• trettioplus

Varför tjuvstartar ni?

Enligt min sambo är jag inte konservativ när det kommer till julfirande, utan snarare reaktionär
    :D

Jag undrar verkligen varför så många envisas med att ta ut julen i förskott?
    Att handeln gör det är väl en sak, de vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt. Men ofta är det samma personer som tar upp ljusstakar, julgran och annat pynt tidigt, som river ner det redan i mellandagarna eller strax efter nyår.
    Varför gör ni så?
    Är det inte roligare om julprydnaderna och julstämningen infaller under den tid det faktiskt ÄR jul, alltså mellan julafton och tjugondedag knut?
    Före julafton stressar man ju i alla fall mest, och det är inte särskilt många som är ledig heller. Jag tycker det är väldigt mycket lämpligare att fira jul när det infaller helger.
    Dessutom tycker jag att det är urtrist att julen i princip har börjat SLUTA på julafton.

• Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?
  • frökenpiggy

Jag är under 30, men kan absolut förstå ditt perspektiv.

Tror det finns flera anledningar:

Man kanske behöver lite extra mys för att orka med sista tiden fram till julhelgen, efter en lång mörk höst. Att tjuvstarta lite med julen hemma kanske gör att man orkar kämpa på med jobb etc sista veckorna.

Man kanske helt enkelt är en sån där modern otålig människa som vill ha allt NU NU NU...

Min egna anledning är att jag och min sambo åker iväg till min familj en dryg vecka över julen. Att börja med julen redan nu är enda chansen för oss att ha lite juligt tillsammans hemma, bara vi två. Jag julpyntade lite (väldigt blygsamt!) förra veckan, och köpte pepparkakor och julmust. Den här veckan har jag bakat vörtbröd också, men nu blir det nog ingen mer jul här innan jag åker iväg. Gissar att många är i samma situation! Jag längar efter att fira jul hemma...

• Mariohn

Jag julpyntar första advent eftersom jag älskar julen och tycker att det är så mysigt och fint med alla ljusstakar och stjärnor i decembermörkret. Stjärnor och stakar sitter uppe hela januari och någon stjärna hänger kvar i februari  Är det fel? 

• Denebola
    Halkatla skrev 2010-12-17 12:42:31 följande:
    Du är inte ensam om att känna så, men så är jag ju också en trettioplussare...
    Jag är 20+ och här börjar julen den 24:e dec! (som redan det är en tjuvstart egentligen, sett till den kristna julen firar vi redan innan jesusbarnet är fött så att säga )

Julpynt kommer inte upp före 23:e dec, och adventsstakar/-stjärnor kommer inte upp före 1:a advent.

Så jag håller helt med TS.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2010-12-17 12:55:54 följande:
    Men det är ju fortfarande jul då!
    Vi åker bort för det mesta och då packar vi ner.
  • PD77

Enligt mina julkänslor så börjar Julen 1:a advent och slutar någon dag efter nyår.
    Det är ju i December man har julfester, äter julbord, har adventsfika, Lucia, förbereder julklappar, förbereder julmat och julbakar. Sen kommer jul och sen nyår. Sen är det ju Januari, som inte ger någon som helst julkänsla.
    Klart julpyntet ska upp i början av december så man får njuta lite.
    Det där med tjugondag knut känns ganska förlegat och jag minns inte ens att någon firade det när jag var liten, förutom en kille. Jag är alltså 33 år.
    Kanske var det så att förr i tiden, så var mammorna hemma och skötte hemmet. De behövde inte börja lika tidigt med julbak etc. Och julklappar köpte man väl inte drivsvis av heller, så det var överstökat på en dag. Nu börjar allt tidigare för att de flesta jobbar och har inte tid att göra allt dagarna innan jul. Och sen är ju faktiskt julstämningen borta när julhelgen är över.
    :) Tror jag 

• Denebola

Jag såg saffranssemlor i affären  får någon vecka sen. *ryser* Där kan vi snacka om att vara ute way to soon.

Jag äter inga fastlagsbullar före fettisdagen heller!

• Snabeldrake
    Mariohn skrev 2010-12-17 12:56:52 följande:
    Jag julpyntar första advent eftersom jag älskar julen och tycker att det är så mysigt och fint med alla ljusstakar och stjärnor i decembermörkret. Stjärnor och stakar sitter uppe hela januari och någon stjärna hänger kvar i februari  Är det fel? 
    Inte fel, mysigt Tungan ute
    Gnäll inte om du inte är villig att förändra situationen.
  • Mariohn
    Snabeldrake skrev 2010-12-17 13:02:31 följande:
    Inte fel, mysigt Tungan ute
    Jag menar väl det!  Det är ju första advent julen börjar här. Då går vi på julskyltning och sedan har vi förstaadventsbak med vännerna och spelar julmusik och tänder ljus. På JULAFTON är vi med familjen. Hela december är det ju advetnsfikor och lucia och annat som vi firar med vänner och bekanta. Klart vi vill göra det bland tomtar och ljus!
  • Denebola
    Mariohn skrev 2010-12-17 13:05:02 följande:
    Jag menar väl det!  Det är ju första advent julen börjar här. Då går vi på julskyltning och sedan har vi förstaadventsbak med vännerna och spelar julmusik och tänder ljus. På JULAFTON är vi med familjen. Hela december är det ju advetnsfikor och lucia och annat som vi firar med vänner och bekanta. Klart vi vill göra det bland tomtar och ljus!
    Sett ur mitt perspektiv så går det utmärkt att göra allt detta utan att "fira jul", man firar helt enkelt advent/lucia - hör visserligen ihop med jul men är separata högtider. Ljus är en självklarhet under advent, men tomtarna kommer inte upp förrän 23:e dec, precis innan det är dags att fira jul. Julen börjar den 24:e.

Hoppas du är med på hur jag resonerar
Svar på tråden Varför tjuvstartar ni?