• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Cornellia
    N e m i skrev 2011-03-02 08:52:53 följande:
    Är det inte så att den kommer att ligga en månad på grundnivå och sen få efter sin sgi (efter sin lön). Så har jag för mig att det var då jag väntade sonen, då jag själv precis hinnit jobba 8 månader. Kanske kan kolla upp det?
    Nej enligt FK så var vi tvunga att ta ut 180 dagar (6 månader) och sen kunde han få inkomstbaserad fp.

Men när han ringde idag så sa dom precis tvärt om, att det inte gäller pappan utan bara mamman, och för pappan gäller 6 månader innan BF, och det inte skulle vara några problem för honom!

Jag blir galen!! Kan dom inte säga samma sak iaf!
  • Cornellia
    Tekla78 skrev 2011-03-01 21:14:09 följande:
    Vi blev mycket förvånade när min man skulle ta ut dagar på sommaren med vårt första barn och han endast fick garantipenningen. Jag hade inte tagit ut 180 dagar och då han skulle vara föräldraledig några månader därefter (och vi sparat på dagarna) fick vi panik-ta-ut dagar för att vi skulle komma upp i 180 dagar innan han tog ut sin ledighet. Hör med f-kassan om du är osäker. Min erfarenhet är att de svarar gärna och bra på dessa typer av frågor.
    Hur menar du nu? Är det alltid så? Att man måste ta ut 180 dagar på garantinivån?

Jag har juh pratat med FK, och dom verkar juh inte ha nån koll alls, har pratat med dem två gånger, och fått svar som är tvärt emot varandra.
  • v i r r a

Hej alla! Trist uppdatering från mig. Har just gjort kub-ul. Hjärtat slår men risken att något är fel är 1:2... Stor nackspalt på 4,2 mm i v11+4. Ska in och göra moderkaksprov nu. Världen är upp och ner.

• Tekla78
    Cornellia skrev 2011-03-02 12:22:33 följande:
    Nej enligt FK så var vi tvunga att ta ut 180 dagar (6 månader) och sen kunde han få inkomstbaserad fp.

Men när han ringde idag så sa dom precis tvärt om, att det inte gäller pappan utan bara mamman, och för pappan gäller 6 månader innan BF, och det inte skulle vara några problem för honom!

Jag blir galen!! Kan dom inte säga samma sak iaf!
    Jag tror att om pappan jobbat i mindre än 6 månader innan BF är regeln 180 dagar, annars blir det inkomstbaserat direkt (om han jobbat 6mån eller längre alltså). I vårt fall hade pappan praktiserat en termin (via skolan) och sedan fått jobb mindre än 6 mån innan BF. Precis på gränsen för att få inkomstbaserat och därför fick valde vi att vänta med hans dagar tills jag hade tagit mina första 180.

Jag måste haft tur med dem jag pratat med på FK. Har alltid fått de svaren jag behövt.
  • Cornellia
    Tekla78 skrev 2011-03-02 12:51:25 följande:
    Jag tror att om pappan jobbat i mindre än 6 månader innan BF är regeln 180 dagar, annars blir det inkomstbaserat direkt (om han jobbat 6mån eller längre alltså). I vårt fall hade pappan praktiserat en termin (via skolan) och sedan fått jobb mindre än 6 mån innan BF. Precis på gränsen för att få inkomstbaserat och därför fick valde vi att vänta med hans dagar tills jag hade tagit mina första 180.

Jag måste haft tur med dem jag pratat med på FK. Har alltid fått de svaren jag behövt.
    Nu har jag pratat med dem igen. Den jag pratade med idag höll med den som sa att det är 240 dagar (8 månader) som gäller för både mamman och pappan. Irriterande.
  • skomakarfrun
    v i r r a skrev 2011-03-02 12:49:34 följande:
    Hej alla! Trist uppdatering från mig. Har just gjort kub-ul. Hjärtat slår men risken att något är fel är 1:2... Stor nackspalt på 4,2 mm i v11+4. Ska in och göra moderkaksprov nu. Världen är upp och ner.
    vad trist, hoppas på det inte är något fel ändå, är ju 50% chans

Håller tummarna!
    lilla ärtan, stanna där du är
  • Tekla78
    Åh, stor kram! Hoppas det går bra på moderkaksprovet. Vi har resonerat som så att om något är fel vill vi ha reda på det så snart som möjligt, men det är ju klart att man vill att de säger att allt är bra.
  • She is Me
    Cornellia skrev 2011-03-02 12:52:59 följande:
    Nu har jag pratat med dem igen. Den jag pratade med idag höll med den som sa att det är 240 dagar (8 månader) som gäller för både mamman och pappan. Irriterande.
    men om din man väntar att ta ut några dagar tills han har jobbat 8 månader då borde det väl inte vara något problem?
    Google is my friend ♥
  • She is Me
    åh fy vad jobbig! Hoppas du får besked så snart som möjligt, då väntan innan man vet är värst....  {#emotions_dlg.flower}
    Google is my friend ♥
  • Cornellia
    She is Me skrev 2011-03-02 13:12:43 följande:
    men om din man väntar att ta ut några dagar tills han har jobbat 8 månader då borde det väl inte vara något problem?
    Det är ju det som är problemet, dom säger på FK att vi fört måste ta ut 180 dagar på lägsta nivå, sen så får han börja ta ut inkomstbaserad FP. Det är isf 6 månader, vilket känns väldigt surt, eftersom vi då måste ta typ 7 dagar i veckan i 6 månader, och då räcker inte dagarna.
Svar på tråden BF september 2011