulle jag vilja säga) påstås vara genetiskt, så det kan nog vara en bra idé att testa syskonen också. Ju färre ungar som får höra "Jag ser att du kan, men.." utav ovetande lärare, desto bättre! ;)

Olika skolor har kommit olika långt med personlig hjälp, precis som moonis nämnde. Jag, som snart börjar 3an i gymnasiumet, anser att skolan kan bli mycket bättre. Tänk på att ligga i med regelbundna möten med mentor och ev. specialpedagog.
    Jag blev erbjuden ett möte med skolan och BUP, som tyvärr inte blev av.. men detta är nog att rekommendera! 
    Jag har nyligen skickat iväg ett a4 till alla lärare, som lite kort sammanfattar hur jag fungerar. Detta kanske kan låta knepigt, men det verkar tyvärr behövas. ADHD har ju trotts allt inte behandlats länge!

Tips:
    fysiska aktiviteter är guld värda, även om alla intryck man får i skolan kan göra att man inte tycker att man orkar. Så fungerar i alla fall jag.. aggressionerna, depressionerna och överaktiviteten minskar markant!

ha lite koll på hur den medicinerade mår. Något man lätt glömmer av är att kolla hur drömmarna ser ut.. detta kan vara ett kraftigt verktyg. Förr bet jag alltid sönder min underläpp, flyttade i panik olika föremål runt sängen, drömde att jag var naken inför stora folkmassor. Efter lite research utifrån dessa händelser kom vi fram till att ångesten var nästa steg att jobba på. Speciellt i matsalen, där det är mycket "yttre stimuli". Detta ledde dessutom till att jag fick voxra utskrivet, som hjälper grymt mycket. Nu får man inte glömma att man egentligen ska undvika massa olika piller! 

gör alltid egen research om t.ex. biverkningar. En vecka in på den nya concerta dosen, började jag pissa blod och få extremt känslig hy. Dessa två biverkningar har jag tyvärr inte läst något om, någonstans.

man kan gå ohälsosamt länge utan att äta något, under medicineringen. Detta påverkar självklart humöret.

undvik att blanda medicinen och alkohol! Jag vet inte om detta gäller alla, men jag blir otroligt full, efter en stund. Sen känns det som att alkohol är mer "i huvudet", än under en vanlig fylla! Biverkningarna ska också förvärras, tydligen (se den inbäddade länken, i början av inlägget).

så fort du får en fundering, googla det! Svaret kanske kan hjälpa mer än anat.

bryt ALDRIG kontakten med BUP. I slutet av varje möte, boka ett nytt! Jag brukar boka ett telefonsamtal. Gå igenom frågor och funderingar hemma, innan mötet. Gå till mötet påläst om dem! Om de märker att ni har ett hum om vad de pratar om, kommer de till sak fortare. Det tjänar alla på!
    [spoiler]Att man inte får stå på centralen och sälja medicinen till missbrukare förstår man förmodligen.[/spoiler]

Det jag skrivit nu är grundat på mina egna erfarenheter och värderingar.. inget är rätt eller fel!
    Se ADHD som en talang.. det är det! Hoppas att jag hjälpt lite, i alla fall.
    Lycka till! :)

• Madness82

Har i våras fått diagnos ADHD och väntar nu på att få Concerta.

• Madness82
    HäckHäxan skrev 2014-05-27 20:23:19 följande:
    Haha. Nej inte ett dugg ensam. Kompisar och familj brukar skämtsamt kalla mig den eviga tonåringen och det är till viss del helt sant också på ett sätt iaf ännu. Är 34. Hat mörkt störs och barock humor, både galghumor, ironi och sarkasm älskar jag. Väldigt rå men hjärtlig.
    Har så pass rå humor (som jag har svårt att kontrollera) att jag till och med fått problem på arbetsplatser och i privatlivet. Folk tycker att jag är sjuk i huvudet eller obehaglig
  • jag och mina små

Hej på er!!

Jag har haft trådar här inne om just adhd/add/asperger innan tråden blev permanent.

Fick adhd diagnos Jan 2010.

Har provat ritalin och strattera men det funkade inge bra. Nu äter jag elvanse och mår som jag brukar dock har jag mer energi.

• fluu

Hoppar in här. Har ADHD och en till diagnos. Medicinerar och mår bättre av det. Äter något som heter Medikinet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym
    fluu skrev 2014-08-28 19:39:24 följande:

Hoppar in här. Har ADHD och en till diagnos. Medicinerar och mår bättre av det. Äter något som heter Medikinet.

Medikinet är kortverkande ritain kapslar. Hur ofta "fyller" du på!
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen