• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • trettioplus
    cotton skrev 2010-12-17 16:07:45 följande:
    Fantastiskt att folks hemmapynt förstör din jul...
    Det sa jag väl ändå inte?
    Det är att de pratar om det som förstör min julstämning. Och att offentliga platser avjulas innan julen är slut.
  • trettioplus
    Skogsstjärna skrev 2010-12-17 20:12:09 följande:
    Men snälla TS, ta det lugnt. Visst, folk slutar fira tidigare än förr.
    Jag är lugn som en filbunke.
  • trettioplus
    nea82 skrev 2010-12-17 21:31:55 följande:
    Det är INNAN julafton jag tycker det är mysigt med jul.. Adventsljusstakar, julsånger, baka pepparkakor, julgodis och lussekatter. När väl juldagarna (julafton, juldagen och annandagen) varit så tycker jag att kan det bli vår.. Det är liksom som en uppladdning. Fullkomligt älskar det.. Vi har haft klädd gran inne sedan helgen innan lucia och det är så himla mysigt här hemma nu. Men efter julhelgerna - nej, då vill ja ta bort allt. Är mäkta trött på julmusik, julmat och knäck då. Har kvar det till den 6:e januari typ sen ska det städas ut.
    Varför inte vänta med det då, så slipper du tröttna innan julen är slut?
  • Tygtiiger

Tjuvstart?

För mig är december jul- och adventsmånaden. Det är då man ska sätta upp stjärnor och adventsljustakar och amaryllisar (de ska ju finnas UPPE 1:a december!) och sedan får man fnatta runt och pynta successivt. Iallafall jag har inte tid och ork att vräka upp allting dagarna innan julafton - jag jobbar och tar pysslet pö om pö.
    Men gran skaffar vi tidigt, den ska in vid lucia! Och kläs! Det är helt enkelt för att vi alltid åker bort över julhelgen och vill ha tid på oss att njuta av vår gran. Förväntan är den bästa delen av julen.

Någon vecka efter nyår tycker jag det börjar bli dags att ta bort julpyntet. Då börjar ju dessutom ljuset återvända så man behöver inte glittret för att ta sig igenom midvintern. Å andra sidan så är vi lite lata så vi brukar inte få till julgransplundringen förrän framåt tjugondag knut ändå.

(Ett av skälen till att vi vill hytta vår gran rätt så tidigt är att vi ju som sagt reser bort under juldagarna så vår gran börjar barra som tusan efteråt - då är det ju ingen som har vattnat och gullat med den tre gånger om dagen som jag annars gör)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Familjen Valjus

Adventsljusstakar ska upp före julen eftersom advent betyder väntan på julen-
    När jag var yngre klädde vi granen 22:a dec nu klär jag den tidigare bara för att jag vill
    handlar inte om att ta ut julen i förskott för mig iaf är fullt medveten om att julen är 24:e

• julklappen

Jag är en tjuvstartare. Vi sätter alltid upp ljusstakarna helgen innan första advent så är det klart när första advent kommer också är det ju så fint när ljusstakarna får lysa upp i november/decembermörkret. Men å andra sidan plockar jag inte ner det tidigare för det utan har gärna det kvar till helgen efter 20:e Knut så julen blir så lång som möjligt. Jag tycker mina julgardiner är så fina så de får gärna också sitta uppe så länge som möjligt, både upp tidigt och ner sent. Sen allt annat som tomtar mm kommer upp efterhand under december månad, inte allt på en gång men senast till Lucia vill jag ha klart för jul. Hemma hos mina föräldrar klädde vi alltid granen på lille julafton och la alla paketerna under granen men de sista åren när jag och sambon har haft gran har den nog kommit upp lite tidigare fast jag egentligen tyckte om den traditionen att klä granen kvällen innan julafton. I år blir det ingen gran då vi har två klåfingriga 1-åringar som inte hade låtit bli den en sekund men men vi ska inte fira julafton hemma så det får väl gå ändå... (Nej, mitt nick har inte med att jag älskar julen att göra utan för att jag hade BF på julafton så jag skulle få mina barn som julklapp).

• Thursday
    trettioplus skrev 2010-12-17 22:43:32 följande:
    Det sa jag väl ändå inte?
    Det är att de pratar om det som förstör min julstämning. Och att offentliga platser avjulas innan julen är slut.
    Men du TS, din rubrik är faktiskt "Varför tjuvstartar ni?"... att tjuvstarta är inte riktigt detsamma som att sluta i förtid vettu.
  • Mad as snow

För ett par år sedan bestämde jag mig för att sluta upp med alla krav på hur julen borde firas och istället fira den som jag själv vill. För mig kan det innebära att jag lever i galet mycket julglitter och pynt hela december månad, att jag bojkottar hela min familj på julafton och istället ligger i sängen och äter finska kulor framför något dåligt tv-program. Eller precis omvänt. Jag "tjuvstartar" inte med julen, jag gör som jag själv vill bara. Vilket har gjort att jag känner noll stress inför julen, bara ren glädje. Jag plockar ut russinen ur hela julkakan och gör som jag själv vill, inte som man "ska". Vilket jag tycker är mer hälsosamt än att bry sig om en massa regler för hur det måste vara. 

• VeronicaNyberg

Hemma hos oss pyntade vi och stökade fram allt några dar INNAN 1 december i år :D (skulle kunna börja i oktober om jag fick bestämma) Skulle inte kunna njuta av december månad utan alla julgrejjor att se på och längta till jul :D Kan inte förstå varför jul skulle bli mindre "julig" för att man har pyntet framme längre? :P Jul är ju alltid jul :)

• Sarah f
    VeronicaNyberg skrev 2010-12-18 11:08:34 följande:

Hemma hos oss pyntade vi och stökade fram allt några dar INNAN 1 december i år :D (skulle kunna börja i oktober om jag fick bestämma) Skulle inte kunna njuta av december månad utan alla julgrejjor att se på och längta till jul :D Kan inte förstå varför jul skulle bli mindre "julig" för att man har pyntet framme längre? :P Jul är ju alltid jul :)

Jag är helt med på din linje!

Om någon vill påskpynta i januari: kör på. det är våra hem vi talar om.
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?