• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Flisan86
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 17:54:23 följande:
    Skulle vara intressant att veta vilka studier artikeln hänvisar till? ÄD har ju bara funnits i Sverige i några år så det kan ju inte finnas några svenska studier på barn som är större än 7-8 år. De är även rättså tuffa innan donationen med att man ska berätta för barnen om donationen eftersom de sedan har rätt att veta vem det är som donerat, bl a därför man blir utredd även av en kurator innan man tar emot donerade ägg. Det kan ju röra sig om utländska studier och där är ju donatorerna anonyma vilket ju kan förklara en del. Den info vi fick av KS var densamma som läkaren på AK sa dvs att de har intrycket av att föräldrarna berättar/kommer att berätta och vara öppna med att det är donation.
    Ja, statistiken man hänvisar till är från slutet av 90-talet, så de barnen måste ha blivit till i början av 70-talet, och då fanns det fortfarande ingen kunskap om hur viktigt det är att berätta.
  • Flisan86
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:01:46 följande:
    Ja, statistiken man hänvisar till är från slutet av 90-talet, så de barnen måste ha blivit till i början av 70-talet, och då fanns det fortfarande ingen kunskap om hur viktigt det är att berätta.
    1985 kom ju lagen om att barnen får veta om donatorns identitet. Så då var de barn som studien omfattar redan 15 år och omfattades inte av den lagen då de blev till... så det borde ju vara omöjligt för dem att kolla upp det ändå!?
  • evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:01:46 följande:
    Nej, i artikeln står det att man först för 25 år sedan (1985) kom med lagen om att de som tillkommit genom spermadonation ska få veta vem som donerade.  Så jag förstår det som att det gäller de barn som fötts efter det.  Mindre än hälften i intervjun sa att de tänkte berätta för barnet, men många som inte tänkte berätta hade berättat för andra (dvs viss risk att barnet som inget vet får höra det av andra).  Hoppas det blir bättre framöver...
  • evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:05:21 följande:
    1985 kom ju lagen om att barnen får veta om donatorns identitet. Så då var de barn som studien omfattar redan 15 år och omfattades inte av den lagen då de blev till... så det borde ju vara omöjligt för dem att kolla upp det ändå!?
    Jag förstår det som att det gällde barn födda efter 1985 och man frågade både om man redan hade berättat och om man tänkte göra det framöver.
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:00:02 följande:
    Du kan läsa här om en svensk undersökning i slutet på 90-talet där man kom fram till att 11 % berättat för barnen att de kommit till genom spermadonation...  Man kan hoppas att det är högre siffror numera.  En av de som blivit till genom donation letar nu efter sitt ursprung.

Länk till DN artikeln

www.dn.se/insidan/insidan-hem/hemlighalls-bar...
    Ok, då rör det spermiedonation och inte äggdonation gjord i Sverige iaf. Jag tror att man har kommit en lång väg sedan dess. Spermiedonationer blev ju inte tillåtna i Sverige förrän 1985 om jag inte har fel, då kom iaf en lag om att barn till spermadonatorer i Sverige har rätt att veta vem som donerat. Utländska donationer är ju dock nåt helt annat, där kan ju donatorn vara både anonym och inte, vad jag förstår ser det väldigt olika ut.
  • evaoregon
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 18:08:16 följande:
    Ok, då rör det spermiedonation och inte äggdonation gjord i Sverige iaf. Jag tror att man har kommit en lång väg sedan dess. Spermiedonationer blev ju inte tillåtna i Sverige förrän 1985 om jag inte har fel, då kom iaf en lag om att barn till spermadonatorer i Sverige har rätt att veta vem som donerat. Utländska donationer är ju dock nåt helt annat, där kan ju donatorn vara både anonym och inte, vad jag förstår ser det väldigt olika ut.
    Ja, men det är ganska nedslående att färre än hälften planerade att berätta för barnet i en undersökning som gjordes om spemadonation i Sverige för cirka 10 år sedan...

"I slutet av 1990-talet gjorde Claes Gottlieb en uppföljning av lagen för Socialstyrelsen. Av 450 tillfrågade par som fått barn genom spermadonation hade endast 11 procent berättat för barnen.

– Färre än hälften sa att de tänkte berätta. Det var nedslående, men värst var kanske att många av dem hade berättat för någon annan. Risken att det kommer fram på omvägar är stor, och det kan då leda till stora problem, säger Claes Gottlieb."

• grynet80

Jag funderar skarpt på det, ännu mera nu efter att ha fått ett eget barn. Problemet är bara att vi gjorde ett ivf försök för ett snart två år sedan och jag blev överstimulerad av hormonerna och blev väldigt dålig av det. Är ju inte sugen på att det ska hända igen!
    Men jag ska inte ge upp tanken. Vilken är högsta ålder för att ge ägg?

Förresten, är det matchning på föräldrarnas utseende? I så fall får jag beskriva mig som kort, småfet och vildvuxna ögonbryn . Någon som är sugen?

• evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:05:21 följande:
    Nej, studien var en uppföljning av lagen och gällde barn födda 1985 och senare.  En del var då närmare 15 år.

"I slutet av 1990-talet gjorde Claes Gottlieb en uppföljning av lagen för Socialstyrelsen. Av 450 tillfrågade par som fått barn genom spermadonation hade endast 11 procent berättat för barnen.

– Färre än hälften sa att de tänkte berätta. Det var nedslående, men värst var kanske att många av dem hade berättat för någon annan. Risken att det kommer fram på omvägar är stor, och det kan då leda till stora problem, säger Claes Gottlieb."

• villsågärna38
    grynet80 skrev 2010-12-29 18:17:22 följande:
    Jag funderar skarpt på det, ännu mera nu efter att ha fått ett eget barn. Problemet är bara att vi gjorde ett ivf försök för ett snart två år sedan och jag blev överstimulerad av hormonerna och blev väldigt dålig av det. Är ju inte sugen på att det ska hända igen!
    Men jag ska inte ge upp tanken. Vilken är högsta ålder för att ge ägg?

Förresten, är det matchning på föräldrarnas utseende? I så fall får jag beskriva mig som kort, småfet och vildvuxna ögonbryn . Någon som är sugen?
    Fint att du tänker tanken! Om du gjort ivf tidigare så har de ju värdefull info om dosering osv sen tidigare så då borde risken vara väldigt liten att du blir överstimulerad nästa gång. Jo de matchar ögonfärg, hårfärg, längd och vikt på ett ungefär för att donatorn ska likna mottagaren.
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:17:46 följande:
    Nej, studien var en uppföljning av lagen och gällde barn födda 1985 och senare.  En del var då närmare 15 år.

Har ju ingen aning om vilka krav man ställde på 80-talet gällande info till barnen, hur sjukvården agerade osv. Det enda jag kan säga nu är att de är rätt tuffa och det påtalas både i samtal med läkare och kurator och man går igenom hur man berättar på bästa sätt, i vilken ålder osv. För oss är det inget konstigt alls och likaså vet jag att de andra tjejerna som gör ÄD här i Sverige resonerar på FL så det kan ju även vara så att det är så mkt mer accepterat i samhället idag att man vågar berätta. Kan tänka mig att det var mycket hysch, hysch fortfarande på slutet av 80-talet och början av 90-talet. Självklart är det tragiskt om man som barn inte får veta det, likaväl som det är tragiskt att de barn som avlats på "naturlig" väg och inte har den pappa de tror inte får veta det (det är ju trots allt inte helt ovanligt det heller). Alla barn har rätt att veta om sitt ursprung tycker jag.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!