mymy skrev 2011-03-18 12:00:14 följande:
Hade telefonsamtal med läkaren i veckan. Det gäller fostervattensprov eller inte.. Jag bestämde mig för att inte göra provet nu utan vi väntar till RUL den 11/4 och där ser man om något avvikande finns på barnet. Då får man ta beslut till fostervattensprov och den görs i så fall samma dag. Känns bra. Risken var så liten att han tyckte inde det behövdes. Fick väldigt bra kontakt med honom och jag förklarade varför jag eg ville göra fostervattensprovet...
Läkaren hade hört alla argument innan och jag behövde inte alls känna mig hemsk som önskade mig ett friskt barn. Ett argument för min del var "jag har redan fått 3 perfekta barn, hur länge ska min tur hålla i sig". Tycker ni det är hemst att man önskar sig ett friskt barn och vill göra såna tester, tycker ni det är hemskt att ens tänka tanken att ta bort barnet om det inte är friskt. OBS! Jag menar nu inte om det saknas en arm eller ett ben.
I alla fall, magen växer lite men då jag inte varit trådsmal innan så syns det inte riktigt än. har dock gått upp från 64 kg till 67-68 och jag får verkligen tänka på vad jag äter. Har gått ner 28 kg och vill ju inte ha dem tillbaka såklart. jag är 162 cm lång.
Byxorna spänner över magen och på jobbet kan jag inte knäppa den översta knappen, men jag har ju en tunika på mig så det gör inget (jobbar på sjukhus)..:)
Alla önskar sig väl ett friskt barn? Både för sin egen skull och också för barnets, tänker jag. Och känner man inte själv att man är redo att ta hand om ett barn med t.ex. kromosomavvikelser eller massor av hjärtfel som gör att barnet måste opereras otaliga gånger, då är det ju bättre - för barnets skull om inte annat, att inte behålla det... så tänker nog jag. Det krävs föräldrar som vill och orkar stötta och ta hand om hela vägen för att barnet ska må bra ju
Min ena bror har ett syndrom och kräver hjälp hela dagarna, med blöjbyten, påklädnad, matning osv. Han är världens goaste, jätteglad och social, men eftersom han är på en ett- till treårings nivå mentalt men har en 20-årings kropp kräver det inte bara mycket psykiskt utan även fysiskt från mina föräldrar, som gjort ett underbart jobb med honom.
Jag har valt att inte kolla upp något alls, förutom UL, och det är nog för att jag tänker att jag vill ha barnet oavsett. Men som sagt, självklart önskar jag mig mest av allt ett friskt litet barn!