• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Ferrari72
    Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 22:25:13 följande:
    Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 
    Håller inte med dej. Det är mina ägg och jag delar INTE med mej.
  • Millan77

vad många svarSkrattande
    Bor i göteborgSkrattande

Jag har tillomed funderat på att hjälpa vänner som har det svårt....Skrattande

• Irma01
    Millan77 skrev 2010-12-29 10:13:39 följande:
    vad många svarSkrattande
    Bor i göteborgSkrattande

Vad otroligt fint av dig. Hoppas du hittar alla info du behöver i den länk som Flisan och andra har skrivit här.

Mvh,
  • Millan77
    lyckligtlottad1982 skrev 2010-12-29 09:48:37 följande:
    Vill verkligen uppmuntra er som går i dessa tankar.  Här kommer en länk från shalgrenska. Om man klickar sig vidare på länken vill du bli äggdonator finns mer info.. Jag är 28 år bor i Göteborg och väntar på äggdonation. Längtar verkligen efter att detta skall bli verklighet... 

www.sahlgrenska.se/SU/1/Gynekologi-och-Reprod...
    Går in o kollar liteFlört
  • villsågärna38
    Millan77 skrev 2010-12-29 10:13:39 följande:
    vad många svarSkrattande
    Bor i göteborgSkrattande

Man får vara max 35 år som äggdonator så du har något år pådig - gissar att du är född 77
  • Millan77
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 10:16:39 följande:
    Man får vara max 35 år som äggdonator så du har något år pådig - gissar att du är född 77
    Jag såg det,
    Skulle nog göra det så fort som möjligt isf.
    Men måste ju först tala med min sambo, om jag ska sluta med p-piller kan ju det vara bra att inte ha sex o då vill jag ju att han ska veta varför..... O han e ju liksom en del av mig så han får ju vara med o tycka oxå.

Dom hade ju telefon tid på tis o torsdagar så jag får väl ringa imorgon...
  • Maxbox
    lindaha skrev 2010-12-27 22:26:33 följande:
    För mig är det helt otänkbart att donera ägg då det faktiskt blir mina barn rent biologiskt, jag skulle inte stå ut med tanken att mina barn finns där ute i världen utan mig.
    Jag har funderat på donation, men fastnar liksom i samma känsla som dig.
  • Irma01
    Maxbox skrev 2010-12-29 10:37:27 följande:
    Jag har funderat på donation, men fastnar liksom i samma känsla som dig.
    Hej,

Jag respekterar fullständigt era åsikt, vill bara påpeka att rent vetenskapsmässigt är ni inte biologiska mammor, eftersom det är inte ni som bär barnet.

Men att det kan kännas så det förstår jag till fullo! Ska man donera ägg ska det kännas helt rätt, man ska abolsut inte göra det om man tvivlar på något sätt!

Mvh,
  • Maxbox

Irma01: Det stämmer säkert att definitionen inte är biologiska mammor. Men jag känner liksom bara ett ansvar gentemot mitt "ägg" som ev. skulle bli ett barn. Det känns som om jag skulle vilja skriva ett avtal där blivande föräldrarna skriver under på att de kommer att behandla barnet med fullständig respekt osv. Men det kan man ju inte kräva så därför känns det inte ok för mig.

• villsågärna38
    Maxbox skrev 2010-12-29 11:10:11 följande:
    Irma01: Det stämmer säkert att definitionen inte är biologiska mammor. Men jag känner liksom bara ett ansvar gentemot mitt "ägg" som ev. skulle bli ett barn. Det känns som om jag skulle vilja skriva ett avtal där blivande föräldrarna skriver under på att de kommer att behandla barnet med fullständig respekt osv. Men det kan man ju inte kräva så därför känns det inte ok för mig.
    Det är ju helt ok att känna så. Alla kan ju inte bli äggdonatorer och ska man donera är det ju viktigt att man inte har några dubier alls. Som Irma skriver blir den som bär barnet biologisk mamma men den som donerar är ju självklart den som genetiskt sett är mor till barnet även om det handlar om donation av en cell. Det man kan ha med sig om man ska donera är dock att de som skaffar barn på det här sättet är oerhört starka som människor då de ofta har fått kämpa i flera år innan de får sitt barn. De har gått igenom så mkt, ofta flera år av hormonbehandlingar, sorger och om/när de sedan får sitt barn så är det så oerhört efterlängtat. Jag och min man har försökt i snart fem år nu och det vi gått igenom tillsammans har gjort oss så oerhört starka och sammansvetsade, vi vet verkligen att vi vill ha varandra för resten av livet och att vi vill bli föräldrar. Det som återstår att se är om det blir via äggdonation eller via adoption.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!