• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Mliic

Jag vägde 61 innan och är 167 lång , slutvikten landade på 85 kilo. Vet inte vart gränsen går! 24kilo är som sagt lite mycket på min kropp. Haha jag såg ju ut att kunna ramla framlänges :D

• trivsamma forandringar
    MissMarilyn skrev 2011-03-16 22:36:22 följande:
    Det var därför jag blev lite förvånad för min förra BM gjorde inte ens en antydan till det när jag var gravid med sonen.
    Sen ligger det väl kanske lite hos mig också. Man är ju inte helt stolt att man inte lyckats gå ner alla kilon hittills så jag tog väl åt mig lite också. Vet ju att hon menade väl men jag blev lite paff! =)
    Jag har också övervikt. Min barnmorska påpekade det, men sa inget om nåt Glukos-test eller att jag inte borde gå upp så mycket. "Nu under din graviditet är det huvudsaken att du mår bra och inte bantar", sa hon ungefär.

Själv förstår jag att jag inte kan tillåta mig att lägga på mig mer än vad graviditeten innebär. Jag måste ju kunna ta hand om bebisen när den kommer och kunna röra på mig ordentligt, annars kommer ju allt bli så otroligt mycket jobbigare.

Jag har varit ganska vältränad en gång i tiden, spelade fotboll på hög nivå, och trots att jag tränade nästan alla dagar i veckan och hade en otroligt bra kondis så höll skolsköterskan på o tjatade om BMI hit o dit och sa att jag vägde mer än vad jag borde... Hallå, ska jag banta bort benstommen? Jag är så trött på detta BMI, det beror ju på hur man är byggd och ser ut.  När jag tränade och var riktigt vältränad och muskulös vägde jag ca 70 kg och är 173 cm lång.

Jag hade tänkt mig att gå ner och komma i bättre form och hade precis börjat när jag blev gravid. Vi hade inte riktigt tänkt att det skulle gå så fort... Men vad ska man göra, avbryta graviditeten och gå ner 20 kg först?
    Jag hoppas jag fixar detta och kommer må bra och klarar av att föda fram ett friskt barn som jag orkar ta hand om riktigt bra.
  • NornaB
    Flisan79 skrev 2011-03-16 21:01:15 följande:
    Japp, många av dem sitter på min man som agerar testobjekt Jag håller på att lära mig.
    Jag måste kika in och kolla. Är lite smått galen i tatueringar. En av mina äldsta vänner är sambo med ägaren av kjedjan  Pirat Island Tattoo. Jag har 4 just nu och funderar för fullt på nästa vilket kommer at bli något med bebisnamn. Har pojkarna på vänster underarm och där får inte plats fler så nått annat måste tänkas ut
    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • NornaB
    Flisan: Jättefina tatueringar! Och om andra bilderna du ritat också. Och vilken historia du har i presentationen! Underbar
  • sockerslav

Här är en till "tjockis" om man ska gå efter BMI! Vid förra graviditeten vägde jag 90 kg vid inskrivning och 104 precis innan förlossning. Då ska man komma ihåg att jag gick upp 5 kg bara de sista veckorna eftersom jag samlade på mig så mycket vatten.

Jag fick också göra glukosbelastning, mina värden var hur bra som helst under hela graviditeten. Efter förlossning läste jag förlossningsjournalen och då stod det nåt i stil med "Modern har rubbingarn i det endokrina systemet som försvårat graviditet, förlossning och eftervård". Endokrina systemet kan vara saker som diabetes, struma och problem med sköldkörteln. Jag såg ut som ett levande frågetecken! Hade jag såna problem och ingen har sagt nåt?!?!
    KOllade med min BM som sa att de lägger till den raden automatiskt i journalen om man har ett över ett visst BMI.

Denna gången vägde jag 79 vid inskrivning, alltså mycket bättre förutsättningar än förra gången. Dessutom tränar jag 2-3 ggr i veckan. Är gammal innebandy- och fotbollstjej så grundkondisen finns där. Jag ser inte mig själv som fet, trots att BMI-skalan skvallrar om att jag skulle ha grav övervikt.

Min BM är väldigt laid back när det gäller vikt. Hon säger att hon vill ha koll på vikten så att man inte ökar för mycket på kort tid, då kan det vara fel. Denna gången sa hon att jag inte behöver göra någon glukosbelastning eftersom jag hade perfekta värden förra gången, och även väger mindre.

• sockerslav

Men att säga som MissMarilyns Bm är ju bara osmidigt. "Du får inte gå upp mer än 6-8 kg". Vadå inte får?!?! Visst kan man bestämma och reglera vad man stoppar i sig medan man är gravid, men allt annat då som väger? Barnet, moderkaka, fostervatten, blodmängden som ökar?

• NornaB

Idag ska jag j på inskrivning hos BM 14 +4 idag. ÄNTLIGEN!  Ska bli kul att se vad hon säger om min vikt. Väger mer än jag någonsin gjort ( 92kg) Vägde 102 vid inskrivning påBB med mellangrabbendock.Min vikt  iInget som stör mig så mycket då jag må bra och så. Men efter graviditetn ska jag vörsöka gå ner till ca 70kg. Vill inte väga mindre  då jag inte tycker det är snyggt att va för smal. Men jag gissar att jag  kommer att gå upp 10-12 kg denna graviditet. Har inte ökat något än så länge. I tidigare graviditeter har jag gått up mellan 14-30 kg. 

Hoppas jag får höra lite hjärtljud i eftermiddag  

• CEEW

Min BM är på mig också, fast åt andra hållet!

Jag är 173 cm och vägde vid inskrivningen 53kg. Har inga ätstörningar eller så!
    Hon tyckte jag behövde gå upp 22 (!) Kg -  under grav. Och efter jag gjort det skulle jag inte försöka gå ner till min ursprungliga vikt. Sen sa hon - "Visst är du vegitarian el. vegan? Sånna är ju mycket smalare än vi köttätare"
    Varpå jag chockat säger eeh näee, jag gillar kött... hmm..

Svar på tråden BF september 2011