Hannabus skrev 2011-03-17 16:10:32 följande:
Hej!
Ser att ni diskuterar vikt och bm.. jag skrev in mig på en vikt på 91 kg till 169 cm och vet ju sjäälvklart med mig att jag väger för mycket men fick minsann höra detta också.
Hon erbjöd mig dietist och när jag tackade nej fick jag höra att det var ju mitt eget ansvar som mamma om jag vägrade ta emot hjälpen som erbjuds. Kändes som en ganska stark markering om att jag inte dög.
Jag tycker personligen att jag inte är extremt stor då jag (som alla andra i familjen) är en kurvig tjej med bröst och rumpa men ändå bibehållna proportioner. Blev självklart jätteledsen att hon var på mig så..
Inför min sambo sa hon att han borde hålla koll på mig och att jag fick endast gå upp NÅGRA KILO under graviditeten. Inte banta eller så men helst inte gå upp mer än 6 kg.
Jag förstår inte hur hon fick evkationen att gå ihop. Min sambo vägde 5 kg när han föddes av sin ultrasmala mamma, vad ska jag göra av moderkaka, extrablod osv om jag får ett stort barn?
Jag bytte bm men känner ångest varje dag o så kul är det inte. Önskar dom visade mer förståelse. Jag har 2 hundar jag motionerar 3 ggr om dagen, bra kondition men ändå en övervikt och jag trivs faktiskt med det..
Jag känner som dig. Man vet om sin övervikt och vet med sig att man behöver tänka sig för att inte rusa iväg i vikt. Men att endast få gå upp ett par kilo kan ju vara helt omöjligt beroende på hur stort barn man får osv. Säger BM fel saker till fel person så kan det ju gå ruskigt fel och leda till hemsk ångest. Och man känner sig redan nu som en dålig mamma. De kan göra så mycket bättre om de bara uttrycker sig rätt. Att säga åt din sambo att hålla koll på dig är otroligt klantigt tycker jag. Då känner man sig ju som de pratar över huvudet på en, att man liksom inte kan hantera maten iom att man är överviktigt. Det där med dietist skulle hon ju kunna ha formulerat så annorlunda. Hon skulle ju helt enkelt kunnat fråga om du kände för att komma i kontakt med en dietist, om det skulle vara något som passade dig...
Jag tar mer än gärna emot hjälp och får extra kontroller för att kontrollera både mig och bebisen så att vi båda mår bra under graviditeten eftersom övervikt kan leda till vissa risker mm som gravid. Hur man ser ut och hur man lever tycker jag inte de ska lägga sig i. Däremot tycker jag att de ska hjälpa till och berätta om vad som behöver kollas upp mm om det finns risker med graviditeten. Men ibland blir det ju nästan som personligt angrepp, att man inte kommer klara av att ta hand om ett barn eller sig själv. Skulle inte kroppen klara av det pga övervikt så borde väl mensen och ägglossningen utebli, vilket jag har förstått händer för vissa kvinnor.