• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • Denebola
    lövet2 skrev 2010-12-17 13:17:57 följande:
    Folk tjuvstartar för att de är dåliga människor. Jag anser att vi borde införa spöstraff för allt tjuvstartande när det gäller julpynt. Adventsstjärnor och ljusstakar tidigast till första advent, och allt annat får vänta till kvällen före julafton. Så ska det vara! Oskyldig
    Skål
  • trettioplus
    PD77 skrev 2010-12-17 13:09:21 följande:
    Just ja, glömde..
    Jag stressar inte före jul. Kanske för att jag börjar förbereda så smått i början av december.
    Och det med ledighet som du nämner förstår jag inte riktigt. 
    Du skriver "Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller."
    Men man är ju inte ledig mellan jul/nyår och tjugondagknut heller. Folk är väl lediga 24-26 och sen nyår och nyårsdagen. Vissa har lyxen att vara ledig i mellandagarna också.
    Blir man mindre stressad om man gör allt typ 24:e? När ska man då njuta av julen. Jag vill att allt ska vara klart på julafton, så jag kan njuta och ta det lugnt då.
    :)
    24-26 december plus nyår och trettondagen är mera ledigt än före jul. Sedan har ju barnen jullov också.

Man kan väl förbereda före julafton, trots att inte julen börjar förrän då?
    Man handlar väl maten till midsommar fasten man inte klär midsommarstången i pingst?
  • PD77
    Denebola skrev 2010-12-17 13:20:56 följande:
    Saffransbullar ja, men saffranssemlor... Näe, det är bara ett fult försäljningsknep
    Hmm... Vad är en saffranssemla då? :P
  • Mariohn

Jag måste nog erkänna att jag aldrig ens tänkt tanken att andra människor, som inte är i mitt hem, skulle kunna bli provocerade av mitt pynt innanför hemmets väggar :´)

• Fru U

Jul ska firas länge och väl. Så är det bara

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • PD77
    trettioplus skrev 2010-12-17 13:18:30 följande:
    Julstämningen försvinner ju just för att folk inte bryr sig om att fira just när det verkligen ÄR jul.
    Man får ju inte mindre tid för att man förskjuter julen en månad istället för att starta en månad tidigare. Tvärtom är det just som du säger, en massa Lucia (som inte är jul, utan just Lucia), julbord med jobbet, möten och en massa krafs i december, som gör att det blir jättestressigt. Bättre då väl att få julkänsla när man kan koppla av i helgerna?
    Men jag tycker det är jul i december, just för att det är advent och lucia. Och man ser fram emor jul och nyår.
    Och eftersom jag redan redan förberett allt under december så kan jag ju koppla av 24:e-26:e. Och egentligen så är det ju bara nyårsdagen som är helgdag. Så det är ju inte speciellt mycket extra ledigt. 24:e är juinte heller en helgdag egentligen.
    Folk stressar ju inte mindre ifall man skulle börja med julen den 24:e. Man börjar ju bara stressen lite senare.
    Och man får ju mindre att att förbereda för julafton om man börjar den 24:e (första lediga dagen). Jag firar julafton den 24:e så det blir ju väldigt stressigt att göra allt då.

Tiderna förändras ju. Varför skulle jag fira tjugondagknut när jag aldrig gjort det? När det inte ger mig någon som helst julkänsla. Vad spelar det för roll om man firar jul i december iställer för i januari?
  • lövet2
    Mariohn skrev 2010-12-17 13:25:10 följande:
    Jag måste nog erkänna att jag aldrig ens tänkt tanken att andra människor, som inte är i mitt hem, skulle kunna bli provocerade av mitt pynt innanför hemmets väggar :´)
    Jo, men det är en del av ett samhällsproblem. Jag skulle vilja jämföra med en bekant, som köpte födelsedagspresenter till sin 2-åring. Hon var så ivrig att få se honom öppna dem, så hon kunde inte vänta till födelsedagen. Därför fick han dem en vecka i förväg. Sedan gick hon ut och köpte nya presenter till rätt dag ...

*ser sträng och from ut på samma gång*
  • Denebola
    Mariohn skrev 2010-12-17 13:20:29 följande:
    Aah då förstår jag  Jag gillar tomtarna och känslan av tomtestämning så mina tomtar får komma fram bakom krukor och gavlar redan första advent  Jag har dörrmattor med tomtar, julgardiner och jultvål. Det känns helt enkelt skönt att få allt utbytt och fint på en gång så att man kan slappna av och njuta sedan. Storstädning och byte av alla gardiner och bordsdukar, lampor och duschdraperier  Superskönt.  Konstigt att folk blir provocerade av det. Våra vänner älskar att vi är så juliga och kommer hit hela december lång
    Jag blir inte provocerad av det, och jag älskar julpynt och julstämning (får lust att spela julsånger mitt i sommaren typ), så jag hade antagligen älskat att komma hem till ert julpyntade hem även om det var pyntat före jul (så länge det inte var fullt med tomtar i början på november, då hade det känts fel).

Men hemma vill jag ha det på mitt sätt Det är en del i hela upplevelsen att julpyntet inte åker fram förrän till jul, för då kommer verkligen den där känslan av att nu är det jul. Inte "snart är det jul" Och sen njuter och myser jag hela mellandagarna, över nyår och fram till Tjugondedag jul

Självklart njuter jag av advent och lucia också (kollade på SVTs luciamorgon både på morgonen och kvällen på Lucia bara för att ), men då njuter jag av förväntningarna inför jul. Var sak har sin tid och sin charm liksom. Och det hade inte känts lika speciellt på julaftons morgon om granen hade varit pyntad och tänd i en vecka redan (den tas in och pyntas den 23:e, men tänds inte förrän på julafton).

Men hur andra gör lägger jag mig egentligen inte i, däremot är det lite roligt att argumentera med andra
  • lilja1111

Jag sätter upp mitt pynt, gran stjärnor och sånt mellan 1:a och 2:a advent av den enkla anledningen att jag avskyr att stressa. Jag är ingen hemmafru med hur mycke tid som helst, jag jobbar de dagar andra människor har tid att julpynta och handla julklappar. Jag jobbar inom handels så ledigt runt jul kan man tokglömma.
    Nä jag tar de när jag vill, plus att jag har min son varannan jul och denna julvecka är han hos sin pappa vilket innebär att jag vill ha julstämning här innan han åker till sin pappa.
    Tror faktiskt att traditionalisterna får acceptera att familjesituationerna ser väldigt annorlunda ut för de flesta moderna familjerna och därav att man anpassar sitt firande, oavsett vilken högtid de må vara, till sin egna situation.
    Vill man fira som man "ska", så gör man de, annars gör man de på sitt sätt. Enkelt och lätt!

• Denebola
    PD77 skrev 2010-12-17 13:23:33 följande:
    Hmm... Vad är en saffranssemla då? :P
    Du, det vete katten

Antingen var det en semla gjord på saffransbulle, eller så var det en vanlig semla med saffransgrädde. Vet inte exakt, kände bara avsmak ( ) när jag såg dem.
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?