• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • cotton

Julen för mig startar i samband med 1:a advent. Jag älskar att börja pyssla och pynta då. Jag brukar fixa mina julklappar tidigt, så att jag kan koncentrera mig på julbak och julmys från Lucia och framåt. Sedan är det hög tid för nyår, vilket inte är jul för mig, utan NYÅR. Efter nyår börjat ett nytt år med nya hopp och nya mål och då vill jag plocka bort julen redan någon dag in på nya året.

För min del myser och njuter jag mycket  mer före jul än under mellandagarna och efter.

Däremot klär vi granen alltid den 4:e advent (förutom de år det infaller på julafton, då är det någon dag före). Det är nog det enda vi gör "sent" .

• PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:32:45 följande:
    Du, det vete katten

Antingen var det en semla gjord på saffransbulle, eller så var det en vanlig semla med saffransgrädde. Vet inte exakt, kände bara avsmak ( ) när jag såg dem.
    Jaha, det var verkligen en semla!!! Ojdå. Ja, där håller jag med dig. Jag bor i Finland och här säger de finlandssvenska semlor om bröd, så jag trodde det var något sådant du menade. :D
  • cotton

Kan förstå att man stör sig på mellandagsrea-reklamblad som kommer runt den 20 december, men jag kan inte förstå hur man kan störa sig på att andra pyntar och myser av december månad och att se fram emot julen. Det stör ju liksom ingen annan?

Jag tycket att mitt sätt att fira jul är mindre stressigt än alla som ska ha allt framme först dagarna före julafton.

• SoStylish

Att börja julpynta från och med 1:a advent tycker jag inte gör något. Julgranen tycker jag inte ska upp förrän tidigast en vecka före julafton. 

Men folk som sätter upp adventljusstakarna FÖRE 1:a advent borde kastas i finkan!

• PD77
    trettioplus skrev 2010-12-17 13:37:42 följande:
    Men det är ju fel, vad du än tycker?
    Det blir ju inte mera Midsommar i Pingst bara för att jag TYCKER det.
    Sedan får man förstås fira när man vill, även om jag tycker att det är jättetråkigt.

De allra flesta är lediga den 24 och vad passar väl bättre att fira när man stressat FÄRDIGT, istället för mitt bland allt jobb och stök?

Tjugondedag knut är avslutningen på julen. Man behöver inte ha julkänsla då. Men det är ju trevligt om den finns kvar på trettondagen som trots allt är helg.
    Haha :)
    Fast det är nog inte bara jag som tycker att advent och jul hör ihop.. Man börjar ju med adventsstake 4 veckor innan jul. Och sen räknar man ner till julen liksom.
    Svårt att jämföra med midsommar också, som är 2-3 dagar. Julen är ju vår största jultid. Och jag tror att 95 % av alla svenskar tycker att 1:a advent hör julen till. Sen behöver man ju inte ha gran den 1:a advent om man inte vill det. Men varför inte få njuta lite extra. :)
    För mig tar julen slut den 2:a januari. Så är det bara. Och tiderna förändras ju som sagt.
    Sen kanske jag skulle ha mer julkänsla trettondagen om jag inte jobbade mellan nyår och då.

• Sarah f
    SoStylish skrev 2010-12-17 14:00:51 följande:
    Att börja julpynta från och med 1:a advent tycker jag inte gör något. Julgranen tycker jag inte ska upp förrän tidigast en vecka före julafton. 

Men folk som sätter upp adventljusstakarna FÖRE 1:a advent borde kastas i finkan!
    I FINKAN!!!
  • cotton
    PD77 skrev 2010-12-17 14:02:40 följande:
    Haha :)
    Fast det är nog inte bara jag som tycker att advent och jul hör ihop.. Man börjar ju med adventsstake 4 veckor innan jul. Och sen räknar man ner till julen liksom.
    Svårt att jämföra med midsommar också, som är 2-3 dagar. Julen är ju vår största jultid. Och jag tror att 95 % av alla svenskar tycker att 1:a advent hör julen till. Sen behöver man ju inte ha gran den 1:a advent om man inte vill det. Men varför inte få njuta lite extra. :)
    För mig tar julen slut den 2:a januari. Så är det bara. Och tiderna förändras ju som sagt.
    Sen kanske jag skulle ha mer julkänsla trettondagen om jag inte jobbade mellan nyår och då.

Jag håller med dig, jag anser också att julen börjar i och med advent. Trettondagen är inte så mycket jul för mig, även om vi sitter med tända ljus och sånt hemma då. (fast granen är borta och vi byter inte ut döda hyacinter mer mm)
  • Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:57:42 följande:
    Jaha, det var verkligen en semla!!! Ojdå. Ja, där håller jag med dig. Jag bor i Finland och här säger de finlandssvenska semlor om bröd, så jag trodde det var något sådant du menade. :D
    Precis, det var en saffransfastlagsbulle
  • Sarah f
    SoStylish skrev 2010-12-17 14:00:51 följande:

Annars kan de kanske bli dömda att ha tomtedräkt på sommaren? Få se om det är lika roligt med förtida jul då!
  • SoStylish
    Sarah f skrev 2010-12-17 14:09:48 följande:
    Annars kan de kanske bli dömda att ha tomtedräkt på sommaren? Få se om det är lika roligt med förtida jul då!
    Bra förslag! Och tomtedräkten ska vara i riktigt stickig och otäck ull!
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?