• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • systertillknorr
    Grodlår skrev 2011-01-20 18:02:17 följande:
    Idag fick jag veta att ett kompispar till oss väntar tvillingar i slutet av augusti. Så himla roligt. Maken blev lite avundsjuk, tydligen vill han oxå ha 2. För mig räcker det med att det finns en där inne. Sedan om det är 1 eller fler spelar ingen roll. Mår fortfarande pyton. Idag har jag inte kräkts men igår mådde jag illa hela dagen och kräktes 3 gånger. Nu har jag 5 dagar kvar till VUL:et. Läskigt :)
    Va spännande för era vänner! Roligt att ha några att dela det med också! Har också en vän som kommer få strax innan mig =)
    Här har också nedräkningen påbörjats inför vul! Vul på tisdag och hälsosamtal på måndag =) längtar och är sååå nervös!
  • denovana

Jag plussade för några dagar sedan och vet egentligen inte när BF skulle vara. Eftersom jag inte vet hur man räknar veckor (första gången jag är gravid). Men jag använde ett test med veckoindikator där det stod 2-3 (men sedan stod det också att det motsvarar 4-5 med hur man brukar räkna på sjukhuset). Är det någon som kan bli klok på detta? 

Som sagt, första gången, är 21 år och har inte överdrivet med koll på sådana här saker. Väldigt roligt att kunna läsa här om alla andra som jag antar har (nästan) samma månad som jag.  

• Flisan79
    denovana skrev 2011-01-20 18:14:43 följande:
    Jag plussade för några dagar sedan och vet egentligen inte när BF skulle vara. Eftersom jag inte vet hur man räknar veckor (första gången jag är gravid). Men jag använde ett test med veckoindikator där det stod 2-3 (men sedan stod det också att det motsvarar 4-5 med hur man brukar räkna på sjukhuset). Är det någon som kan bli klok på detta? 

Som sagt, första gången, är 21 år och har inte överdrivet med koll på sådana här saker. Väldigt roligt att kunna läsa här om alla andra som jag antar har (nästan) samma månad som jag.  
    Veckoindikatorn visar hur många veckor du gått sen ägglossning. En graviditet räknas från första dagen på din senaste mens så det blir 2 veckor extra
  • denovana

Oj vilken supertråd det här är, här kan man kanske få ställa några ytterligare frågor till någon som har mer erfarenhet än vad jag har..?

Det är så att jag känner mig varken illamående eller trött eller har några som helst "symptom" på graviditet (men har tagit två test så jag är ju säker). Vet någon om det är tyder på något dåligt att inte "känna av" graviditeten?. Sen undrar jag också när man brukar kontakta MVC och när brukar man gå på sitt första möte?
    Och brukar man göra ultraljud sent i graviditeten? (googlat en del men det är skilda besked).
    Och när man som jag har väldigt oregelbunden mens, kan man på en offentlig mvc få vul för att veta vilken vecka man är i?

Nu sprutar jag verkligen frågor, kanske inte är riktigt rätt tråd för det, men det verkar vara sån bra aktivitet här så jag provar ändå :) 

• Dior
    denovana skrev 2011-01-20 18:23:42 följande:
    Oj vilken supertråd det här är, här kan man kanske få ställa några ytterligare frågor till någon som har mer erfarenhet än vad jag har..?

Det är så att jag känner mig varken illamående eller trött eller har några som helst "symptom" på graviditet (men har tagit två test så jag är ju säker). Vet någon om det är tyder på något dåligt att inte "känna av" graviditeten?. Sen undrar jag också när man brukar kontakta MVC och när brukar man gå på sitt första möte?
    Och brukar man göra ultraljud sent i graviditeten? (googlat en del men det är skilda besked).
    Och när man som jag har väldigt oregelbunden mens, kan man på en offentlig mvc få vul för att veta vilken vecka man är i?

