• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Tekla78
    Cornellia skrev 2011-03-01 15:52:39 följande:
    Fan fan fan.

Har nu fått veta att min mans föräldrapenning oxå kommer ligga på grundnivå, eftersom han bara hinner jobba 7 månader istället för 8, innan BF.  *lessen nu*
    Vi blev mycket förvånade när min man skulle ta ut dagar på sommaren med vårt första barn och han endast fick garantipenningen. Jag hade inte tagit ut 180 dagar och då han skulle vara föräldraledig några månader därefter (och vi sparat på dagarna) fick vi panik-ta-ut dagar för att vi skulle komma upp i 180 dagar innan han tog ut sin ledighet. Hör med f-kassan om du är osäker. Min erfarenhet är att de svarar gärna och bra på dessa typer av frågor.
  • Tekla78
    Mliic skrev 2011-03-01 17:58:26 följande:
    Förlåt tjejer!! haha nu ger jag upp det här=)
    Men jag kan i alla fall tipsa om growingpeople.se
    Om man kopierar texten och klistrar in i t.ex. "Anteckningar" eller Word kan man läsa hela texten.
  • Mliic
    Tekla78 skrev 2011-03-01 21:15:12 följande:
    Om man kopierar texten och klistrar in i t.ex. "Anteckningar" eller Word kan man läsa hela texten.
    haha ja jag vet inte om jag vågar skicka det igen=)
    Försökte lägga in det i word eller works men våran dator har tydligen tagit bort dom programmen..
    Testar en sista gång och kopierar in det i Anteckningar:

Hej
    Svaret på din första fråga är kort och gott NEJ.
    Inte ens den vanaste ultraljudsundersökare kan uttala sig om könet vid denna tidpunkt i graviditeten. Provet som man tar är till för biokemisk analys (man bestämmer halten av ett par ämnen i ditt blod) och är inte någon kromosomodling (vid en sådan kan man avgöra könet).

Om jag skall vara ärlig är jag inte glad för att man säljer apparater som är menade att användas på medicinska indikationer till gravida kvinnor att användas hemma. Det finns flera anledningar:
    Avlyssningsapparater av det slag du nämner använder sig av dopplerultraljud, samma som man använder inom sjukvården. Man har konstaterat att användning av doppler i den omfattning som kontroller inom sjukvården ger upphov till inte påverkar det blivande barnet, men det finns inga säkra uppgifter om alltför flitigt användande kan vara farligt! Jag skulle inte tro att det kan vara direkt farligt vid användning en eller högst två gånger i veckan.
    De apparater som säljs till privatpersoner är sannolikt sämre än de dyrare som används inom sjukvården (där dessutom stråldosen är kontrollerad). Detta i kombination med din, och andra mammors ovana att lyssna gör, för det första att det tar längre tid att hitta hjärtljuden och förlänger användningstiden. För det andra kan det sannolikt ganska ofta inträffa att du inte hittar några ljud och att detta ger upphov till oro och ångest. Vad gör du då?
    Man kan också få in sin egen hjärtfrekvens som är betydligt långsammare än barnets och då felaktigt tolka detta som att det är något fel på barnet.
    Senare i graviditeten kanske man lugnar sig om man hör barnets hjärta efter det att man inte känt fosterrörelser under en längre tid. I en sådan undersökning ingår emellertid bland annat att man måste registrera barnets hjärtverksamhet under en längre period och skriva ut det på en remsa (CTG-kurva).
    Barn i magen kan hicka och det kan störa registreringen av fosterljud och tolkas som att hjärtat slår oregelbundet (om man inte som barnmorskorna är vana).
    Så, skall man använda en sådan apparat hemma måste man räkna in alla risker, använda den med måtta och inte vara hysteriskt lagd.
    Lycka till med din graviditet!
    Med vänlig hälsning
    Growingpeople experten
  • Mliic
    Tekla78 skrev 2011-03-01 21:15:12 följande:
    Det gick ju=) tack för hjälpen!!!
  • Renni

Hejj tjejjor...

Idag har jag haft en väldigt konstig magont...Jag har haft ont i sidan vid nedre delen av magen & sen har det strålat ner till ljumsken/underlivet... Ilande känsla...
    Vet inte om det kan bero på att jag är väldigt hård i magen....

Man kopplar ju all magont till den lilla bebisen man magen kan ju faktiskt krångla ändå =)
    Men visst blir man nojjig ändå...

• Flisan79

Mlic: jag har kunnat läsa svaret varje gång. I mobilen ser det ut som all annan text...skumt

• Mamma Tes
    Renni skrev 2011-03-01 21:37:58 följande:
    Hejj tjejjor...

Idag har jag haft en väldigt konstig magont...Jag har haft ont i sidan vid nedre delen av magen & sen har det strålat ner till ljumsken/underlivet... Ilande känsla...
    Vet inte om det kan bero på att jag är väldigt hård i magen....

Man kopplar ju all magont till den lilla bebisen man magen kan ju faktiskt krångla ändå =)
    Men visst blir man nojjig ändå...
    Låter som det är livmodern som töjer sig. Visst tror man att allt magont är bebben, om det sitter i nedre delen av magen iaf.
  • Mliic
    Flisan79 skrev 2011-03-01 21:54:10 följande:
    Mlic: jag har kunnat läsa svaret varje gång. I mobilen ser det ut som all annan text...skumt
    haha ja då börjar det bli skapligt uttjatat för din del alltså hahaTungan ute
  • Två Barns Mamma

Är det någon mera än jag från Blekinge här?

• katzon

Idag är jag bara så himla lycklig över att vara gravid!!! Solig
    Jag är så tacksam över att det gick till slut och att det växer ett mirakel i min mage.

Igår fick jag höra bebisens hjärtljud och sparkar
    Det är verkligen på riktigt, så jäkla härligt!!!!!!
    Nu ska jag lägga all oro åt sidan och bara njuuuta av att vara gravid..

Kram på er! {#emotions_dlg.flower}

-Elias 030328- -Bebis BF 110906-
Svar på tråden BF september 2011