• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Mliic
    MissMarilyn skrev 2011-03-16 21:30:30 följande:
    Ser att ni pratar vikt...
    Hann inte gå ner allt som jag hade gått upp förra graviditeten.

Möttes av en snäll men ändå lite klantig barnmorska den här gången.
    Hon tog så fint fram BMI skalan och visade att jag var överviktig och påpekade att det var väldigt viktigt att jag inte gick upp mer än 6-8 kg denna gången.

Vet att hon menar väl men tog det väl sådär. Hon behöver inte visa mig BMI skalan för att jag ska fatta att jag är överviktig. Sen sa hon även att jag måste ju göra glukosbehandling, hon påpekade att när jag var gravid förra gången så fick ju alla göra det, men nu var det inte så längre.

Ne sa jag det är väl bara vi tjockisar som får göra det... -Ja... eeh hehe. Blev hennes svar.

Visst jag vill inte gå upp 22 kg den här gången men det känns inte så roligt att ha viktpress på sig!
    Men vilken klantig BM, som du skrev så vet du nog själv om om du har några extra kilon!!
    Ursh va jobbigt med viktpress.. vad händer eller kan häna då om du går upp mer?
    Och vad är glukosbehandling? många skriver det men jag vet inte vad det är.
  • Cornellia
    MissMarilyn skrev 2011-03-16 21:30:30 följande:
    Ser att ni pratar vikt...
    Hann inte gå ner allt som jag hade gått upp förra graviditeten.

Möttes av en snäll men ändå lite klantig barnmorska den här gången.
    Hon tog så fint fram BMI skalan och visade att jag var överviktig och påpekade att det var väldigt viktigt att jag inte gick upp mer än 6-8 kg denna gången.

Vet att hon menar väl men tog det väl sådär. Hon behöver inte visa mig BMI skalan för att jag ska fatta att jag är överviktig. Sen sa hon även att jag måste ju göra glukosbehandling, hon påpekade att när jag var gravid förra gången så fick ju alla göra det, men nu var det inte så längre.

Ne sa jag det är väl bara vi tjockisar som får göra det... -Ja... eeh hehe. Blev hennes svar.

Visst jag vill inte gå upp 22 kg den här gången men det känns inte så roligt att ha viktpress på sig!
    Du har precis lika mycket eller lite viktpress på dig som alla andra! Vad ska dom göra om du går upp? Hindra dig från att föda? Ingen mår bra av att gå upp 22 kg på några månader, dom flesta skulle nog må bäst om dom högst gick upp 6-9 kg.

Jag ser det mer som bra att dom kollar av en lite extra, själv har jag en rejäl övervikt, har både varit på extra tester och läkarkontroll. Man får försöka ha lite distans, du vet om din övervikt, då kan det väl inte skada om BM pratar om det?
  • Cornellia
    Mliic skrev 2011-03-16 21:37:51 följande:
    Och vad är glukosbehandling? många skriver det men jag vet inte vad det är.
    Man kollar av hur kroppen kan bryta ner socker tror jag. Här gör alla det i vecka 28, men jag är en tjockis och fick göra det i vecka 8-9 oxå.
  • Mliic

ok, jag har inget minne av att jag har gjort det. Hur gör man? blodprov?

• Cornellia
    Mliic skrev 2011-03-16 21:43:39 följande:
    ok, jag har inget minne av att jag har gjort det. Hur gör man? blodprov?
    Man kommer dit och då ska man inte ha ätit (eller druckit?) på typ 10 timmar. Dom kollar sockret i blodet, och sen får du dricka en sockelösning. Vänta 2 timmar sen tar dom ett nytt socker prov och ser hur kroppen brutit ner sockerlösningen.
  • MissMarilyn
    Cornellia skrev 2011-03-16 21:38:06 följande:
    Du har precis lika mycket eller lite viktpress på dig som alla andra! Vad ska dom göra om du går upp? Hindra dig från att föda? Ingen mår bra av att gå upp 22 kg på några månader, dom flesta skulle nog må bäst om dom högst gick upp 6-9 kg.

Jag ser det mer som bra att dom kollar av en lite extra, själv har jag en rejäl övervikt, har både varit på extra tester och läkarkontroll. Man får försöka ha lite distans, du vet om din övervikt, då kan det väl inte skada om BM pratar om det?
    Nej jag är ju mycket väl medveten om min övervikt.
    Men jag blev iaf förvånad att hon började prata om det.
    Kändes så klyschigt att ta fram en BMI karta när nu alla vet att det inte ens överenstämmer med övervikt. =)
  • Mliic

ok, här får inte alla göra sånt för det har jag inte gjort!
    Det konstiga är att jag gick upp 24 kilo under min förra graviditet och min BM sa ingenting om det. Känns ju lite som om det är någon som ska reagera som ser vikten så är det väl hon?

• MissMarilyn
    Mliic skrev 2011-03-16 22:26:16 följande:
    Det konstiga är att jag gick upp 24 kilo under min förra graviditet och min BM sa ingenting om det. Känns ju lite som om det är någon som ska reagera som ser vikten så är det väl hon?
    Det var därför jag blev lite förvånad för min förra BM gjorde inte ens en antydan till det när jag var gravid med sonen.
    Sen ligger det väl kanske lite hos mig också. Man är ju inte helt stolt att man inte lyckats gå ner alla kilon hittills så jag tog väl åt mig lite också. Vet ju att hon menade väl men jag blev lite paff! =)
  • Flisan79
    Mliic skrev 2011-03-16 22:26:16 följande:
    Fast det beror ju på vad du vägde innan. Jag som är smal i vanliga fall blev rekomenderad att gå upp ca 18 kg. Visst, 25 är lite mer men antagligen hej kom och hjälp mig i mitt fall

Har heller aldrig fått göra glukosprov eller fått någon som helst kommentar om vikten. Ja förutom rekomendationen på 18 kg.

Kollade mina gamla papper och inser att jag nu väger som jag gjorde i v 20 med första....startade iofs ett par kg mindre då men inser att jag nog la på mig det mesta i slutet. Jag får passa mig
Svar på tråden BF september 2011