• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2012-01-16 22:16:15 följande:
    Hej allihop!
    Har efter en lång och utdragen utredning fått det besked jag misstänkte, att jag har Add. Ska börja med concerta imorron. känns både spännande och nervöst, äntligen kanske mitt liv börjar gå åt rätt håll igen..

ni som lever i ett samboförhållande, hur tog era sambon när ni berättade att ni misstänkte att ni hade Add/Adhd? Min sambo tog det väl inte direkt som jag hade hoppats på, ibland känns det som om han skäms över mig.

om vi tar det från början: för 2 år sedan var jag på en föreläsning med jobbet om barn med särskilda behov, och när föreläsaren pratade om Adhd var det som om hon pratade om mig. så jag började läsa mer om det på internet och kände mer och mer att jag inte är ett hopplöst fall, det finns hjälp att få. berättade för min sambo om vad jag kommit fram till och det som gjorde mig så ledsen var när han sa att jag bara hittade på och lurade mig själv att tro att det var nåt fel på mig genom att läsa om Adhd.

jag bestämde mig ändå för att gå vidare med utredningen, men kände det att jag hade ingen som helst stöttning hemifrån, även nu när det är konstaterat att jag har Add, så känns det som om han inte vill tro det eller försöker sopa det under matten.

vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få honom att förstå varför jag gör som jag gör ibland, varför jag handlar utan att riktigt tänka efter före, varför mitt humör är en berg och dalbana. vissa kvällar kan jag ibland känna mig så hopplöst ledsen utan rimlig orsak. 

tack och lov så har aldrig vår ekonomi blivit lidande, eftersom ett av mina manier och intressen har varit vår ekonomi, hur många av er brukar rusa ut till brevlådan och se om ni fått nån post och känner jippi vi har fått elräkningen idag!  att betala räkningarna och se hur mycket vi har kvar till olika poster har alltid fascinerat mig. brukar även göra excelark där jag för in alla utgifter månad för månad för att få en bättre överblick.
    Nu har jag inte någon sambo men känner att det bemötandet har jag fått av många jag berättat för att jag ska utredas för ADHD, och speciellt mamma känner jag att hon inte tar det jag berättar på allvar utan vill som din sambo sopa under mattan gärna och säger att sådär kan väl många ha det utan att det är nåt fel osv... och då har ändå min mamma jobbat i ca 20 år inom psykiatrin. Har alltid känt mig så totalt annorlunda mot för henne och min äldre syster på mammas sida. Växte upp med bara mamma från 11 års ålder då syrran redan flyttat och föräldrarna var skilda och jag tyckte inte om o vara med pappa, tyckte han var rätt konstig (han har troligen också nån diagnos men har inte blivit utredd), idag känner jag att jag förstår han bättre när jag har mer information om det här med ADHD osv.

Jobbigt att leva med någon som inte förstår en och inte vill förstå.

När jag fick höra av en bekant att jag skulle kolla om jag kan ha adhd så visste jag inte mkt men när jag fick reda på mer så kände jag hur allt stämde och jag började förstå varför jag var som jag var ibland. Dock är jag tvärtemot dig ang räkningarna, har det jättesvårt ekonomiskt just nu pga mina dumma impulser som förstört för mig och det faktum att jag blundar för saker också.

Berättade för några andra bekanta om vad den andra bekante sagt om att jag skulle kolla om adhd och de blev som en mobb mot den där tredje bekanta och sa åt henne att genast ta tillbaka vad hon sagt för det är ju livsfarligt om jag sitter och tror att jag har adhd typ själv. Så sjukt, om jag inte fått höra det från henne så hade jag aldrig kollat upp det och kanske aldrig fått den hjälp som jag kan få. Så oerhört tråkigt med folk som inte förstår verkligen.
  • Anonym (Kim)

Hej! Har inte skrivit här tidigare, dock i symptom-tråden. Skrev ett inlägg där som kanske bättre lämpar si här, så jag kopierar in det:

En sak jag snöat in på... meditation och mindfulness. Oavsett om man har adhd/add så visar forskning på mycket stora förbättringar i koncentration, ångestnivå och depressioner.
    Jag har läst en bok om mindfulness och försökt använda mig av teknikerna i två veckor nu. Har även gjort djupavslappnande övningar varje dag... och jag känner redan en stor skillnad i mitt humör och i koncentrationen.
    Själv tror jag att det är "botemedlet" för många psykiatriska sjukdomar. Jag tror att vad vi i västvärlden saknar är stillhet, att bara vara utan att döma. Jag är helt övertygad om det.
    Så det är ett hett tips, testa. Finns verkligen ingenting att förlora.

