Anonym (odiagnostiserad) skrev 2011-03-25 15:35:14 följande:
Funderar från och till om jag har adhd, läser någon artikel och tårarna väller upp i ögonen. Jaha det var därför och jaha det är därför. En förklaring till varför inte livet kännts så lätt och varför jag reagerar och tänker som jag gör. Men sen vill jag inte ha någon diagnos, jag är ju jag, jag vill inte äta någon medicin, det går ju bra som det gör, med en rad åtgärder, planerande, struktur och disciplin. Har kraschat, rest mig upp, envist, gått i terapi, rett ut, fortfarande massa frågetecken. 31 år och inte "blivit" någon ännu, tröttnat på allt jag gjort, längsta jobbet varade ett år. Pluggar nu, mest för att ge mig tid, hur stor chans är det att jag kommer jobba med det jag utbildar mig till? Vem vet, men nu har jag iallafall skjutit det på framtiden. Lagt problemet på framtiden, kan låtsas som att allt är normalt och att jag oxå ska bli någonting. Denna önskan om att få vara normal, nu kanske jag förstår. Vad händer om jag får en diagnos, jag är ju ändå jag
Hej! Klart att du är du!

Men om du förstår dig själv bättre så kanske du lättare kan lyfta fram dina styrkor! Det finns föresten en bra bok som heter just: "ADHD/ADD som vuxen : så lyfter du fram dina styrkor" av Lara Honos-Webb. Kanske du skulle klara av ett jobb längre om du verkligen hittade det som är rätt för just dig?
Du skriver "det går ju bra som det gör"... vad tror du skulle gå sämre om du fick en diagnos?
Du skriver även "31 år och inte "blivit" någon ännu". Jag tror det är jättevanligt att känna precis så i den åldern (jag är i samma ålder), lite 30-års kris..? Man känner ju omgivningen förväntningar men det är ju inte alltid så lätt att leva upp till.. Jag har varken fast jobb, barn, villa eller volvo liksom..
Jag är lite nyfiken, tyckte du att terapin hjälpte dig? på vilket sätt?