• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • trettioplus
    PD77 skrev 2010-12-17 14:02:40 följande:
    Haha :)
    Fast det är nog inte bara jag som tycker att advent och jul hör ihop.. Man börjar ju med adventsstake 4 veckor innan jul. Och sen räknar man ner till julen liksom.
    Svårt att jämföra med midsommar också, som är 2-3 dagar. Julen är ju vår största jultid. Och jag tror att 95 % av alla svenskar tycker att 1:a advent hör julen till. Sen behöver man ju inte ha gran den 1:a advent om man inte vill det. Men varför inte få njuta lite extra. :)
    För mig tar julen slut den 2:a januari. Så är det bara. Och tiderna förändras ju som sagt.
    Sen kanske jag skulle ha mer julkänsla trettondagen om jag inte jobbade mellan nyår och då.
    Det är väl så det är tänkt: att man ska räkna NER till julen (inte tjuvstarta den).

Det tråkiga - tycker jag - är ju just att julen går från att vara advent (väntan på julen) till lång julhelg', till att bli 'julen startar i advent och slutar på julafton eller i bästa fall den 26december'

Det är väl det här med att "tiden förändras" som jag just är orolig för.
    Snart nog kommer väl alla ni som slutar fira julen till nyår att ha så pass myiket övertag att trettondagen (till att börja med) slutar vara helg.
    Det vill jag inte! buhuuu! :,-(
  • Sarah f
    SoStylish skrev 2010-12-17 14:15:43 följande:
    Bra förslag! Och tomtedräkten ska vara i riktigt stickig och otäck ull!
  • cotton
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:16:19 följande:
    Det är väl så det är tänkt: att man ska räkna NER till julen (inte tjuvstarta den).

Det tråkiga - tycker jag - är ju just att julen går från att vara advent (väntan på julen) till lång julhelg', till att bli 'julen startar i advent och slutar på julafton eller i bästa fall den 26december'

Det är väl det här med att "tiden förändras" som jag just är orolig för.
    Snart nog kommer väl alla ni som slutar fira julen till nyår att ha så pass myiket övertag att trettondagen (till att börja med) slutar vara helg.
    Det vill jag inte! buhuuu! :,-(
    Jag vet inte vad julen är för dig, men för mig är den mer än julpynt. Jag julpyntar för att jag vill mysa och vänta in julen på ett stämningsfullt sätt. Själva julen vill jag spendera med min familj utan stress och massa måsten. Julen för mig är en familjehögtid där man (förhoppningsvis) spenderar några stämningsfulla dagar med sina nära och kära. Julen är inte att plocka fram tomtar natten till julafton.

Sedan har jag pyntat fram till 2-3 januari. Men det betyder inte att jag inte njuter av trettonhelgen i fulla drag.
  • trettioplus
    cotton skrev 2010-12-17 14:32:55 följande:
    Jag vet inte vad julen är för dig, men för mig är den mer än julpynt. Jag julpyntar för att jag vill mysa och vänta in julen på ett stämningsfullt sätt. Själva julen vill jag spendera med min familj utan stress och massa måsten. Julen för mig är en familjehögtid där man (förhoppningsvis) spenderar några stämningsfulla dagar med sina nära och kära. Julen är inte att plocka fram tomtar natten till julafton.

Sedan har jag pyntat fram till 2-3 januari. Men det betyder inte att jag inte njuter av trettonhelgen i fulla drag.
    Julen är främst stämning för mig. Stämning, umgås med familjen, lugn och ro, julgodis och en massa god mat.
    Tyvärr så förstörs min julstämning av att folk plockat ner mycket av det som gör julstämningen av avjulat arbetsplatser mm. innan julen är slut. Det är trots allt viktigt med julpyntet och julmusiken och det för att komma i rätt känsla. Inte bidrar det till julkänslan av att handeln gör vår efter nyår, folk snackar om att de slängt ut granen den andra december, jag är den enda som har granen kvar till tjugondedag knut och den sista som tar ner ljusstakarna och att det överhuvudtaget slutar pratas jul så fort julafton är avklarad.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:37:05 följande:
    Julen är främst stämning för mig. Stämning, umgås med familjen, lugn och ro, julgodis och en massa god mat.
    Tyvärr så förstörs min julstämning av att folk plockat ner mycket av det som gör julstämningen av avjulat arbetsplatser mm. innan julen är slut. Det är trots allt viktigt med julpyntet och julmusiken och det för att komma i rätt känsla. Inte bidrar det till julkänslan av att handeln gör vår efter nyår, folk snackar om att de slängt ut granen den andra december, jag är den enda som har granen kvar till tjugondedag knut och den sista som tar ner ljusstakarna och att det överhuvudtaget slutar pratas jul så fort julafton är avklarad.
    Jag håller med om att julen blir lite snabb om man slänger ut granen andra december.
  • Isnogood
    cotton skrev 2010-12-17 13:57:01 följande:
    Julen för mig startar i samband med 1:a advent. Jag älskar att börja pyssla och pynta då. Jag brukar fixa mina julklappar tidigt, så att jag kan koncentrera mig på julbak och julmys från Lucia och framåt. Sedan är det hög tid för nyår, vilket inte är jul för mig, utan NYÅR. Efter nyår börjat ett nytt år med nya hopp och nya mål och då vill jag plocka bort julen redan någon dag in på nya året.

För min del myser och njuter jag mycket  mer före jul än under mellandagarna och efter.

Däremot klär vi granen alltid den 4:e advent (förutom de år det infaller på julafton, då är det någon dag före). Det är nog det enda vi gör "sent" .
    Så där gör jag med, 1a advent så åker julsakerna/pyntet fram
    Enda som får vänta är julgranen, den tar jag o barnen o hugger ner helgen innan julafton o sen får den vänta ute tills det är dags att ta in den i tvättstugan så att den får tina upp o sedan in i huset på kvällen den 23e då den pyntas under tiden som julskinkan griljeras klart i ugnen o när allt e klart så sitter jag o barnen o mumsar på skinksmörgås o myser i tv-rummet med grannen nypyntad o klar
    I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Thessla

1:a advent kommer adventsljusstakarna upp och granen antingen samma dag eller helgen därpå. Varför? Jo, för under hela december månad pysslar vi och förbereder inför julhelgen, njuter av allt som hör julen till. När sista december är över åker granen och ljusstakarna ner för då är hela julen över anser vi. Då är det nytt år och vi väljer att lägga julen bakom oss då. Alla gör på olika sätt och det är inget sätt som är mer rätt eller fel än det andra!

~ du är din egen lyckas smed ~
  • trettioplus
    "Jag firar Påsk i oktober och det är varken mera rätt eller fel än något annat"

eller...

jo.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 14:47:27 följande:
    "Jag firar Påsk i oktober och det är varken mera rätt eller fel än något annat"

eller...

jo.
    men vad menar du vi ska ha Advent till?
  • Bellsam

Tycker att man kan börja redan 1:a advent. Det är då julen börjar för mig. Inte julafton, utan julstämningen börjar då. Vissa tar fram ljusstakarna i fönstret några dagar innan och det bryr jag mig inte så mycket om, så länge inte gardiner och allt åker fram före den 1:a.
    Jag känner mig aldrig speciellt stressad kring jul. Kanske dom som blir stressade är just dom som gör allt i sista minuten, precis före julafton, istället för att börja lite smått med paketinslagning och julpyntandet lite tidigare. Då behöver man inte tänka på allt sånt samtidigt som maten ska börjas lagas och julknäcken ska kokas.

Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?