• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • Sarah f

Dessutom, nu när många familjer har bonusbarn, skilda mor och farföräldrar och så vidare räcker julhelgen inte till alla. Då töjer man ut den lite!

• Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:47:27 följande:
    "Jag firar Påsk i oktober och det är varken mera rätt eller fel än något annat"

eller...

jo.
    Men vilken löjlig jämförelse!
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 14:49:45 följande:
    Men vilken löjlig jämförelse!
    Varför då?
    Julen pågår ju mellan 24 december och tjugondedag jul, rent faktiskt.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2010-12-17 14:48:10 följande:
    men vad menar du vi ska ha Advent till?
    Ladda upp inför julen, såklart. Inte ta ut allt i förskott.
    Det är som att det inte blir lika gott att äta xxx (valfri favorit) om man gör det varje dag.
  • Bellsam
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:53:58 följande:
    Det är som att det inte blir lika gott att äta xxx (valfri favorit) om man gör det varje dag.
    Men ska man inte pynta eller något förrän julafton då eller?

Om vi diskuterar mat så tror jag inte riktigt att man tröttnar heller (beroende på hur många julbord man går på med jobbet, sambo osv). Om vi säger att du älskar julskinka och börjar med den lite tidigare så innebär det ju inte att du tröttnat på köttbullarna, prinskorven, revbensspjällen, janssons osv. Sen är det ju då som hela familjen träffas och som man byter paket osv. Man kan inte fuska med hela jul.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:53:58 följande:
    Men om man har en sådan familj jag nyss beskrivit, hur ska man hinna med alla då?
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:52:50 följande:
    Varför då?
    Julen pågår ju mellan 24 december och tjugondedag jul, rent faktiskt.
    "Den officiella svenska julhögtiden börjar den 24 december (julaftonen, aftonen före juldagen) och avslutas den 13 januari (Tjugondag Knut) då "julen dansas ut", även om det på senare tid blivit allt fler som inleder firandet tidigare och betraktar det som avslutat i och med den sista lediga dagen 6 januari (trettondagen)". Ur Wikipedia

Med andra ord, saker och ting förändras och därför tycker jag inte att man kan peka finger åt de som börjar fira redan 1:a advent eller 1:a december.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • Denebola
    Bellsam skrev 2010-12-17 14:56:41 följande:
    Jo, adventspynt till advent och julpynt till jul
  • trettioplus
    Bellsam skrev 2010-12-17 14:56:41 följande:

Om vi diskuterar mat så tror jag inte riktigt att man tröttnar heller (beroende på hur många julbord man går på med jobbet, sambo osv). Om vi säger att du älskar julskinka och börjar med den lite tidigare så innebär det ju inte att du tröttnat på köttbullarna, prinskorven, revbensspjällen, janssons osv. Sen är det ju då som hela familjen träffas och som man byter paket osv. Man kan inte fuska med hela jul.
    Adventsljusstakar hör ju till advent, liksom luciapyntet till lucia. Men mest upprörd blir jag som sagt på dem som slutar för tidigt (ofta samma personer som börjar för tidigt), eftersom de förstör min  heliga julstämning.

Enda sättet att hålla den kvar är att stanna inne och ouppkopplad mellan julafton och trettondagen.

Julen börjar inte i advent, advent är upptakten till jul - ungefär som en trailer för kommande film eller tv-serie.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2010-12-17 14:59:57 följande:
    Men om man har en sådan familj jag nyss beskrivit, hur ska man hinna med alla då?
    Det finns ju hur mycket tid som helst mellan den 24 och tjugondedag knut!!
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?