• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Mamma Tes
    sockerslav skrev 2011-03-17 07:58:38 följande:
    Här är en till "tjockis" om man ska gå efter BMI! Vid förra graviditeten vägde jag 90 kg vid inskrivning och 104 precis innan förlossning. Då ska man komma ihåg att jag gick upp 5 kg bara de sista veckorna eftersom jag samlade på mig så mycket vatten.

Jag fick också göra glukosbelastning, mina värden var hur bra som helst under hela graviditeten. Efter förlossning läste jag förlossningsjournalen och då stod det nåt i stil med "Modern har rubbingarn i det endokrina systemet som försvårat graviditet, förlossning och eftervård". Endokrina systemet kan vara saker som diabetes, struma och problem med sköldkörteln. Jag såg ut som ett levande frågetecken! Hade jag såna problem och ingen har sagt nåt?!?!
    KOllade med min BM som sa att de lägger till den raden automatiskt i journalen om man har ett över ett visst BMI.

Denna gången vägde jag 79 vid inskrivning, alltså mycket bättre förutsättningar än förra gången. Dessutom tränar jag 2-3 ggr i veckan. Är gammal innebandy- och fotbollstjej så grundkondisen finns där. Jag ser inte mig själv som fet, trots att BMI-skalan skvallrar om att jag skulle ha grav övervikt.

Min BM är väldigt laid back när det gäller vikt. Hon säger att hon vill ha koll på vikten så att man inte ökar för mycket på kort tid, då kan det vara fel. Denna gången sa hon att jag inte behöver göra någon glukosbelastning eftersom jag hade perfekta värden förra gången, och även väger mindre.
    Så olika det är. Jag väger mer än vad du gjorde vid din förra grav och det gjorde jag även då jag var gravid med dottern. Men där jag går görs ingen glukosbelastning så länge som blodsockret ligger bra. Inte stod det heller så i min journal som det gjorde i din. Märkligt!
  • NornaB

Jag har gjort glukosbelastning med alla mina tre pojkar. Och kommer att få göra det denna gången också. Här gör dom det på rutin.

Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • MuM2girls

Jag är oxå en liten tjokis, har hela mitt vuxna liv varit överviktig!!  Fast det roliga är att när jag är gravid så går jag ner i vikt istället, med dottern vägde jag 82 kg vid inskrivningen och 88 kg när jag skulle föda, 1 vecka efter förlossningen vägde jag 82 kg igen. Men innan jag blev gravid vägde jag 84 kg, så minus 2 kg på den graviditeten!!
    Denna gång vägde jag 87 kg innan jag blev gravid (för mycket onyttigt 2010) vid inskrivningen vägde jag 84 och nu väger jag ca 82 så vi få se vad det hamnar på denna gång!!
    Men efter denna unge är ute ska jag ner till 70 har jag tänk mig iallafall!!
    Jag slapp iallfall glukosbelastning pga av vikten låg pricis under linjen, men min kära far har fått ålder diabetes för ca 1 år så jag fick görat en då, suck....

• Cornellia

Nu är jag tillbaka från ultraljudet. Som jag trodde så var det för tidigt (15+6) för att kunna se särskilt mycket, jag fick en ny tid den 4/4.
     Men vi fick ialla fall se bebisen, den levde och allt såg bra ut vad hon kunde se.

En bra sak är att jag nu är tillbakaflyttad till den 1/9. Min barnmorska har ju envist hävdat 25/8, trots att det inte finns en möjlighet i världen till det.

Lägger upp en bild i UL tråden

• Jennypenny83
    CEEW skrev 2011-03-17 08:46:51 följande:

Min BM är på mig också, fast åt andra hållet!

Jag är 173 cm och vägde vid inskrivningen 53kg. Har inga ätstörningar eller så!
    Hon tyckte jag behövde gå upp 22 (!) Kg -  under grav. Och efter jag gjort det skulle jag inte försöka gå ner till min ursprungliga vikt. Sen sa hon - "Visst är du vegitarian el. vegan? Sånna är ju mycket smalare än vi köttätare"
    Varpå jag chockat säger eeh näee, jag gillar kött... hmm..

Då ligger vi ganska lika, jag är dock 2cm längre :) Min BM kommenterade aldrig min vikt, däremot så gick jag upp 25 kg med sonen, men alla kg rasslade av igen lika fort som de kom på. Men jag trivdes inte alls med att vara så stor, men visst hade jag kunnat behålla de 5-10 i alla fall. Jag har inte gått upp lika mycket denna gången, men känner inte samma behov sötsaker heller.
    Rolig kommentar din BM hade haha... Istället för bara att acceptera att folk ser olika ut av natur :)

Men fokus på vikten och att våga prata om det tycker jag bara är bra oavsett om man väger för lite eller för mycket. De ska ju vägleda, så man har bäst förutsättningar under graviditeten och så man får störst möjlig chans att öka möjligheten för att både mor och barn mår bra.
    Eftersom man vet riskerna och följdsjukdommar vid övervikt/ undervikt är det något man verklien satsar på att informera om. Det gäller ju om man är gravid eller ej. Det hade ju varit hemskt om det varit mer tabu, bara för att det är en känslig fråga. Samma gäller ju frågor om alkohol och droger.
    Men självklart ska BM formulera sig ordentligt oavsett! 
  • givinglife

När jag väntade dottern gick jag upp 34 kg, slutade på 112kg. (huvva väldigt tungt!)...
    På inskrivningen nu låg jag på 80kg, helt ok att starta på tycker jag. Har jobbat mycket med självkänsla förknippad till vikt, tidigare ätstörningar, behandling för det har gett mig otroligt mycket.
    Jag klassas som överviktig enligt BMI, men väger jag mina normala 78 (är 170cm) så är jag egentligen normalviktig. För mig är BMI skalan helt åt pipsvängen då jag alltid haft mycket muskler, framför allt på benen. Sen skulle det kanske inte göra något om jag gick ner till runt 70, men då är jag på gränsen för vad min kropp mår bra av (av erfarenhet).
    Barnmorskan jag går hos har sett mig hela livet (har idrottat och umgåtts med hennes döttrar under uppväxten), hon har aldrig gjort någon kommentar om vikten och vet oxå om mina ätstörningar...

Vikt är oftast en känslig fråga, men oxå en viktig sådan, med tanke på hälsan.

• Flisan79

Blev otroligt förvånad igår då jag la en hand på magen och faktist kände en välriktad spark. Antar att det är skillnaden nu när moderkakan ligger i bakvägg jämfört med i framvägg som den gjort med de andra två. Kände ju tidigt då ändå. Kan ändå inte få in i mitt tröga huvud att det är en bebis där inne

• IdaElinLivia040611

Godmorgon tjejer.

Trött idag. Sover dåligt på natten vaknar alltid vid 3-4 och har jätte svårt att somna om. Men det hör väl till antar jag. Glad att jag kan äta bättre och att man har ett par enkla veckor framför sig innan man blir tung och får foglossning och en massa sammandragningar. Fram till vecka 30 brukar jag känna mig ganska ok. Fast foglossningen brukar ge sig till känna vid vecka 20-22. Känner redan nu snart i vecka 17 att jag vackar som en anka i slutet av arbetsdagen.
    UL om två veckor......åhhhh det går så långsamt.

• Ellebellebi2010

Där jag bor gör alla glukosbelastningen, oavsett vikt, för att utesluta gravdiabetes!

• Ellebellebi2010

Flisan: Haha, lustigt att vi är lika långt gångna o fick samma dag för RUL

Svar på tråden BF september 2011