• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • TriBelle

Hej, Jag har alltid tänkt på detta med donation :)
    Men aldrig vetat hur jag skulle göra eller så.
    Skönt att hitta denna tråden och kunna ta del av tankar osv av er som inte kan få egna barn.
    Plus att få info om hur jag ska gå till väga efter denna graviditeten.

Jag har alltid sagt att jag tillåme skulle kunna bära någon annans barn.
    Nu när jag väntar mitt andra barn så känns tanken lite svårare.
    Men jag tror inte att jag skulle säga nej direkt om jag blev tillfrågad.

Jag hade varit så oerhört tacksam för äggdonationer om jag själv inte kunnat bli gravid.

Lycka till allihop som försöker få bebis <3

• Irma01
    TriBelle skrev 2010-12-29 13:23:28 följande:
    Hej, Jag har alltid tänkt på detta med donation :)
    Men aldrig vetat hur jag skulle göra eller så.
    Skönt att hitta denna tråden och kunna ta del av tankar osv av er som inte kan få egna barn.
    Plus att få info om hur jag ska gå till väga efter denna graviditeten.

Jag har alltid sagt att jag tillåme skulle kunna bära någon annans barn.
    Nu när jag väntar mitt andra barn så känns tanken lite svårare.
    Men jag tror inte att jag skulle säga nej direkt om jag blev tillfrågad.

Jag hade varit så oerhört tacksam för äggdonationer om jag själv inte kunnat bli gravid.

Lycka till allihop som försöker få bebis <3
    Tack för att du tänker på det och för dina fina ord. Det värmer verkligen!
  • hic sunt leones

Som svar på ts, nej det vill jag inte göra för jag klarar inte av tanken på att det någonstans skulle finnas ett barn som är biologiskt mitt. För mig vore det samma sak att donera ägg som att ge bort ett av mina barn. Men så hade jag i samma sits som barnlös inte nöjt mig med donerade ägg heller, då hade jag hellre valt bort barn.
    Som tur är för alla barnlösa så är inte alla så som jag Glad
    Det enda jag inte gillar med saken är att många tycker det är självklart att alla kvinnor som kan borde donera ägg, istället för att vara ödmjuka inför de som vill trots att det är en stor sak att göra för någon annan.

• LadyBond
    hic sunt leones skrev 2010-12-29 15:19:43 följande:
    Som svar på ts, nej det vill jag inte göra för jag klarar inte av tanken på att det någonstans skulle finnas ett barn som är biologiskt mitt. För mig vore det samma sak att donera ägg som att ge bort ett av mina barn. Men så hade jag i samma sits som barnlös inte nöjt mig med donerade ägg heller, då hade jag hellre valt bort barn.
    Det enda jag inte gillar med saken är att många tycker det är självklart att alla kvinnor som kan borde donera ägg, istället för att vara ödmjuka inför de som vill trots att det är en stor sak att göra för någon annan.
    Hur vet du att de som tar emot ÄD-inte är ödmjuka?
    Känner du alla dom eller? *frågar snällt*

Dessutom så är du inte påläst eftersom OM du skulle donera så BLIR det inte ditt biologiska barn(du donerar en cell med DNA och du blir genetisk mamma men inte biologisk-det är kvinnan som föder barnet som blir dne biologiska mamman)-det finns massa med bra länkar att läsa på det om. Kan du inte läsa några av dom länkarna i den här tråden.

Och sen komma tillbaka så kan vi diskutera mer om fördomar?
    (Som att äd människor inte är ödmjuka tex..eller så läser du hela tråden och ser att äd-människorna är trevliga-omtänksamma medan en del som är emot är otrevliga, elaka och nedlåtande...?)
    Det går inte att missa. *lovar*

Jag har tänkt. De som donerar är kloka,intelligenta, blir pålästa och är empatiska. Det är ju såna donatorer som jag skulle vilja ha. :D
  • villsågärna38
    En fråga bara... vem tycker det? Jag har iaf aldrig träffat någon barnlös som tycker så utan de flesta brukar ha full respekt för att det absolut inte är något för alla.
  • villsågärna38
    En sak till... är det något jag och min man är ödmjuka för i livet så är det de två kvinnor som donerat ägg till oss det senaste året. Vi ser dem som helt fantastiska och mina medsystrar i äggdonationstrådarna brukar ha samma inställning.
  • FruNaftra

Vilken fin tråd
    Hade jag själv inte behövt kämpa med IVF så hade jag definitivt övervägt att donera mina ägg. Men just nu känner jag att jag har fått nog av hormonstimuleringar och ÄP.

• Irma01
    Ok, och din åsikt har du absolut rätt till! Och vi förstår precis att de kan absolut kännas så.

Men ursäkta, vi tvingar inte på någon (läs hela tråden om du vill se) att donera ägg, vi är djup tacksamma över de som gör det eftersom det är vår enda chans.

Jag skulle själv aldrig vilja få ett ägg om jag visste att kvinnan som gav den kände sig tvungen! Och som Jenny Cecilia skrev så är vi glada att de som donerar är empatiska, snälla, altruistiska underbara människor!

En sak till: tro mig, man kan ha en uppfattning om vad man skulle göra om man var barnlös, men så länge man inte sitter där så kan man faktiskt inte veta hur man skulle göra. Ingen kan föreställa sig eller förstå den enorma sorg som sköljer över en när man inser att man inte kan få barn.

Mvh,
  • hic sunt leones

Nej nej nej. Nu blev det helt fel. Jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag menar inte de barnlösa paren i största allmänhet när jag skrev om självklart att donera. Utan hur saken brukar bemötas på detta forum, jag har läst många liknande trådar och uppfattningen brukar vara från folk att det vore självklart att de skulle donera och dom som inte kan tänka sig det är dumma i huvudet för att det vore den största gåvan. Sedan brukar det urarta till diskussioner om när livet egentligen börjar, att ägget ändå skulle ha spolats ner i toan osv.
    Jag tror alldeles säkert att paren som får äggen är ödmjuka. Ber om ursäkt för trampade tår.
    Men jag vidhåller att anledningen till att jag avstår är att jag skulle se barnet som mitt vare sig det kallas biologiskt eller genetiskt. Däremot skulle jag gladeligen ställa upp som surrogat om det vore med annan kvinnas ägg och lagligt i sverige.

• cloudberry79

Skulle jag donera så skulle jag vilja skicka ett brev till mottagaren typ "Jag heter så-och-så, jag har x biologiska barn som heter nn och nn. Jag vill absolut inte att ni som mottagare eller ert barn kontaktar mig". Kan man göra det, eller kan inte sådant förmedlas mellan donator och mottagare?

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!