• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • She is Me
    Tekla78 skrev 2011-03-01 13:41:33 följande:
    Jag läste en sådan rekommendation i en pärm i väntrummet på MVC, men det var angående UL, kommer inte ihåg om det var angående hjärtljuden också, men det stod att om den medicinska nyttan överstiger faran är det ändå berättigat. Om du är orolig tycker jag att du ska propsa för att oro inte är bra för barnet.

Förra graviditeten sa BM också att man inte lyssnar på hjärtljud i onödan och "stör bebisen". Den blir ju ofta lite stressad av UL och när man lyssnar på hjärtljud.

När man lyssnar på hjärtat  så är det samma teknik man utnyttjar som vid ultraljud....

http://growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4910 

Google is my friend ♥
  • Mamma Tes
    lillagreizn skrev 2011-03-01 13:19:49 följande:
    Såg det men tänkte du hade svarat på velvets så, tänkte jag tar första istället för att börja bläddra uppåt :)
    Tänkte då skriver jag där iställt :)
    Oki
  • hanna elise

usch, jag har fått magsjuka Rynkar på näsan.
    Kombinationen grav-illamående och magsjuka är INTE kul, för att grav-illamåendet ska lätta behöver jag ju äta, men det kan man ju bara inte när man är magsjuk.
    Tur att magsjuka brukar gå över ganska snabbt. 

• Cornellia

Fan fan fan.

Har nu fått veta att min mans föräldrapenning oxå kommer ligga på grundnivå, eftersom han bara hinner jobba 7 månader istället för 8, innan BF.  *lessen nu*

• Shirley

Vi har fått lyssna tidigt med alla barn, från v 9 och fram. Vi har bara lyssnat en minut Max, tror knappast det är nån fara alls. Ska bli riktigt kul med nya "en unge i minuten" då jag fött 6 barn där så det kommer vara många kända ansikten för oss här hemma :)

• sockerslav
    Shirley skrev 2011-03-01 15:56:09 följande:
    Vi har fått lyssna tidigt med alla barn, från v 9 och fram. Vi har bara lyssnat en minut Max, tror knappast det är nån fara alls. Ska bli riktigt kul med nya "en unge i minuten" då jag fött 6 barn där så det kommer vara många kända ansikten för oss här hemma :)
    Vi lyssnade med förra barnet som är född i september -08 men sen dess har riktlinjerna ändrats. Min BM sa att det berodde på att det finns för lite forskning kring hur barnet påverkas, och att apparaten utsöndrar sån värme som kan vara skadligt i tidiga veckor.
  • Shirley

Ja vi lyssnade i v 9 denna grav. Bm sa att det finns ingen forskning som säger att barnet påverkas negativt. Men att endel mvc inte lyssnar för det helt enkelt inte finns nån forskning på det så dom väntar hellre. Man ska göra som man känner men personligen tror jag inte det är nån fara alls :) vi lyssnade jättetidigt med alla våra barn, man lyssnar ju inte ofta och när man lyssnar är det väldigt kort stund till skillnad mot Andra ultraljud.

• MrsMi
    Cornellia skrev 2011-03-01 15:52:39 följande:
    Fan fan fan.

Har nu fått veta att min mans föräldrapenning oxå kommer ligga på grundnivå, eftersom han bara hinner jobba 7 månader istället för 8, innan BF.  *lessen nu*
    Funkar det verkligen så? Min man kommer studera när barnet föds men om han får jobb direkt efter studierna kommar han ha jobbat 9 månader innan det är dags för han att ta ut föräldrarledighet. Gäller födelsedatumet för föräldrapenning även om man inte ska ta ut någon tid förän ett år senare?
  • Mliic

Hej tjejer!
    Det verkar jusom alla BM säger olika saker till oss angående ultraljud och angelsounds!
    Jag mejlade en expert på ämnet för några veckor sen på growingpeople.se som är en 100% pålitlig källa! Allt som står där ska vara sant säger min BM.

Så till saken, jag mejlade som sagt henne och skrev 2 frågor. Den ena var: Kan man se könet på barnet i v 13 på KUB-testet?
    Och fråga nr 2 var: Är det farligt för barnet om jag lyssnar på hjärtljuden hemma någon gång ibland med en doppler (angelsound)?

svaret var lite lång men det kommer här:

Hej
    Svaret på din första fråga är kort och gott NEJ.
    Inte ens den vanaste ultraljudsundersökare kan uttala sig om könet vid denna tidpunkt i graviditeten.
    Provet som man tar är till för biokemisk analys (man bestämmer halten av ett par ämnen i ditt blod)
    och är inte någon kromosomodling (vid en sådan kan man avgöra könet).

Om jag skall vara ärlig är jag inte glad för att man säljer apparater som är menade att användas på medicinska indikationer till gravida kvinnor att användas hemma.
    Det finns flera anledningar: Avlyssningsapparater av det slag du nämner använder sig av dopplerultraljud, samma som man använder inom sjukvården.
    Man har konstaterat att användning av doppler i den omfattning som kontroller inom sjukvården ger upphov till inte påverkar det blivande barnet,
    men det finns inga säkra uppgifter om alltför flitigt användande kan vara farligt! Jag skulle inte tro att det kan vara direkt farligt vid användning en eller högst två gånger i veckan.

De apparater som säljs till privatpersoner är sannolikt sämre än de dyrare som används inom sjukvården (där dessutom stråldosen är kontrollerad). Detta i kombination med din, och andra mammors ovana att lyssna gör, för det första att det tar längre tid att hitta hjärtljuden
    och förlänger användningstiden. För det andra kan det sannolikt ganska ofta inträffa att du inte hittar några ljud och att detta ger upphov till oro och ångest. Vad gör du då?
    Man kan också få in sin egen hjärtfrekvens som är betydligt långsammare än barnets och då felaktigt tolka detta som att det är något fel på barnet.
    Senare i graviditeten kanske man lugnar sig om man hör barnets hjärta efter det att man inte känt fosterrörelser under en längre tid.
    I en sådan undersökning ingår emellertid bland annat att man måste registrera barnets hjärtverksamhet under en längre period och skriva ut det på en remsa (CTG-kurva).
    Barn i magen kan hicka och det kan störa registreringen av fosterljud och tolkas som att hjärtat slår oregelbundet (om man inte som barnmorskorna är vana).
    Så, skall man använda en sådan apparat hemma måste man räkna in alla risker, använda den med måtta och inte vara hysteriskt lagd.
    Lycka till med din graviditet!
    Med vänlig hälsning
    Growingpeople experten
  • Cornellia
    MrsMi skrev 2011-03-01 16:51:51 följande:
    Funkar det verkligen så? Min man kommer studera när barnet föds men om han får jobb direkt efter studierna kommar han ha jobbat 9 månader innan det är dags för han att ta ut föräldrarledighet. Gäller födelsedatumet för föräldrapenning även om man inte ska ta ut någon tid förän ett år senare?
    Både ja och nej.
    För att min man ska börja kunna börja ta ut inkomstbaserad FP, så måste vi först ta ut 180 dagar på lägstanivå. Dvs, även om vi väntar ett år med att ta ut FP, så måste han (eller jag) först ta ut dom där 180 dagarna.
Svar på tråden BF september 2011