• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • MatsAtari

Du skriver för övrigt att de skilde sig. Själv gissar jag på att aldrig var gifta utan bara var sambo eller tom särbo.

• mammaNena

En jätte fin tanke, men absolut inte för mig!
    Hoppades innerligt på att jag bara skulle få dö när jag själv genom gick IVF behandling, så att donera för andra när jag mådde så, nej tyvärr.

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:13:16 följande:
    Precis som en cancersjuk behöver få veta att han riskerar att dö...snacka om det uppenbara.

Jo visst, för vi mår så mycket bättre av det. Tack sparka på dem som ligger redan...Synd för dig, jag är stark, och du kommer inte åt mig. Jag tycker mest synd om dig som inte verkar kunna visa empati.
    Hel rätt! Bry dig inte om hennes kommentarer, hon är känd för att vara taskig mot de som gör ÄD. Bästa är att bara ignorera...
  • Irma01
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 22:11:48 följande:
    Det var faktiskt inte mig själv jag syftade på i första hand utan den andra som du skrev till..
    Nej, jag tycker att alla har rätt till sin åsikt. Men jag tycker inte om när folk ljuger om vad andra har skrivit eller kommer med fakta som är rena osanningar. Om det stör dig, är det inte mitt problem, du är inte tvungen att debattera här.

Mvh,
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:07:30 följande:
    Precis. Att gå in i en "Kämpar och kämpar men får aldrig mitt barn, är så ledsen.."-tråd och skriva "Det finns en mening med att du inte kan få barn!" är ju en sak.... att nämna "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är" när man svarar nej på en direkt frågeställning om donera eller ej är en helt annan.
    Jag måste ju vara STENDUM som inte ser den stora skillnaden mellan "det finns en mening med att du inte kan få barn" och "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är". Glad

Förklara gärna hur man kan hävda det sistnämnda utan att mena det förstnämnda.
  • Irma01
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 22:14:32 följande:
    Säger man verkligen så till en tjej som pga cancer inte kan få barn?
    Är du villsågärna synkade vännen???Skrattande Som jag srek innan, hon kommer inte åt mig...men tack för ni förvarar mig!

Ni är för goa båda två!!! Stora kramar!!!Hjärta
  • Anonym (J)
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:17:08 följande:
    CITAT Men jag tycker inte om när folk ljuger om vad andra har skrivit .
    Gör inte desamma själv då
  • WildaMathilda
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:04:57 följande:
    Tack för att du orkar svara , jag tror nog att det är läggdags for mig, orkar inte mer med att behöva förvara ÄD medans många barn föds på naturlig väg utan en pappa t.e...

Men nej, vis ka hela tiden behöva förklara, försvara oss, träffa psykologer, vara dömda, osv...Att man ens orkar fortsätta ibland är ju helt otroligt...

Kram på dig...
    Stor KRAM till dig och alla andra i ÄD-familjen, donatorer som mottagare! Solig

Och ett stort TACK till trådstartaren vars goda syfte syns överst i den här tråden. Härligt!
  • Blygdläppen
    MatsAtari skrev 2010-12-28 22:15:24 följande:
    Du skriver för övrigt att de skilde sig. Själv gissar jag på att aldrig var gifta utan bara var sambo eller tom särbo.
    Med skilde sig menar jag inte juridiskt utan helt enkelt att de var ett par, men gick skilda vägar. Jag minns som sagt inte heller detaljer, det var flera år sedan.
  • Irma01
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-28 22:14:04 följande:
    Jag är förundrad över att du orkat ta strid i den här debatten som blev, trots att jag SOM SAGT INTE ville tvinga någon att donera utan bara ville upplysa om att det finns. 
    Ett sätt att orka är (för mig) att bara tänka att man står över de som skriver dumdryga okunniga kommentarer och inte svara alls. Jag förstår även driften och VILJAN att upplysa okunniga när man själv sitter inne med kunskap och erfarenheter. (Tyvärr har jag förstått att för att skydda sig själv måste man helt enkelt låta bli att svara och inte ta åt sig och gklädjas över att man slipper ha med ignoranta människor att göra i verkligheten, det är många som blir extra råa för att de kan gömma sig bakom en fasad.)
    Jag tycker du har gjort en JÄTTEinsats i den här tråden: TACK!
    Stor kram!
    Även stort tack till alla som inte jobbat hårt för att missförstå mitt syfte med den här tråden och som påpekar att det var bra att upplysa eller bara tända en tanke om det här ämnet! Det gör mig glad!
    Kramar! 
    Tack! och god natt!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!