• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • ÄlsklingsAdam

Denna eviga TÖNTIGA fråga!
    Jag blir lika irriterad på dem som säger,man ska klä granen den 23:e för det är rätt...

Vadå rätt???

Jag och många med mej har jag läst,är av åsikten att det är i december månad som det är mysigt med julen och jag behöver inte vara ledig för det. Vi pysslar och fejar,bakar och pyntar på den lediga tid vi har.

Speciellt för barnen är det mysigt att ha en hel månad med julmys! 
    Sen är det rätt skönt att vara "trött" på julen.

Efter nyår åker det UT,då är det ett nytt kapitel. 

• Lizztard

Jag brukar ta fram ljusstakar veckan innan 1e advent. Varför gör jag det?
    Jag tycker det är så mörkt och trist och man känner sig kanske lite nere av allt det mörka. Det blir så mycket bättre med julljus osv för då blir det stämning och man känner glädje.

Efter nyår åker det ner. Varför?
    För då är den mörka tiden slut, då ska det vända och då känner man glädje för då har man sagt tack och adjö till det mörka vinterhalvåret och välkomnar den ljusa delen av året. 

• goatess82

Man känner att man vill ha lite julstämning för att inte gå i ide den förbaskade mörka och trista tid. och när jul och nyår är över då vill man bli av med det så fort som möjligt och kolla efter vårtecken istället=)

• k girl

Om man nu ska vara riktigt petig så påbörjas kyrkoårets julfirande första söndagen i Advent och avslutas på kyndelsmäss i början av februari. Det finns äldre som håller på "gamla traditioner" och inte städar bort julen förräns då. Visste du, TS, att julen endast varar till trettonhelgen i majoriteten av alla kristna länder? Eller att julen förlängdes med en vecka på 1600-talet, och att Knutdagen har förflyttats från trettondagen till tjugo dagar efter jul?

Så mycket för traditioner.

Jag förstår i ärlighetens namn inte hur andra människors eventuella pyntande (och bortplockande av julen) skulle förta din julstämning? Jag tycker själv inte att julen "ger" så mycket i mitten av januari. Det är ju i december, när det är som mörkast, som ljusen behövs (vi har tre timmars dagsljus nu, den som tycker att vi ska vänta till "dagen innan jul" kan helt ärligt ta sig i brasan).

Jag hinner inte bli less, men jag tycker att trettonhelgen börjar bli lagom att plocka undan pyntet. Men granen och adventsstakarna brukar bli stående till tjugondag knut i alla fall.

• Sarah f
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-12-18 12:06:27 följande:
    Varför firar alla svenskar jul på julafton vilket är FEL dag, Juldagen är den 25:e inget annat.
    Usch! FEL dag!!!
    Jag håller med.
  • Tygtiiger
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-12-18 12:06:27 följande:
    Varför firar alla svenskar jul på julafton vilket är FEL dag, Juldagen är den 25:e inget annat.
    Glädjen med att ha skilda föräldrar innebar för mig att jag oftast firade jul både den 23:e, 24:e och 25:e december. Ska det firas så ska det firas ordentligt!!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Sarah f
    Tygtiiger skrev 2010-12-18 17:02:11 följande:
    Glädjen med att ha skilda föräldrar innebar för mig att jag oftast firade jul både den 23:e, 24:e och 25:e december. Ska det firas så ska det firas ordentligt!!

(åh, nu håller jag med dig egentligen!

Svårt att veta hur man ska välja när allt verkar så roligt.)
  • Tant Green
    goatess82 skrev 2010-12-18 12:11:32 följande:
    Man känner att man vill ha lite julstämning för att inte gå i ide den förbaskade mörka och trista tid. och när jul och nyår är över då vill man bli av med det så fort som möjligt och kolla efter vårtecken istället=)
    Exakt!
  • acinna

Hänger upp julgardinerna och tänder adventsljusstakarna till första advent. Stressar alltid som en galning den dagen eftersom vi helgen innan lagt hela helgen på våra konserter och sedan spelar och marscherar vi in första advent 4,5 mil iväg... Någon gång ungefär vid skolavslutningen tar vi in granen och klär den. I år blev det idag! Detta gör vi för att vi inte firar julen hemma utan vill njuta av julen innan den varit. Granen åker ut när den barrar för mycket. Våra katter och vi släpar barr i hela huset annars. Julen åker ut 13 januari, trots att vi även den dagen spelar ut julen 4,5 mil iväg...

• Rosa socka

Vi satte upp julgranen igår och har haft allt annat pynt framme sen 1:a advent, det kommer få vara uppe väldigt länge dessutom. Säkert hela januari bara för att jag älskar allt julpynt, det är så mysigt här hemma nu.
    Så vi kanske är tjuvstartare men vi har även kvar det längre än de flesta. Eftersom att det är mörkt dygnet runt här hela december och januari (på riktigt är det det, Kiruna) så är det mysigt med alla ljus Glad

❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • Rulltrappa

För att det är fint. Vi plockar fram någon dag innan första advent och plockar bort runt Knut. Jag skulle kunna tänka mig adventsstjärnor i fönstren året runt men där får jag blankt nej från maken. :(

• Choko

Men spela roll!

Alla gör väl som de känner passar dem bäst!

Vilket typiskt  i-landsproblem!

• bossemoren

Jag är en tjuvstartare...om det nu finns nått som heter så ! Jag är en förberedare, älskar advent och tiden innan jul. Jag börjar spela julmusik i början på november och köper alla jultidningar! Stakarna och utebelysningen åkte upp onsdagen innan första advent. Tomtarna fick komma fram till sina platser i torsdags. Och imorgon tar vi in och klär granen !  Nyårsdagen åker nästan allt ut, gran, tomtar. Och så köper jag tulpaner och sprider ut i hemmet istället !  Ljusstakarna och utebelysningen har vi kvar ett tag till dock.  Och jag är 33 år om nån undrar...och min mamma är smått galen på mig  !

