• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • ShaGaDeLiC

Ja hallå, nu är jag här igen.
    Innan jag somnade igår låg jag och tänkte på denna tråden och om att donera ägg. En tanke som for upp är, OM man vill donera, hur funkar det med p-piller opch sådant? Jag har ju ingen aning, men det känns någonstans som man inte kan/ska äta p-piller ifall man ska donera? Det kanske till och med är självklart att man inte ska, men jag frågar för att lära mig, även ifall någon anser att det är en dum fråga

• Irma01
    Maxbox skrev 2010-12-29 11:10:11 följande:
    Irma01: Det stämmer säkert att definitionen inte är biologiska mammor. Men jag känner liksom bara ett ansvar gentemot mitt "ägg" som ev. skulle bli ett barn. Det känns som om jag skulle vilja skriva ett avtal där blivande föräldrarna skriver under på att de kommer att behandla barnet med fullständig respekt osv. Men det kan man ju inte kräva så därför känns det inte ok för mig.
    Precis, det var det jag menade med att "känna". Att donera ägg är absolut inte enkelt, och för många känns det fel, och det respekterar vi fullständigt. Vi är bara otrolig tacksamma för att det finns de som gör det, eftersom det är för en del av oss den enda chansen att få barn.

och som villsågärna skriver, så har de flesta av oss längtade och kämpat länge, därför är de flesta barn som kommer via ÄD föda i en familj som skulle aldrig behandla de med annat än kärlek och respekt.

Men visst, man kan tyvärr inte svara för alla, därför förstår jag din ståndpunkt!

Ha det gott!

Mvh,
  • Irma01
    ShaGaDeLiC skrev 2010-12-29 11:40:58 följande:
    Innan jag somnade igår låg jag och tänkte på denna tråden och om att donera ägg. En tanke som for upp är, OM man vill donera, hur funkar det med p-piller opch sådant? Jag har ju ingen aning, men det känns någonstans som man inte kan/ska äta p-piller ifall man ska donera? Det kanske till och med är självklart att man inte ska, men jag frågar för att lära mig, även ifall någon anser att det är en dum fråga
    Jag är tyvärr inte expert just i det avseende, men du måste följa en nogrann medicinering, och jag är ganska säker på att du inte får äta p-piller...

Mvh,
  • Flisan86
    Nej, du kan inte äta p-piller genomgår behandlingen, men en del synkas med mottagaren genom just p-piller. Det ser lite olika ut för olika personer och i olika delar i landet.

Preventivmedel utan hormoner som t ex kopparspiral är dock inget problem vid donation. (Varje gång jag gjorde VUL blev läkarna så förvånade över att se en spiral, en till och med sa "Du vet om att du har spiral?" Hon trodde nog att jag skulle göra IVF. Hahaha!)
  • Pimpinellan
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:39:47 följande:
    Så Gud ville att mina döttrar dog efter förlossningn då?
    Om Gud inte ville att jag skulle få barn varför såg han till att jag blev gravid i så fall?
    En var spontan och den andra var en IVF. Med mina ägg.

Aha. tack, den värmde...
    Ja,varför kan man undra. Varför gjorde jag IVF,blev gravid och fick sent missfall om det ändå inte var meningen? Då kämpar man ju mot ödet hela tiden... Usch,jag beklagar dina förluster! Måee vi båda få sjufalt igen!
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2010-12-28 20:39:42 följande:
    Jag tycker verkligen att möjligheten till ÄD är bra, fertilitetsindustrin är jag dock kluven till då den styrs av kapitalistiska intressen som skapar etiska dilemman som att sätta in alldelles för många embryon osv.
    Jag skulle dock inte kunna donera mina ägg, rent genetiskt blir det ju mina barn som försvinner ut i världen, får dem det bra? En tanke som skulle gnaga på mig.
    Stämmer inte  alls i Sverige. Här sätts normalt in ett ägg på order av socialstyreslen. I nödfall två ägg om förhållandena kräver det. Danmark sätter in tre ibland och de flesta länder i Europa inte mer än så heller.
  • PW58

Självklart så är det ett väldigt bra alternativ att donera ägg, jag funderade på att göra det någongång i framtiden tills jag läste att man inte får vara anonym när man gör det, utan att barnet som "det barnlösa paret" kanske får faktist har rätt att söka upp en i framtiden, då jag är ganska blödig och inte skulle kunna släppa iväg det barnet om det kom och hälsade på så är det nog inte nått alternativ för mig:/

• 1814
    PW58 skrev 2010-12-29 12:50:41 följande:
    Självklart så är det ett väldigt bra alternativ att donera ägg, jag funderade på att göra det någongång i framtiden tills jag läste att man inte får vara anonym när man gör det, utan att barnet som "det barnlösa paret" kanske får faktist har rätt att söka upp en i framtiden, då jag är ganska blödig och inte skulle kunna släppa iväg det barnet om det kom och hälsade på så är det nog inte nått alternativ för mig:/
    Ja, fast man får inte den informationen förren "barnet" är av mogen ålder, dvs myndig eller där omkring. Det är inte ett litet barn som kommer och knackar på.

Det kanske är orelevant eftersom inget vet hur barnen som blivit till med donerade ägg kommer göra, men av de som blivit till genom donerade spermier (dvs mycket tidigare och fler än genom äggdonation) har exakt 0 st sökt upp donatorn.
  • villsågärna38
    PW58 skrev 2010-12-29 12:50:41 följande:
    Det stämmer. Barnet har rätt i myndig ålder att få veta vem som donerade ägget. Om de vill veta det är det ju dock ingen som vet ännu eftersom det är så pass nytt med äggdonation i Sverige. Som mottagare av ägg i Sverige får man rådet att berätta redan tidigt för barnet om att mamma och pappa fick ett ägg/en cell av en snäll kvinna osv" för att avdramatisera och undvika att det blir en hemlis och stor grej när barnet växer upp. Barn till spermadonatorer har än så länge visat sig vara förvånansvärt ointresserade av att ta reda på vem som donerat spermierna, förmodligen därför att de barnen redan har en mamma och en pappa (har ju varit tillåtet längre med spermadonatorer så här vet man mer än ang äggdonation). Som donator har man inga juridiska skyldigheter eller rättigheter gällande barnet och vill barnet/barnen inte veta vem som donerat kan man aldrig få reda på något om honom/henne. Men självklart är det något man måste ta i aktning när man funderar över att donera och känns det fel ska man definitivt inte göra det.
  • lyckligtlottad1982
    Blir glad över att denna tråden väcker såna tankar hos en del kvinnor! :) För oss som inte kan få barn utan äggdonation betyder extremt mycket! Tack min vän! :)

Jag vet inte hur det funkar riktigt. Men hänvisar till  inlägg #700 där finns telfonnummer till landets donationsställen dit kan man nog ringa och fråga detta.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!