• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • A 80
    Renni skrev 2011-01-20 11:14:04 följande:
    oh jag tror jag blir tokig... När jag skriver ifrån min mobil så kommer inte hela texten med!!!
    Om ni undrar =) Blir lite konstigt ibland om man inte förstår sammanhänget =)

Iallfall så skrev jag innan att jag mår pyton... Kräkningar & yrselattacker som heter duga...
    Jag käkar lerigian Comp morgon & kväll men det hjälper inte tyvärr..
    Någon som har ett bra tips emot illamåendet?Grattis till plusset =)

KUB är en "riskanalys" kan man säga... man kollar hur stor risken är att barnet har någon kromosomavvikelse tex.
    Man gör först ett blodprov i vecka 9 och sen mellan vecka 11-13 gör man ett ultaljud då man mäter bebisen nackspalt ( som man endast kan se vid den här tidpunkten) sen gör man någon matematisk uträkning med ditt blodprov & sifforna som de mätte på ultaljudet....
    När vi gjorde vårat KUB så fick vi 1/22300 ... Alltså väldigt väldigt liten risk....
    Hoppas du förstår mina kråkor =)

Normalt om gör man sitt första ultaljud (Rutinultaljud) runt vecka 18-20... Där kommer du även få ett bf-datum!
    Tack! Solig
    Okej så alla gör alltså KUB.

Oj vad mycket nytt man måste lära sig....

Men vad spännande detta är!!!

Hoppas du mår bättre snart!
    //A
  • Flisan79
    betula skrev 2011-01-20 11:10:02 följande:
    Är du säker på att det är v 9+ som gäller?  Vi fick instruktioner att ta blodprovet v 4 eller 5 (ev v 6 om vi gjorde det i början av veckan) för att resultatet skulle hinna komma till ul-avdelningen när vi skulle göra det i v 7. v 7 är jag i v 12, vilket ju gör att jag är i v 8 eller 9 om jag gör det i v4/5. Vi kan inte v 5 heller så då är frågan vad som är bäst? Hon lät verkligen tveksam till om v 6 skulle funka, så vi har ju liksom tänkt v 4 hela tiden, men nu blev jag osäker. Korkat om resultat blir felaktigt pga det liksom!
    Jag ska ta blodprovet den 11 feb och då är jag i v 11 (eller som BM räknar v 10+) Hon sa att huvudsaken var att man tar blodprovet minst 5 dagar innan UL och att UL går att göra tom v14.
  • Flisan79
    oh jag tror jag blir tokig... När jag skriver ifrån min mobil så kommer inte hela texten med!!!

Iallfall så skrev jag innan att jag mår pyton... Kräkningar & yrselattacker som heter duga...
    Någon som har ett bra tips emot illamåendet?Grattis till plusset =)

KUB är en "riskanalys" kan man säga... man kollar hur stor risken är att barnet har någon kromosomavvikelse tex.
    Man gör först ett blodprov i vecka 9 och sen mellan vecka 11-13 gör man ett ultaljud då man mäter bebisen nackspalt ( som man endast kan se vid den här tidpunkten) sen gör man någon matematisk uträkning med ditt blodprov & sifforna som de mätte på ultaljudet....
    När vi gjorde vårat KUB så fick vi 1/22300 ... Alltså väldigt väldigt liten risk....
    Hoppas du förstår mina kråkor =)

Normalt om gör man sitt första ultaljud (Rutinultaljud) runt vecka 18-20... Där kommer du även få ett bf-datum!
    Måste bara fråga när du gjorde KUB?

Jag gjorde det 2009 och fick då 1/20 000 vilket var det bästa resultat man öht kunde få. Blir nyfiken på din siffra som är över den grensen
  • givinglife

Någon som har ett bra tips emot illamåendet?
    Jag provar akupunktur from idag! Kanske är placebo, men det känns lite bättre än det brukar så här strax innan lunch...
    Fråga din bm eller sök en privat akupunktör om du är intresserad.

Annars har inget annat funkat på mig... postafen kan jag inte ta blir helt däckad och kan inte jobba, ska fråga om lergigan idag om nu inte akup hjälper...
  • skomakarfrun

Usch vad jag mår pyton, illamåendet började i fredags och har bara blivit värre och värre. Inge roligt alls...
    Om två veckor börjar jag i skolan igen och ska pendla med tåg en timme enkel väg.. Hur ska det gå..
    Spyr inte än, men är yrslig och måste lägga mig ner till som tätt.

Behövde klaga av mig lite.. har tur som har en förstående sambo, iaf delvis, han går upp och gör frukost på säng åt mig varje morgon. Men han förstår nog inte riktigt hur jobbigt det är, jag ser ju inte sjuk ut så att säga.. har väl fått kommentaren "du fejkar säkert" några gånger..

Blir det värre får jag väl skaffa seaband eller postafen eller liknande. Men på er som provat det verkar de inte fungera så värst..

lilla ärtan, stanna där du är
  • Renni
    A 80 skrev 2011-01-20 11:16:44 följande:
    Tack! Solig
    Okej så alla gör alltså KUB.

Oj vad mycket nytt man måste lära sig....

Men vad spännande detta är!!!

Hoppas du mår bättre snart!
    //A
    Nej alla gör inte KUB... Det olika från län till län om alla får göra det. Vanligtvis är det kvinnor över 33 som blir erbjudna men i vårat län blir alla erbjudna. Och man behöver inte göra det om man inte vill...
    Flisan79 skrev 2011-01-20 11:21:16 följande:
    Måste bara fråga när du gjorde KUB?

Jag gjorde det 2009 och fick då 1/20 000 vilket var det bästa resultat man öht kunde få. Blir nyfiken på din siffra som är över den grensen
    jag gjorde det april 2009.... Jag fick som sagt 22 300 på det testet...Till mig sa dem inget om någon "gräns"..?!
  • sandqvist

Hugg i magen beror på att livmodern växer :) Ja är i V8 och kan fortfarande känna hugg i magen. börjar dock må väldigt illa på morgonen nu men har sluppit kräkas! Första besöket hos bm om exakt en vecka!

• WildRose03

Mår bara illa - kräks.... TRÖTT!! Varje dag känns som dagen efter en brakfylla.... Och hungrig hungrig hungrig- inte sugen utan ständigt utsvulten ( normalt?)

Visserligen 8 år sen sist, kroppen kanske förändras men har aldrig mått så dåligt av att vara gravid ... Börjar redan känna av ischias och "elchockerna" i nedre delen som jag antar är nerver i kläm, går upp tre ggr och kissar varje natt ...

Vecka 8 .... Känns som det gått längre än så....magen börjar ta form ....

• Miniapa

Nu har jag varit på vul och Pyret fanns kvar! och hjärtat pickade för fullt! :)

Svar på tråden BF september 2011