• Minifer
    Anonym (Mia) skrev 2012-01-16 22:16:15 följande:
    Hej allihop!
    Har efter en lång och utdragen utredning fått det besked jag misstänkte, att jag har Add. Ska börja med concerta imorron. känns både spännande och nervöst, äntligen kanske mitt liv börjar gå åt rätt håll igen..

ni som lever i ett samboförhållande, hur tog era sambon när ni berättade att ni misstänkte att ni hade Add/Adhd? Min sambo tog det väl inte direkt som jag hade hoppats på, ibland känns det som om han skäms över mig.

om vi tar det från början: för 2 år sedan var jag på en föreläsning med jobbet om barn med särskilda behov, och när föreläsaren pratade om Adhd var det som om hon pratade om mig. så jag började läsa mer om det på internet och kände mer och mer att jag inte är ett hopplöst fall, det finns hjälp att få. berättade för min sambo om vad jag kommit fram till och det som gjorde mig så ledsen var när han sa att jag bara hittade på och lurade mig själv att tro att det var nåt fel på mig genom att läsa om Adhd.

jag bestämde mig ändå för att gå vidare med utredningen, men kände det att jag hade ingen som helst stöttning hemifrån, även nu när det är konstaterat att jag har Add, så känns det som om han inte vill tro det eller försöker sopa det under matten.

vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få honom att förstå varför jag gör som jag gör ibland, varför jag handlar utan att riktigt tänka efter före, varför mitt humör är en berg och dalbana. vissa kvällar kan jag ibland känna mig så hopplöst ledsen utan rimlig orsak. 

tack och lov så har aldrig vår ekonomi blivit lidande, eftersom ett av mina manier och intressen har varit vår ekonomi, hur många av er brukar rusa ut till brevlådan och se om ni fått nån post och känner jippi vi har fått elräkningen idag!  att betala räkningarna och se hur mycket vi har kvar till olika poster har alltid fascinerat mig. brukar även göra excelark där jag för in alla utgifter månad för månad för att få en bättre överblick.
    Men fy vad jobbigt!

Min man är lättad och glad. Hur jag är påverkar ju förhållandet och familjen, så han är glad att det är något man kan få hjälp för, och att ja, att jag kan få hjälp. Sedan tycker han väl det är lite skumt att frugan är "bokstavsbarn", hehe! (Jag med för den delen)

Hur mycket kan han om ADD/ADHD? Känns som att fördomarna går ut där kunskapen går in. Be honom läsa på. Säg att han får tro vad han vill, men inte utan goda grunder. Desto mer han läser desto mer kommer han ju känna igen dig liksom.
    Anonym (Kim) skrev 2012-01-17 11:25:05 följande:
    Hej! Har inte skrivit här tidigare, dock i symptom-tråden. Skrev ett inlägg där som kanske bättre lämpar si här, så jag kopierar in det:

En sak jag snöat in på... meditation och mindfulness. Oavsett om man har adhd/add så visar forskning på mycket stora förbättringar i koncentration, ångestnivå och depressioner.
    Jag har läst en bok om mindfulness och försökt använda mig av teknikerna i två veckor nu. Har även gjort djupavslappnande övningar varje dag... och jag känner redan en stor skillnad i mitt humör och i koncentrationen.
    Själv tror jag att det är "botemedlet" för många psykiatriska sjukdomar. Jag tror att vad vi i västvärlden saknar är stillhet, att bara vara utan att döma. Jag är helt övertygad om det.
    Hej! Jag har aldrig fattat hur man kan meditera med ad/adhd =) Jag har försökt  men det är omöjligt, tankarna bara far i väg och det kliar i hela kroppen på mig. Blir enormt uttråkad och otågil och illamående i ryggmärgen typ. Men jättebra att det funkar för dig! :D
  • Anonym (Kim)
    Minifer skrev 2012-01-17 13:55:41 följande:

Hej! Jag har aldrig fattat hur man kan meditera med ad/adhd =) Jag har försökt  men det är omöjligt, tankarna bara far i väg och det kliar i hela kroppen på mig. Blir enormt uttråkad och otågil och illamående i ryggmärgen typ. Men jättebra att det funkar för dig! :D
    Ja jag vet, det låter omöjligt. vet inte hur det går till, men det finns studier (?) som visar på mycket god effekt, även för dom som medicinerar.
    Ett knep är att göra djupavslappnande övningar innan, Yoga Nidra är mycket kraftfullt för det! Man blir utvilad som nästan efter en natts sömn och det är lättare att fokusera. Sen är ju målet med meditation att skala bort allt hjärnbrus, men det är ju i princip omöjligt att göra det helt. Meningen är ju att man ska öva på det, om och om i gen i meditationen, varje dag. Skitjobbigt, men så är det ju alltid i början när man ska bli bra på något.
    Med tiden förändras hjärnan i sin struktur. Nästintill magiskt.
  • nyfikengrön
    Minifer skrev 2012-01-17 13:55:41 följande:

