• puss

skulle du tillåta detta?

din 4åring vill gå en promenad ute, på 1 km mitt i vintern utan ytterkläder. alltså bara vanlig innetröja och innebyxor.

up yours
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:32
    temperatuern är minus tio grader celcius.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-18 18:59
    förklaringen till denna omröstning är att jag undrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 07:03
    det handlar om att gå en km utan ytterkläder. inte gå fem minuter, konstatera att det är kallt och ta på jacka. gå hela vägen en km utan ytterkläder är det som gäller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 11:21
    eftersom folk har frågat: mössa och vantar räknas som ytterkläder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du tillåta detta?
  • Nape

Nej, en fyraåring har inte riktigt omdöme att ta vettiga beslut alla gånger. Jag säger NEJ till att gå ut utan ytterkläder och så blir det.

• Rhoda Horswunce

Ja, självklart (fast naturligtvis måste han inte gå hela promenaden utan overall utan får den när han ber om den efter 10 meter). Jag förstår mig inte på alla dessa curlingföräldrar som inte låter sina barn begå sina egna misstag. Obestämd

• Mrs Statham

Men alltså, är det ingen som vet att alla är olika och det faktiskt finns dem som egentligen inte behöver alls mycket vinterkläder för att hålla sig varma???

• mamita64
    Mrs Statham skrev 2010-12-18 23:38:01 följande:
    Men alltså, är det ingen som vet att alla är olika och det faktiskt finns dem som egentligen inte behöver alls mycket vinterkläder för att hålla sig varma???
    Jo då, jag
    Om nån av mina ungar vägrat ha kläder på sej så hade jag gjort som så många andra här, tagit med jackan eller overallen och låtit ungen få den om hon frös.
    Om, för lågt ifrån alla gör ju det.
    När  jag var liten så hade jag sällan vantar när jag låg i liggvagnen tex. Oj vad min mamma fått skäll för detta. Men händerna stoppades ner i åkpåsen och det gick så bra så.

Att vara ute på prommenad i kallt väder är inte farligt. Som någon skrivit här innan så har vi väldigt olika mkt på oss under våra ytterkläder. Vissa har långkalsonger, byxor och overall tex. Den ungen fryser inte ihjäl av att gå 1 km utan overallen.
    När jag gick och huttrade härinne när barnen var små och drog på mej extra sockar, så satt de med naken rumpa på golvet. De frös aldrig.

Ett stort problem är ist alla de som klär på ungarna allt för mkt, sätter dem i åkpåsen i vagnen, kanske tom lägger på en filt och går in i en affär och kollar runt och står i kö. De barnen ser närmast kokta ut. och är ofta klädda och nedstoppade i på tok för mkt kläder
  • Rockan

Visst kan hen få prova det. Givetvis tar jag i så fall med ytterkläder eftersom jag räknar med att barnet kommer frysa och be om kläder, som hen i så fall får direkt.

• qenzo

Nej. Det finns ingen vettig anledning till att låta ett barn gå oklädd utomhus.

• Rockan
    Miss Cee skrev 2010-12-18 19:15:33 följande:
    Etiska frågor blir meningslösa att diskutera när inte frågan är realistisk.

Om det handlar om en prommenad som inte är nödvändig, så nej då skulle jag inte släppa iväg ett litet barn utan kläder. Men i verkligheten så tar man ju alltid med ytterkläderna i ett sådant läge, så situationen ovan uppstår inte.

ANtar att det syftar tillbaka till en tråd där det handlade om en prommenad till dagis (dvs man kan inte välja att stanna hemma) och då kan man givetvis ta ytterkläderna under armen. Och då är det heller inga problem att låta ungen frysa lite först.
    Agree.
  • MissScorpion

Nej. Jacka på eller ingen promenad lite gränser finns det!

• puss
    MissScorpion skrev 2010-12-19 09:45:52 följande:
    Nej. Jacka på eller ingen promenad lite gränser finns det!
    det gläder mig att höra.
    up yours
Svar på tråden skulle du tillåta detta?