Nu sprutar jag verkligen frågor, kanske inte är riktigt rätt tråd för det, men det verkar vara sån bra aktivitet här så jag provar ändå :) 
    Med min första graviditet mådde jag hur bra som helst, jag plussade på fredagen och på måndagen var jag på ungdomsmotagingen, fick en tid till MVC och det visade sig att jag var i v5 och att det var för tidigt för ett UL så jag fick komma tillbaka 1-2 veckor senare och göra VUL. Det första riktigt UL fick jag göra i v17.
  • N e m i

Det kan hända att du inte känner av symptomen så mycket första dagarna. Troligen kommer de snart. Bli inte rädd om du får "mensvärk". Det är livmodern som växer! Kontakta MVC efter du testat positivt. Dem kommer att fråga när din senaste mens var, o så räknar dem från första dagen på den, hur långt du har gått. Troligen får du en tid om ett par veckor för hälsosamtal. Då tittar dem vilket datum du kan tänkas föda. Vid v 10-12 kommer du troligen få ta blodprov och annat. Det vanliga ultraljudet då du får se bebis och får en liten bild brukar vara runt v 18. Då får du ett mer exakt datum för beräknad födsel.

Grattis till plusset!
    ♥ (¯`°?.¸ Vincent 08 09 04 ♥ Bebis BF 11 09 04 ¸.?°´¯) ♥
  • Flisan79

Är ju precis det sånna här trådar går ut på tycker jag

Det är inte ovanligt att inte känna av graviditeten så tidigt som du är (v4-5) utan många verkar få sina symtom runt v 7. Eller så är du en sån tjej med turen att slippa symtom. Alla graviditeter är olika.

MVC kan du kontakta när du känner för det. Troligen kommer du ganska snabbt få en tid för ett hälsosamtal medans inskrivning inte sker förens runt v 9-11

Rutin UL gör man runt v 18 (17-20)

De flesta MVC är snåla med VUL um man inte har väldigt god orsak men om du säger att du inte har en aning om hur långt gången du är så får du ev göra ett.
  • N e m i

Idag träffade vi BM för hälsosamtal. Hon bokade en tid för VUL åt mig, pga två MF nyligen. Så om två veckor får jag tjuvkika på liten! =) Hoppas nu att allt ser bra ut! Jag borde då vara 9+3, så lite ska man väl kunna se! Någon som gjort tidigt VUL pga tidigare MF? Är det nått speciellt dem tittar på?

• denovana

Tack!

:) Vad skönt då behöver jag inte vara orolig, har faktiskt känt av lite "mensvärk" (både innan och efter plusset) och var därför lite orolig för att det var missfall på gång (efter plusset). Det var skönt att veta att det inte är något konstigt.

Det här låter jättedumt, men jag minns inte när jag senast hade mens.. Jag har verkligen ingen aning, är oregelbunden och det här var inte planerat i detalj med ägglossning eller så, jag och min sambo bestämde oss för att det får "ske när det sker" för några månader sedan. Och så gick det väldigt fort. Om man inte minns när mensen kom senast, då kan man inte få veta exakt vecka innan det riktiga ultraljudet väl? 

som sagt, tack för svar, det är verkligen skönt att kunna vända sig någonstans när tankarna kommer!

Då kanske jag borde ringa MVC redan imorgon då. :) 

• N e m i
    denovana skrev 2011-01-20 18:42:30 följande:
    Tack!

:) Vad skönt då behöver jag inte vara orolig, har faktiskt känt av lite "mensvärk" (både innan och efter plusset) och var därför lite orolig för att det var missfall på gång (efter plusset). Det var skönt att veta att det inte är något konstigt.

Det här låter jättedumt, men jag minns inte när jag senast hade mens.. Jag har verkligen ingen aning, är oregelbunden och det här var inte planerat i detalj med ägglossning eller så, jag och min sambo bestämde oss för att det får "ske när det sker" för några månader sedan. Och så gick det väldigt fort. Om man inte minns när mensen kom senast, då kan man inte få veta exakt vecka innan det riktiga ultraljudet väl? 

som sagt, tack för svar, det är verkligen skönt att kunna vända sig någonstans när tankarna kommer!

Då kanske jag borde ringa MVC redan imorgon då. :) 
    Mensvärk / växtvärk har alltid varit mitt första symptom.
    Ja, ring imorgon! Då du inte har någon aning om senaste mens, kan det hända att du får göra ett VUL, för att få reda på hur långt du har gått! 
Svar på tråden BF september 2011