When life gives you lemons, make lemonade!
  • Attis54

Håller på traditioner, julgranen kläs och dekorationer sätts upp dagen innan julafton!

• ÄlsklingsAdam
    Attis54 skrev 2010-12-19 00:57:40 följande:
    Håller på traditioner, julgranen kläs och dekorationer sätts upp dagen innan julafton!
    Vems traditioner??? Hos oss ÄR det tradition att klä granen tidigt!!

Blir så F-annad när ngn skriver så,precis som om dina traditier va mer värda!?

MORR!!! 
  • Mikkel räv

Alla gör såklart som de vill, det lägger jag mig inte i, men det är ändå en intressant fråga varför julen har kommit att bli så "subjektiv". Det har blivit så att människor själva (på gott och ont) bestämmer att nu är det jul... Men jag har aldrig hört någon säga likadant om påsk eller midsommar! Aldrig hör man någon säga - "Jag tycker att det är så trevligt med majbrasa, så jag hade min i början av april!" eller "Å, jag älskar påsk, så jag satte vippor i ett ris i januari!".
    Man är nästan paria om man knystar något om att advent är advent och att jul är jul, att julen rent objektivt sätt börjar på julafton, eller något liknande.

• k girl
    Mikkel räv skrev 2010-12-20 11:55:38 följande:
    Alla gör såklart som de vill, det lägger jag mig inte i, men det är ändå en intressant fråga varför julen har kommit att bli så "subjektiv". Det har blivit så att människor själva (på gott och ont) bestämmer att nu är det jul... Men jag har aldrig hört någon säga likadant om påsk eller midsommar! Aldrig hör man någon säga - "Jag tycker att det är så trevligt med majbrasa, så jag hade min i början av april!" eller "Å, jag älskar påsk, så jag satte vippor i ett ris i januari!".
    Man är nästan paria om man knystar något om att advent är advent och att jul är jul, att julen rent objektivt sätt börjar på julafton, eller något liknande.
    Vad är objektivt sätt? Menar du objektivt sett?
    Och, rätta mig om jag har fel, men visst heter det väl adventsstjärna? Och adventsljusstake?
    Kan här tillägga att "advent" inte betyder "väntans tid" eller något liknande som många tror, utan betyder ankomst. Inom kyrkoåret är adventstiden en förberedelse inför julen.

I bondesamhället, exempelvis, är tiden mellan Annadagen och Lucia väldigt viktig. Det var då man förberedde all julmat, stöpte ljus, bryggde öl etc. Vår motsvarighet till julgranen sattes upp på Tomasdagen. De flesta av våra prydnader är ganska moderna, så kanske är det inte så underligt att det där med adventspynt är subjekti

• Mikkel räv
    Konichiwa girl - Jag talar egentligen inte om pyntet i sig. Som första raden i mitt förra inlägg löd, så gör var och en som hen vill, vad mig anbelangar. Vill någon ha julpynt (eller adventspynt för den delen ) i oktober eller juli, så varsågod!

Jag är fullt medveten om att adventstiden är en förberedelsetid för julen, på samma sätt som fastan inför påsken och pingstnovenan inför pingsten, men det gör inte advent till jul! Lika lite som askonsdagen eller septuagesima är påsk.
    För mig personligen är just förberedelsetiderna viktiga, de skapar en kontrast och en längtan till den högtid som skall firas. Jag skulle ha svårt att t ex fira påsk utan att ha fastat innan, och jag skulle ha svårt att vara utan den pirrande känsla som infinner sig i slutet av advent, då jag lägger sista handen vid julförberedelserna. Men det är ju jag det...

Min fråga var väl snarare, varför just julen kommit att bli den subjektiva högtiden, varför det är just den och ingen annan högtid som "tas ut i förskott". Är det så enkelt som att vi behöver ljus?  Är det mysighetsfaktorn? Är det handelns påverkan? Är det våra egna krav på oss själva att skapa "idealtillvaron" kring jul?

När våra traditioner kring de andra högtiderna försvinner, är julen kanske den högtid som lever kvar mest i människors medvetande, och skapar kanske en större längtan att börja den så tidigt som möjligt?

Vad tror ni?
  • Mikkel räv

Sen, angående tjugondag Knut, är det mycket riktigt så att den helige Knuts minnesdag har flyttats, men det har egentligen inget med varför den dagen anses som slutet på julen. Större kyrkliga högtidsdagar firas av tradition med "oktav", dvs, de har en kortare efterfirningstid på en vecka. Efter en högtidsdag kommer en liten "reprisdag" så ämnet firas "på nytt", med en liten annan vinkling. T ex är juldagens oktavdag nyårsdagen, då Jeus omskärelse firas, pingstens oktavdag är Heliga Trefaldighets dag, då man firar att Treenightens till fullo uppenbarats vid pingtsens andeutgjutelse.

Trettondagens oktavdag, 13 januari är i kyrkoåret främst associerad med Kristi dop i Jordan. (I Svenska kyrkan firas denna dag på första söndagen efter trettondedagen). Eftersom denna fest, s a s var den sista punkten i hur Kristus uppenbarades som det människoblivna ordet, ansågs den dagen avsluta själva julhögtiden. Att kyndelsmässodagen hör till julkretsen är visst och sant, men den är en så kallad "satellitdag", fyrtio dagar efter jul. Att den i vissa traditioner anses avsluta julen är därför logiskt, men i såfall kan man dra ut "julen" till alla dagar i trettondedagstiden också, eftersom de också på ett sätt tillhör julkretsen.

Så allt beror på hur man räknar!

Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?