• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:00:20 följande:
    "Den officiella svenska julhögtiden börjar den 24 december (julaftonen, aftonen före juldagen) och avslutas den 13 januari (Tjugondag Knut) då "julen dansas ut", även om det på senare tid blivit allt fler som inleder firandet tidigare och betraktar det som avslutat i och med den sista lediga dagen 6 januari (trettondagen)". Ur Wikipedia

Med andra ord, saker och ting förändras och därför tycker jag inte att man kan peka finger åt de som börjar fira redan 1:a advent eller 1:a december.
    Jag pekar inte finger åt dem. Jag förbannar dem som förstör min jul!

:p
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:53:58 följande:
    Ladda upp inför julen, såklart. Inte ta ut allt i förskott.
    Det är som att det inte blir lika gott att äta xxx (valfri favorit) om man gör det varje dag.
    Men det är ju precis det vi gör, laddar inför julen. Adventsljusstakarna skall fram till den 1:a advent, därav namnet adventsljusstakar och när granen kommer in kvittar väl, man lessnar inte på granen och den ljuva doft och ljus den sprider omkring sig, man längtar desto mer till själva julhelgen.
    ~ du är din egen lyckas smed ~
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:04:04 följande:
      man lessnar inte på granen och den ljuva doft och ljus den sprider omkring sig, man längtar desto mer till själva julhelgen.
    Uppenbarligen är det massor av folk som gör det, eftersom den slängs ut innan julen är slut.
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:03:31 följande:
    Jag pekar inte finger åt dem. Jag förbannar dem som förstör min jul!

:p
    haaha kanske dags att vi börjar förbanna alla dessa surpuppor då som anser att vi förstör er jul!

Kom igen, det finns bättre saker att lägga sin energi på än att gå runt och surar över detta.
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:05:16 följande:
    Uppenbarligen är det massor av folk som gör det, eftersom den slängs ut innan julen är slut.
    Har jag aldrig hört eller sett så det skall jag inte uttala mig om. Och massor av folk, hur många är det egentligen?
  • ÅzaLu

Jag ÄLSKAR julen och till första advent åker alla stajkar o tomtar upp.. grannen åker upp på Lucia o sen plockas tomtar o gran ner den1 3 januari.. stakarna låter jag dock stå januari ut =) Så har jag gjort dem senaste tio åren =) INgen stress med de inte bara mysfaktor på hög nivå!!!

• trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:05:50 följande:
    haaha kanske dags att vi börjar förbanna alla dessa surpuppor då som anser att vi förstör er jul!

Kom igen, det finns bättre saker att lägga sin energi på än att gå runt och surar över detta.
    Ärligt talat så surar jag över väldigt lite generellt. Men det stör mig enormt att jag inte får behålla min julstämning hela julen. Jag försöker verkligen göra det, men det är omöjligt när andra betraktar julen som avslutad innan den är det.
  • trettioplus
    Thessla skrev 2010-12-17 15:06:35 följande:
    Har jag aldrig hört eller sett så det skall jag inte uttala mig om. Och massor av folk, hur många är det egentligen?
    Varenda arbetsplats, butik och restaurang, samt horder av folk som glatt basunerar ut att de städat bort julen i bussar, i telefon och över nätet.
  • Thessla
    trettioplus skrev 2010-12-17 15:15:15 följande:
    Varenda arbetsplats, butik och restaurang, samt horder av folk som glatt basunerar ut att de städat bort julen i bussar, i telefon och över nätet.
    Innan julafton? Sorry, svårt att tro det.
  • Smultron ett

Jag börjar pynta 1 dec vanligtvis men iår har jag inte hunnit.
    Har inte ledigt över jul så enligt dig ska jag inte fira då?

men vi har VANLIGTVIS jul från 1 dec. tills vi tröttnar nån gång i mitten på janari

Jag är den som är den!
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?