• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • PD77

Just ja, glömde..
    Jag stressar inte före jul. Kanske för att jag börjar förbereda så smått i början av december.
    Och det med ledighet som du nämner förstår jag inte riktigt. 
    Du skriver "Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller."
    Men man är ju inte ledig mellan jul/nyår och tjugondagknut heller. Folk är väl lediga 24-26 och sen nyår och nyårsdagen. Vissa har lyxen att vara ledig i mellandagarna också.
    Blir man mindre stressad om man gör allt typ 24:e? När ska man då njuta av julen. Jag vill att allt ska vara klart på julafton, så jag kan njuta och ta det lugnt då.
    :)

• PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:01:24 följande:
    Jag såg saffranssemlor i affären  får någon vecka sen. *ryser* Där kan vi snacka om att vara ute way to soon.

Jag äter inga fastlagsbullar före fettisdagen heller!
    Men fettisdagen är ju bara en dag. Saffransbullar hör ju adventsfikan till. :) Och även Lucian.
  • PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:07:34 följande:
    Sett ur mitt perspektiv så går det utmärkt att göra allt detta utan att "fira jul", man firar helt enkelt advent/lucia - hör visserligen ihop med jul men är separata högtider. Ljus är en självklarhet under advent, men tomtarna kommer inte upp förrän 23:e dec, precis innan det är dags att fira jul. Julen börjar den 24:e.

Hoppas du är med på hur jag resonerar
    Jag förstår hur du menar. Men jag tror inte många ser det som att advent/lucia/jul är olika högtider. De flesta ser det som ett enda långt härligt firande. :) (Vad det än står i bibeln eller i gamla hednatrotraditioner)
  • trettioplus
    lollo skrev 2010-12-17 12:59:04 följande:
    Man gör väl som man vill?
    Det finns ingen lag på när man sätter upp sina prylar.
    Men i kölvattnet av tjuvstartandet får vi också mellandagsrea den 25 december, och det förtar ju trots allt känslan för alla dem som vill fira när det är jul i almanackan.
  • MammaG

Känner precis som du. Kan bli jätteprovocerad när man ser adventsstjärnor och ljusstakar uppe redan i början av november. Jag pyntar för advent det sista jag gör innan jag går och lägger mig kvällen före, och inte en tomte kommer fram före den 23. Sedan står allt till  tjugondag knut. Precis som det ska

• lövet2

Folk tjuvstartar för att de är dåliga människor. Jag anser att vi borde införa spöstraff för allt tjuvstartande när det gäller julpynt. Adventsstjärnor och ljusstakar tidigast till första advent, och allt annat får vänta till kvällen före julafton. Så ska det vara! Oskyldig

• trettioplus
    PD77 skrev 2010-12-17 13:01:23 följande:
    Enligt mina julkänslor så börjar Julen 1:a advent och slutar någon dag efter nyår.
    Det är ju i December man har julfester, äter julbord, har adventsfika, Lucia, förbereder julklappar, förbereder julmat och julbakar. Sen kommer jul och sen nyår. Sen är det ju Januari, som inte ger någon som helst julkänsla.
    Klart julpyntet ska upp i början av december så man får njuta lite.
    Det där med tjugondag knut känns ganska förlegat och jag minns inte ens att någon firade det när jag var liten, förutom en kille. Jag är alltså 33 år.
    Kanske var det så att förr i tiden, så var mammorna hemma och skötte hemmet. De behövde inte börja lika tidigt med julbak etc. Och julklappar köpte man väl inte drivsvis av heller, så det var överstökat på en dag. Nu börjar allt tidigare för att de flesta jobbar och har inte tid att göra allt dagarna innan jul. Och sen är ju faktiskt julstämningen borta när julhelgen är över.
    :) Tror jag 
    Julstämningen försvinner ju just för att folk inte bryr sig om att fira just när det verkligen ÄR jul.
    Man får ju inte mindre tid för att man förskjuter julen en månad istället för att starta en månad tidigare. Tvärtom är det just som du säger, en massa Lucia (som inte är jul, utan just Lucia), julbord med jobbet, möten och en massa krafs i december, som gör att det blir jättestressigt. Bättre då väl att få julkänsla när man kan koppla av i helgerna?
  • Mariohn
    Denebola skrev 2010-12-17 13:07:34 följande:
    Sett ur mitt perspektiv så går det utmärkt att göra allt detta utan att "fira jul", man firar helt enkelt advent/lucia - hör visserligen ihop med jul men är separata högtider. Ljus är en självklarhet under advent, men tomtarna kommer inte upp förrän 23:e dec, precis innan det är dags att fira jul. Julen börjar den 24:e.

Hoppas du är med på hur jag resonerar
    Aah då förstår jag  Jag gillar tomtarna och känslan av tomtestämning så mina tomtar får komma fram bakom krukor och gavlar redan första advent  Jag har dörrmattor med tomtar, julgardiner och jultvål. Det känns helt enkelt skönt att få allt utbytt och fint på en gång så att man kan slappna av och njuta sedan. Storstädning och byte av alla gardiner och bordsdukar, lampor och duschdraperier  Superskönt.  Konstigt att folk blir provocerade av det. Våra vänner älskar att vi är så juliga och kommer hit hela december lång
  • Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:12:10 följande:
    Men fettisdagen är ju bara en dag. Saffransbullar hör ju adventsfikan till. :) Och även Lucian.
    Saffransbullar ja, men saffranssemlor... Näe, det är bara ett fult försäljningsknep
  • Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:14:54 följande:
    Jag förstår hur du menar. Men jag tror inte många ser det som att advent/lucia/jul är olika högtider. De flesta ser det som ett enda långt härligt firande. :) (Vad det än står i bibeln eller i gamla hednatrotraditioner)
    Jo, de hänger ju ihop, så klart Men Advent handlar ju om "tiden före jul", och efter advent kommer julen.

Jag gillar att advent "bygger upp stämningen" fram till jul, men jul är det inte förrän på julafton
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?