• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Hannah74

Det finns väl risker med allt. Gå på trottoaren, cykla, gå i en trapp mm. Men det är ju inte alltid det väsentliga..

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503 Länk i pres
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:09:05 följande:
    Eller så är det just det dom behöver få höra och kanske inse
    Så det är din kommentar i känsliga rummet till en tjej som pga cancer inte kan få barn?
  • Anonym (mia)
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:08:18 följande:
    HAHAHAHAHA...Nej, i fall du inte har fattat det sä är detta ett fritt forum...Men eftersom ämnet är i känsliga rummet, tycker jag att det ganska naturligt att man kanske kan tänka på vad man skriver i stället för att kasta ur sig kommentarer som bara sårar folk INNAN man ens har frågat...

I stället för att basunera att "det är väl bara adoptera i stället" kunde du om du vill veta FRÅGAT varför man inte adopterar i stället...

Jag säger ju inte till dig hur du ska leva ditt liv, så kom inte hit och förklara att de ofrivillgt barnlösa de kan ju adoptera och basta, problemet är ur världen. Men det verkar du inte vilja förstå överhuvudtaget...
    Det var faktiskt inte mig själv jag syftade på i första hand utan den andra som du skrev till..
  • MatsAtari
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:51:04 följande:
    Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?
    Minns historien jag också, men kommer inte ihåg detaljerna.
    De måste ju dels ha gjort heminsemination för sjukvården godkänner inte öppen donator.
    Normalt sett skriver sig den andra mamman som förälder men av någon anledning så måste tjejerna ha angivit honom som pappa eller att han själv frivilligt skrev sig som pappa i det där fallet.

Gör man privat heminsemination så är ju det där en risk donatorn alltid tar.
    Nu har ju inte det där någonting med tråden att göra.
  • Irma01
    Precis som en cancersjuk behöver få veta att han riskerar att dö...snacka om det uppenbara.

Jo visst, för vi mår så mycket bättre av det. Tack sparka på dem som ligger redan...Synd för dig, jag är stark, och du kommer inte åt mig. Jag tycker mest synd om dig som inte verkar kunna visa empati.
  • Anonym (Jag vill!)
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:04:57 följande:
    Tack för att du orkar svara , jag tror nog att det är läggdags for mig, orkar inte mer med att behöva förvara ÄD medans många barn föds på naturlig väg utan en pappa t.e...

Men nej, vis ka hela tiden behöva förklara, försvara oss, träffa psykologer, vara dömda, osv...Att man ens orkar fortsätta ibland är ju helt otroligt...

Kram på dig...
    Jag är förundrad över att du orkat ta strid i den här debatten som blev, trots att jag SOM SAGT INTE ville tvinga någon att donera utan bara ville upplysa om att det finns. 
    Ett sätt att orka är (för mig) att bara tänka att man står över de som skriver dumdryga okunniga kommentarer och inte svara alls. Jag förstår även driften och VILJAN att upplysa okunniga när man själv sitter inne med kunskap och erfarenheter. (Tyvärr har jag förstått att för att skydda sig själv måste man helt enkelt låta bli att svara och inte ta åt sig och gklädjas över att man slipper ha med ignoranta människor att göra i verkligheten, det är många som blir extra råa för att de kan gömma sig bakom en fasad.)
    Jag tycker du har gjort en JÄTTEinsats i den här tråden: TACK!
    Stor kram!
    Även stort tack till alla som inte jobbat hårt för att missförstå mitt syfte med den här tråden och som påpekar att det var bra att upplysa eller bara tända en tanke om det här ämnet! Det gör mig glad!
    Kramar! 
  • Jennie med ie
    Hannah74 skrev 2010-12-28 22:11:08 följande:
    Det finns väl risker med allt. Gå på trottoaren, cykla, gå i en trapp mm. Men det är ju inte alltid det väsentliga..
    Inte alltid, men för vissa är det tydligen det när det gäller äggdonation. Vissa risker måste man helt krasst utsätta sig för om man ska leva ett normalt liv med rimlig levnadsstandard, medans vissa kan man välja bort utan att kompromissa med sin livskvalitet. Riskerna med att donera ägg åt andra tillhör den senare kategorin, så jag har full förståelse för att dessa får en del att avstå.
  • WildaMathilda
    Säger man verkligen så till en tjej som pga cancer inte kan få barn?
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 22:11:28 följande:
    Så det är din kommentar i känsliga rummet till en tjej som pga cancer inte kan få barn?
    Låt det vara hon är inte värd din uppmärksamhet. Det som inte dödar en gör en starkare, och vad livet leker säger eller tycker påverkar varken min övertygelse eller mina beslut...

Kram!!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!