strulmaja skrev 2011-01-23 00:14:22 följande:
Det finns en del litteratur så det kan man ju börja med. Terapi förstås. Kanske söka upp någon grupp eller förening, te.x Attention och träffa likasinnade?
Nyttan med att få en diagnos konstaterad för min del är lättnaden över att veta vad som är fel och förhoppningsvis få hjälp att bli bättre. Om det sen blir i form av medicin eller terapi eller både och vet jag inte men jag är öppen för allt som kan göra livet lättare.
Tack för ditt svar. I det här fallet har vederbörande sällan upplevt att de problem som troligen är ADD-relaterade gjort h* avvikande och upplever inget starkare behov av just att få saker att falla på plats. Faktum är att själva diagnosgrejen känns lite hotande då den inte stämmer med självbilden, så enda anledningen till att konstatera ev ADD skulle vara om man praktiskt kan ha någon nytta av den=förbättra sin funktion genom åtgärder som har påvisad effekt.
Det där med terapi och medicin var vad jag funderade över. Har väl läst för lite men inte sett vad som egentligen står till buds. Jag menar de mediciner jag känner till som ges vid ADHD exempelvis skulle inte alls stå i proportion till de problem denna ev ADD orsakar. Och jag vet inte om det finns någon fungerande samtalsbehandling?