• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Jennie med ie
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:51:04 följande:
    Jaha, så om ägget man donerar råkar bli till ett barn, så har detta barn rätt att få veta vem man är, och leta upp en? Då ser jag det bara som ännu en till orsak att inte donera.

Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?
    det fallet handlade om hemmainsemination, inget som gått via sjukvården alltså utan de inseminerade kvinnan hemma själva...
  • Mumlan74

villsågärna: Åh. då är det ännu strängare regler än vid "vanlig" ivf. Tack för infon. :0) men varför är det så? det måste ju hända att det inte blir något toppembryo vid en ÄD också, men ett par som är ok?

• Hannah74

har mest läst TS, så det kanske varit uppe innan, men det som får mig (lr fick, eftersom jag inte får nu)att fundera lite extra är att de (ev )barn alltså har rätt att knacka på dörren när de fyller 18. Det vill inte jag. Hade vekat vara helt anonym.
    Tror det är en avskräckande faktor.

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503 Länk i pres
  • villsågärna38
    Jaha, så om ägget man donerar råkar bli till ett barn, så har detta barn rätt att få veta vem man är, och leta upp en? Då ser jag det bara som ännu en till orsak att inte donera.

Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?
    Det kan isf inte vara i Sverige genom lagligt reglerad spermadonation. Som äggdonator i Sverige har man genetiskt delat med sig av ett ägg, man är inte juridiskt mor till barnet och har inga juridiska rättigheter eller skyldigheter. Däremot har ev barn rätt att vid 18 års ålder få veta vem som donerade ägget, om han/hon vill veta vill säga, barnet har ju redan både en mamma och en pappa...
  • Anonym (mia)
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 16:54:09 följande:
    Är det bara de som behöver fertilitetshjälp i form av donationer för att få biobarn som har nån form av skyldighet att adoptera de stackars föräldralösa istället, eller gäller det även de som kan få barn på egen hand hemma i sängen?
    Och fortfarande så är mitt svar att jag var ironisk. och överdrev, VAD vill du att jag ska svara på?
    Jag vill adoptera, jag tycker att det skulle vara helt fantastiskt om vi alla kunde få minst ett biologisk och sedan ett adopterat barn. Det hade varit fantastiskt bra!
  • MrBlueSky

Underbart att sprida vandringssägner Cool Vet inte ens du att det stämmer så vad har vi andra att gå på? Bättre kanske att inte yttra sig då nästa gång...
  • lyckligtlottad1982

Har bara läst TS och jag blir så glad när jag ser detta och hoppas att någon får en tanke om att kankse donera ägg kötiderna är långa pga få äggdonatorer.

Jag är 28 år och läkarna har påtalat att mina alternativ är äggdonation, adoption eller inga barn alls. Innan jag fick höra detta visste jag inte ens att äggdonationer fanns, så inte konstigt att fertila kvinnor ej kommer i kontakt med dessa tankar... Går ofta och funderar på att sätta upp lappar i matbutiker mm för att uppmärksamma om detta. Än har jag inte varit stark nog att ta detta steg...  

• villsågärna38
    Mumlan74 skrev 2010-12-28 21:53:05 följande:
    villsågärna: Åh. då är det ännu strängare regler än vid "vanlig" ivf. Tack för infon. :0) men varför är det så? det måste ju hända att det inte blir något toppembryo vid en ÄD också, men ett par som är ok?
    De hävdar att det är ökad risk för komplikationer vid äggdonation. Utomlands kan man dock få tillbaka två eller t o m tre, men som sagt, jättesträngt här i Svedala.
  • Irma01
    Anonym (nej) skrev 2010-12-28 21:47:27 följande:
    Ja, jag förstår att allt man googlar fram inte är sanning. Vetenskapliga artiklar och läkarutlåtande finns dock på nätet. Bara för att du nu är inne i processen att donera, kan du inte bortse från att risker finns. Inte heller blir du som äggdonator och i kontakten med läkare, automatiskt expert i ämnet. ...dock har du fått viss kunskap och insikt i ämnet. Det som går för sanning i nuläget kan dessutom förkastas om ett par årtioenden. Dessutom reagerar individer olika på behandlingen. För vissa går det bra och andra kan få det riktigt besvärligt. ...alltså är det inte riskfritt att genomgå aggressiva hormonbehandlingar, för att det gått bra för ett antal personer i den här tråden. - Vi vet, för det har gått bra för oss. ...kan omöjligen ses som en garanti för att det ska ses som ofarligt för alla. 

Jag vill inte donera ägg för att det finns risker för hälsan och behandlingen kan bli obehaglig samt påfrestande. Uttalanden som "det är helt fel" och "jag vet för jag går igenom det - det har gått fint", är helt enkelt oväsentliga och dålig argumentation. Det kommer inte att påverka min högst valida orsak till att inte vilja göra det. 

Detta betyder naturligtvis inte att jag tycker att du gör fel på något sätt. Tvärtom är det berömvärt att vilja hjälpa andra och jag är glad att det tycks gå bra för dig/övriga att genomgå processen. 

Mvh
    Jag tror nog att du har missat mycket i tråden. Jag är ingen donator, jag tar emot eftersom jag belv steril efter en cancer..

Så egentligen har jag dubbel kunskap när det gäller detta.

Och ditt val är ditt val, och det respekterar vi alla här. Men låt nog läkarna och experter berätta riskerna för de som vill donera. Det  är en tung process innan man ens blir godkänd som donator.
  • Blygdläppen
    MrBlueSky skrev 2010-12-28 21:56:16 följande:
    Underbart att sprida vandringssägner Cool Vet inte ens du att det stämmer så vad har vi andra att gå på? Bättre kanske att inte yttra sig då nästa gång...
    Det var en fråga, eller en inledning till en fråga. Läs mitt inlägg pånytt så ser du det. Jag skriver tydligt att jag läst om ett fall, men är inte säker på om det stämmer (om jag ens minns detaljerna rätt) därefter kommer frågorna "kan det gå till på detta viset?"
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!