• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:15:15 följande:
    Varenda arbetsplats, butik och restaurang, samt horder av folk som glatt basunerar ut att de städat bort julen i bussar, i telefon och över nätet.
    Fast syftar du på butiker och arbetsplatser eller folket som jobbar där och att de kastar ut julen hemma eller där de arbetar? Inte konstigt om det är där de arbetar för på arbetsplatsen skall man väl ändå inte fira jul så vad gör det?
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:17:05 följande:
    Innan julafton? Sorry, svårt att tro det.
    Innan tjugondedag knut, såklart.
  • Denebola
    Thessla skrev 2010-12-17 15:17:05 följande:
    Innan julafton? Sorry, svårt att tro det.
    Innan julen är slut. Dvs innan tjugondedag jul.
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:18:20 följande:
    Fast syftar du på butiker och arbetsplatser eller folket som jobbar där och att de kastar ut julen hemma eller där de arbetar? Inte konstigt om det är där de arbetar för på arbetsplatsen skall man väl ändå inte fira jul så vad gör det?
    Både och. Men jag syftade på arbetsplatserna. Självklart ska man inte städa undan julpyntet som man satt fram där innan julen är slut heller. Om man inte pyntat överhuvudtaget är det en sak, men de flesta gör trots allt det.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:02:34 följande:
    Det finns ju hur mycket tid som helst mellan den 24 och tjugondedag knut!!
    Om man har tio olika att besöka så behövs alla helger man kan hitta! Jag vill inte tillbringa alla julhelgens dagar hos olika personer. Jag vill vara hemma med familjen i mitt hem,

Konstigt att kunna bli uppjagad över hur andra firar jul.
  • cotton
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:37:05 följande:
    Julen är främst stämning för mig. Stämning, umgås med familjen, lugn och ro, julgodis och en massa god mat.
    Tyvärr så förstörs min julstämning av att folk plockat ner mycket av det som gör julstämningen av avjulat arbetsplatser mm. innan julen är slut. Det är trots allt viktigt med julpyntet och julmusiken och det för att komma i rätt känsla. Inte bidrar det till julkänslan av att handeln gör vår efter nyår, folk snackar om att de slängt ut granen den andra december, jag är den enda som har granen kvar till tjugondedag knut och den sista som tar ner ljusstakarna och att det överhuvudtaget slutar pratas jul så fort julafton är avklarad.
    Fantastiskt att folks hemmapynt förstör din jul...

Sedan kan jag förstå att man inte orkar lyssna på julsånger efter annandagen då de flesta handlar om tomten eller att frälsaren föds (den 25 december), att det lackar mot jul mm... Den 10 januari är ju allt det över?

Du får gärna ha din gran till den 13 januari, inte störs jag. Men jag tänker sportlov och börjar längta till våren redan efter trettonhelgen.
  • Skogsstjärna

Men snälla TS, ta det lugnt. Visst, folk slutar fira tidigare än förr. Men inte den 24:de som du påstår, snarare den sjätte januari. Det är ungefär en vecka innan du vill sluta fira. En vecka kan du nog klara av att hålla din egen julstämning igång? På dig låter det som att vi borde lagstifta om att ha pyntet uppe till tjugondagen, så måste alla sitta där och julmysa när de inte tycker att det är ett dugg mysigt längre... Försvinner inte hela poängen med julen om man ska tvinga folk att göra på ett visst sätt?

• nea82

Det är INNAN julafton jag tycker det är mysigt med jul.. Adventsljusstakar, julsånger, baka pepparkakor, julgodis och lussekatter. När väl juldagarna (julafton, juldagen och annandagen) varit så tycker jag att kan det bli vår.. Det är liksom som en uppladdning. Fullkomligt älskar det.. Vi har haft klädd gran inne sedan helgen innan lucia och det är så himla mysigt här hemma nu. Men efter julhelgerna - nej, då vill ja ta bort allt. Är mäkta trött på julmusik, julmat och knäck då. Har kvar det till den 6:e januari typ sen ska det städas ut.

• Mandel

Eftersom granen är mysigast när den är full med paket under så kan man njuta längre av den mysigheten om man tar in den och klär den lite tidigare än kvällen innan julafton.
    Nu kan man ju smyga in och titta och klämma lite på paketen under den fina granen och busmysa!

Stör mig bra mycket mer på folk som har sina trädgårdsbelysningar uppe året runt och även låter dem lysa i princip året runt!
    I år var det fok som började tända sina så fort snön kom i början av november. Så gör man INTE!
    Eller de med ADVENTSljusstakar som låter dem lysa fram till maj.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?