Samma sak tänkte jag, jag blir stressad bara jag tänker på att meditera och blir nästan förbannad när någon föreslår att jag ska prova avslappningsövningar. Kanske på ett senare stadium och under medicinering att jag kan försöka mig på det men innan känns som ett skämt att tänka på det. Men bra om det funkar för nån.
  • Tillalamm
    Anonym (Kim) skrev 2012-01-17 14:02:49 följande:
    Ja jag vet, det låter omöjligt. vet inte hur det går till, men det finns studier (?) som visar på mycket god effekt, även för dom som medicinerar.
    Ett knep är att göra djupavslappnande övningar innan, Yoga Nidra är mycket kraftfullt för det! Man blir utvilad som nästan efter en natts sömn och det är lättare att fokusera. Sen är ju målet med meditation att skala bort allt hjärnbrus, men det är ju i princip omöjligt att göra det helt. Meningen är ju att man ska öva på det, om och om i gen i meditationen, varje dag. Skitjobbigt, men så är det ju alltid i början när man ska bli bra på något.
    Med tiden förändras hjärnan i sin struktur. Nästintill magiskt.
    Kanon att det funkar för vissa. Jag kan inte heller använda avslappning på det sättet (alltså när man sitter stilla) men däremot kan jag göra det under rörelse - ex kan man ju utöva minfulness när man promenerar/springer och samtidigt få utlopp för energin. Pilates fungerar också för mig - det är jobbigare än man tror:)
  • Anonym (relentless)

Vad är själva mindfulnessen då? Om man nu gör den när man går eller står, eller sitter och mediterar, vad är det man ska göra samtidigt?

• Irme
    mammabecka skrev 2011-06-25 18:41:56 följande:
    Tänker dela med mig av en dikt jag skrev för ett tag sedan. Det handlar om kampen om att räcka till och vara "lika bra som alla andra". Våra ideal och hur vi styr varandra in dessa samt alla val vi ställs inför och förväntas välja rätt, vad det nu är?

Det är så svårt att välja rätt, att alltid veta vad man vill
    När verklighetens jäkt hindrar dig från att nånsin stanna till
    Pausa en minut och spola tillbaks det som inte blev så bra
    Och alla andra vet så mycket bättre om vad du borde och ska
    De tisslar och tasslar, tänk så mycket du gör fel
    För alla andra vet ju bättre även om du vet en del

Det är svårt att vara liten i en värld som är så stor
    Och alla människor omkring dig aldrig vandrat i dina skor
    När allting du gör kräver en förklaring
    Tänk om alla skötte sitt, vilken tidsbesparing
    Vad mycket vi skulle orka och vad enkelt att existera
    När vi slipper lägga tid på att vara bäst och briljera!
    Vad fint du skrivit! :D
  • Tillalamm
    Anonym (relentless) skrev 2012-01-18 23:12:34 följande:
    Vad är själva mindfulnessen då? Om man nu gör den när man går eller står, eller sitter och mediterar, vad är det man ska göra samtidigt?
    Det handlar om att hålla medvetandet i nuet, att hålla sin uppmärksamhet på det som man gör just nu (och inte på det som hände i går eller som ska hända om ett par timmar). Ofta skapar allt detta tänkandet på saker man inte kan påverka eller göra något åt just nu en massa stress.

När jag tillämpar mindfulness när jag ex går promenad brukar jag känna efter i kroppen, typ "där har jag mina fötter och det känns såhär när jag går, där är mina armar..." osv.  Det sänker min stressnivå.
  • Anonym (relentless)
    Tillalamm skrev 2012-01-19 14:52:47 följande:
    Det handlar om att hålla medvetandet i nuet, att hålla sin uppmärksamhet på det som man gör just nu (och inte på det som hände i går eller som ska hända om ett par timmar). Ofta skapar allt detta tänkandet på saker man inte kan påverka eller göra något åt just nu en massa stress.

När jag tillämpar mindfulness när jag ex går promenad brukar jag känna efter i kroppen, typ "där har jag mina fötter och det känns såhär när jag går, där är mina armar..." osv.  Det sänker min stressnivå.
    Jaha när jag går på promenad brukar jag tänka Shit var e jag, hur långt har jag gått egentligen? 
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen