• puss

skulle du tillåta detta?

din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:32
    temperatuern är minus tio grader celcius.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:59
    förklaringen till denna omröstning är att jag undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 07:03
    det handlar om att gå en km utan ytterkläder. inte gå fem minuter, konstatera att det är kallt och ta på jacka. gå hela vägen en km utan ytterkläder är det som gäller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 11:21
    eftersom folk har frågat: mössa och vantar räknas som ytterkläder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du tillåta detta?
  • FasterK
    Plutteli skrev 2010-12-18 19:41:04 följande:
    Ja det hade hon fått, men jag hade tagit med mig kläder för mig unge är vettig nog att inse att hon fryser och vilja ta på sig kläder igen, och OM hon inte hade velat det under de drygt 15 minuter det rör sig om hade hon knappast dött av det.
  • Tygtiiger
    Miss Cee skrev 2010-12-18 19:15:33 följande:
    Etiska frågor blir meningslösa att diskutera när inte frågan är realistisk.

Om det handlar om en prommenad som inte är nödvändig, så nej då skulle jag inte släppa iväg ett litet barn utan kläder. Men i verkligheten så tar man ju alltid med ytterkläderna i ett sådant läge, så situationen ovan uppstår inte.

ANtar att det syftar tillbaka till en tråd där det handlade om en prommenad till dagis (dvs man kan inte välja att stanna hemma) och då kan man givetvis ta ytterkläderna under armen. Och då är det heller inga problem att låta ungen frysa lite först.
    Precis.

Jag skulle inte skicka ut en fyraåring själv på en enkm-promenad oavsett vad han/hon hade på sig. Om jag INTE tog med ytterkläder under armen om min unge ville gå ut utan jacka skulle jag anse mig vara en oansvarig förälder. Men om barnet får frysa några minuter tills han/hon får på sig jackan - so what? Det är väl bra att få känna att det är skönt med jacka!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • aster
    Miss Cee skrev 2010-12-18 19:15:33 följande:
    Etiska frågor blir meningslösa att diskutera när inte frågan är realistisk.

Om det handlar om en prommenad som inte är nödvändig, så nej då skulle jag inte släppa iväg ett litet barn utan kläder. Men i verkligheten så tar man ju alltid med ytterkläderna i ett sådant läge, så situationen ovan uppstår inte.

ANtar att det syftar tillbaka till en tråd där det handlade om en prommenad till dagis (dvs man kan inte välja att stanna hemma) och då kan man givetvis ta ytterkläderna under armen. Och då är det heller inga problem att låta ungen frysa lite först.
  • Honeyrose

tycker det är självklart NEJ

• Nummer2
    Lavish skrev 2010-12-18 22:28:14 följande:
    Nej, vad ska ungen då med en morsa till?
    håller med precis. Nej för barnet har en mamma som bestämmer i det fallet. Utan jacka kommer han/hon ej utanför dörren.
    It`s a darn poor mind that can only think of one way to spell a word
  • Fiyali

Nej.
    Av den enkla anledningen att jag inte tror det är bra för någon att utsätta sig för onödig kyla på det viset. En km för mig går snabbt men jag hade själv börjat frysa på vägen.

Men helt ärligt - om ett barn hade fått göra det, tror jag uteslutningsvis att nästan samtliga börjat gnälla efter halva vägen ändå? Och de barn som tappert hållt modet uppe - vad skulle möjligtvis kunna vara bra med att drilla sina barn till att tåla minusgrader? Vad får man ut av det?

• SunnyBunny

Haha..nej det hade hon inte fått, trots att hon faktiskt vill det ibland;) Ungar vill så mycket galna saker, därför vi föräldrar finns ha!

• Helene OSV

Eftersom hon antaligen hade börjat frysa redan ute på trappen så hade jag självklart låtit henne testa att gå ut och känna efter hur kallt det är. Då hade hon med all säkerhet kommit in och klätt på sig! (vet av erfarenhet, Olivia har gått ut i bara trosor mitt i vintern, 10 sekunder så kom hon in igen.)

Svar på tråden skulle du tillåta detta?