• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym

Beklagar om svaret redan finns i tråden någonstans men: Har man någon nytta av att konstatera att någon troligen lider av ADD? Alltså en vuxen med utbildning och förankring på arbetsmarknaden, utan några medicinska problem. Finns det något man kan göra för att förbättra sin funktion? Någon terapi? Förhållningssätt? /Natur/läkemedel?

• strulmaja
    Anonym skrev 2011-01-22 23:35:03 följande:
    Beklagar om svaret redan finns i tråden någonstans men: Har man någon nytta av att konstatera att någon troligen lider av ADD? Alltså en vuxen med utbildning och förankring på arbetsmarknaden, utan några medicinska problem. Finns det något man kan göra för att förbättra sin funktion? Någon terapi? Förhållningssätt? /Natur/läkemedel?
    Det finns en del litteratur så det kan man ju börja med. Terapi förstås. Kanske söka upp någon grupp eller förening, te.x Attention och träffa likasinnade?

Nyttan med att få en diagnos konstaterad för min del är lättnaden över att veta vad som är fel och förhoppningsvis få hjälp att bli bättre. Om det sen blir i form av medicin eller terapi eller både och vet jag inte men jag är öppen för allt som kan göra livet lättare.  
  • Anonym
    strulmaja skrev 2011-01-23 00:14:22 följande:
    Det finns en del litteratur så det kan man ju börja med. Terapi förstås. Kanske söka upp någon grupp eller förening, te.x Attention och träffa likasinnade?

Nyttan med att få en diagnos konstaterad för min del är lättnaden över att veta vad som är fel och förhoppningsvis få hjälp att bli bättre. Om det sen blir i form av medicin eller terapi eller både och vet jag inte men jag är öppen för allt som kan göra livet lättare.  
    Tack för ditt svar. I det här fallet har vederbörande sällan upplevt att de problem som troligen är ADD-relaterade gjort h* avvikande och upplever inget starkare behov av just att få saker att falla på plats. Faktum är att själva diagnosgrejen känns lite hotande då den inte stämmer med självbilden, så enda anledningen till att konstatera ev ADD skulle vara om man praktiskt kan ha någon nytta av den=förbättra sin funktion genom åtgärder som har påvisad effekt.
    Det där med terapi och medicin var vad jag funderade över. Har väl läst för lite men inte sett vad som egentligen står till buds. Jag menar de mediciner jag känner till som ges vid ADHD exempelvis skulle inte alls stå i proportion till de problem denna ev ADD orsakar. Och jag vet inte om det finns någon fungerande samtalsbehandling?
  • strulmaja
    Anonym skrev 2011-01-23 00:42:07 följande:
    Tack för ditt svar. I det här fallet har vederbörande sällan upplevt att de problem som troligen är ADD-relaterade gjort h* avvikande och upplever inget starkare behov av just att få saker att falla på plats. Faktum är att själva diagnosgrejen känns lite hotande då den inte stämmer med självbilden, så enda anledningen till att konstatera ev ADD skulle vara om man praktiskt kan ha någon nytta av den=förbättra sin funktion genom åtgärder som har påvisad effekt.
    Det där med terapi och medicin var vad jag funderade över. Har väl läst för lite men inte sett vad som egentligen står till buds. Jag menar de mediciner jag känner till som ges vid ADHD exempelvis skulle inte alls stå i proportion till de problem denna ev ADD orsakar. Och jag vet inte om det finns någon fungerande samtalsbehandling?
    Jag är ingen expert på området men jag har läst att KBT ska vara den bäst fungerande terapiformen för människor med ADD/ADHD. För egen del tror jag KBT i gruppform skulle fungerar alldeles utmärkt.
  • Harlow

Jag skulle ta en bild på mitt sovrum idag egentligen, alla mina kläder ligger på golvet.

Moralpanik?
  • strulmaja
    Harlow skrev 2011-01-23 23:27:21 följande:
    Jag skulle ta en bild på mitt sovrum idag egentligen, alla mina kläder ligger på golvet.
    Som här då.
  • Anonym (glömsk :))
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-19 14:51:51 följande:
    Får tillbaks körkortet om några dagar så det är gött är lite knöligt utan.. :-P men man får vackert stå sitt kast...Vilken medicin äter du?

Oj ja då är jag inte ensam om att inte ha förmågan att organisera då? Tror det är bristen på dopamin som gör det men är lite osäkler... lyckas inte hitta någon bra fakta tycker jag...
    precis bytt från ritalin till concerta!
    Kan ju vara att man får minskad aptit i början, men då borde jag väl småäta istället för o äta mina mål då de ska ätas och skippa småätandet ? ;)
  • Alle

Eftersom jag lyckades döda symtomtråden så följer jag efter er hit *mooohhaaaa* Flört
    Jag är odiagnostiserad, har fått remiss från min husläkare och väntar kallelse till bedömningssamtal, och under tiden så surfar jag nätet runt och läser allt jag kan komma över - på gott och ont. 

Har inte läst hela tråden, ska göra det när jag får en stund över.

Jag är egen företagare - fotograf, och det är jätteroligt - när jag får göra sånt som är roligt, dvs fota och redigera bilder...den där bokföringsbiten är tyngre. Ska dock försöka ta hjälp med det.

Har haft flera depressioner och äter nu Venlafaxin (samma som Efexor) sen drygt ett år. Det är ett SRNI-preparat, alltså den tyngre varianten av antidepp som påverkar både serotonin- och noradrenalinhalten. Läste nyss att halten av noradrenalin tydligen kan vara av vikt för personer med ADHD/ADD.
    Har också genomgått  både psykodynamiisk terapi och KBT-behandling. 
    KBTn var internetbaserad och självstudier så det gick väl sisådär - ni vet ju hur bra det funkar när man själv måste lägga upp sin behandling *ler snett*

Är en gammal räv här på FL, men har varit borta ett tag... 

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen