Hej tjejer!
Det verkar jusom alla BM säger olika saker till oss angående ultraljud och angelsounds!
Jag mejlade en expert på ämnet för några veckor sen på growingpeople.se som är en 100% pålitlig källa! Allt som står där ska vara sant säger min BM.
Så till saken, jag mejlade som sagt henne och skrev 2 frågor. Den ena var: Kan man se könet på barnet i v 13 på KUB-testet?
Och fråga nr 2 var: Är det farligt för barnet om jag lyssnar på hjärtljuden hemma någon gång ibland med en doppler (angelsound)?
svaret var lite lång men det kommer här:
Hej
Svaret på din första fråga är kort och gott NEJ.
Inte ens den vanaste ultraljudsundersökare kan uttala sig om könet vid denna tidpunkt i graviditeten.
Provet som man tar är till för biokemisk analys (man bestämmer halten av ett par ämnen i ditt blod)
och är inte någon kromosomodling (vid en sådan kan man avgöra könet).
Om jag skall vara ärlig är jag inte glad för att man säljer apparater som är menade att användas på medicinska indikationer till gravida kvinnor att användas hemma.
Det finns flera anledningar: Avlyssningsapparater av det slag du nämner använder sig av dopplerultraljud, samma som man använder inom sjukvården.
Man har konstaterat att användning av doppler i den omfattning som kontroller inom sjukvården ger upphov till inte påverkar det blivande barnet,
men det finns inga säkra uppgifter om alltför flitigt användande kan vara farligt!
Jag skulle inte tro att det kan vara direkt farligt vid användning en eller högst två gånger i veckan.
De apparater som säljs till privatpersoner är sannolikt sämre än de dyrare som används inom sjukvården (där dessutom stråldosen är kontrollerad). Detta i kombination med din, och andra mammors ovana att lyssna gör, för det första att det tar längre tid att hitta hjärtljuden
och förlänger användningstiden. För det andra kan det sannolikt ganska ofta inträffa att du inte hittar några ljud och att detta ger upphov till oro och ångest. Vad gör du då?
Man kan också få in sin egen hjärtfrekvens som är betydligt långsammare än barnets och då felaktigt tolka detta som att det är något fel på barnet.
Senare i graviditeten kanske man lugnar sig om man hör barnets hjärta efter det att man inte känt fosterrörelser under en längre tid.
I en sådan undersökning ingår emellertid bland annat att man måste registrera barnets hjärtverksamhet under en längre period och skriva ut det på en remsa (CTG-kurva).
Barn i magen kan hicka och det kan störa registreringen av fosterljud och tolkas som att hjärtat slår oregelbundet (om man inte som barnmorskorna är vana).
Så, skall man använda en sådan apparat hemma måste man räkna in alla risker, använda den med måtta och inte vara hysteriskt lagd.
Lycka till med din graviditet!
Med vänlig hälsning
Growingpeople experten