• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • evaoregon

Jag undrar lite nyfiket om äggdonatorn får veta hur många barn som fötts genom deras ägg.  I vissa fall blir det kanske inga barn alls av äggen och då borde det ju vara vettigt att äggdonatorn i alla fall får veta resulatet så att hon kan vara redo för om nåot barn ev kommer och knackar på när det fyllt 18 år. 

• evaoregon
    1814 skrev 2010-12-29 12:57:33 följande:
    Det kanske är orelevant eftersom inget vet hur barnen som blivit till med donerade ägg kommer göra, men av de som blivit till genom donerade spermier (dvs mycket tidigare och fler än genom äggdonation) har exakt 0 st sökt upp donatorn.
    Det kan kanske bero på att många aldrig får veta att det blivit till genom äggdonation eller spermadonation?  Tyvärr visar flera studier att många föräldrar aldrig berättar för barnet att de fick hjälp av andras ägg eller spermier.

Länk

www.unt.se/uppsala/lang-vantan-pa-aggdonation-984273.aspx
  • Emmylou
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:22:41 följande:
    Jag undrar lite nyfiket om äggdonatorn får veta hur många barn som fötts genom deras ägg.  I vissa fall blir det kanske inga barn alls av äggen och då borde det ju vara vettigt att äggdonatorn i alla fall får veta resulatet så att hon kan vara redo för om nåot barn ev kommer och knackar på när det fyllt 18 år. 
    Vad jag förstått så får donatorn veta om mottagande par blivit gravida, men inte mer sen. Jag har tagit emot donerade ägg, kanske en donator kan svara mer säkert.
  • evaoregon
    Emmylou skrev 2010-12-29 17:37:45 följande:
    Vad jag förstått så får donatorn veta om mottagande par blivit gravida, men inte mer sen. Jag har tagit emot donerade ägg, kanske en donator kan svara mer säkert.
    Jag hittade information på en sida där det står "Donatorn är införstådd med detta och hon får om hon så önskar reda på om behandlingen resulterat i graviditet och barn, men i övrigt inga detaljer eller rättigheter att söka upp barnet."

Så donatorn verkar få veta om det blivit några barn av äggen.  Det låter ju i alla fall vettigt.
  • evaoregon

Jag läste också att en kvinnas ägg får resultera i maximalt sex barn och att äggen kan ges till två olika kvinnor.

• Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:31:01 följande:
    Det kan kanske bero på att många aldrig får veta att det blivit till genom äggdonation eller spermadonation?  Tyvärr visar flera studier att många föräldrar aldrig berättar för barnet att de fick hjälp av andras ägg eller spermier.

Länk

www.unt.se/uppsala/lang-vantan-pa-aggdonation...
    Ja, tyvärr är det så tråkigt. Men jag tror inte att man la samma vikt vid att berätta för barnet då (för 15-20 år sedan). En gång i tiden till och med rekommenderade man att aldrig berätta för barnet, det är möjligt att man gjorde det då. Idag vet man ju att det är helt fel.
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:22:41 följande:
    Ja, det får man veta, men bara om man själv frågar. Jag tror att det handlar mest om att hålla reda på hur många barn som blir till. Embryona kan ju förvaras i upp till 5 år så man kanske inte vet exakt när barnen blivit till, men man får veta om någon blivit gravid och om barn fötts. Men som sagt, bara om man frågar själv.
  • Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:45:49 följande:
    Jag läste också att en kvinnas ägg får resultera i maximalt sex barn och att äggen kan ges till två olika kvinnor.
    En donator bör inte ge upphov till fler än 6 barn (födda barn alltså, inte embryon). När man donerar brukar äggen delas på två mottagarpar, så att fler får chansen och kön går frammåt lite fortare.
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:31:01 följande:

Länk

www.unt.se/uppsala/lang-vantan-pa-aggdonation...
    Skulle vara intressant att veta vilka studier artikeln hänvisar till? ÄD har ju bara funnits i Sverige i några år så det kan ju inte finnas några svenska studier på barn som är större än 7-8 år. De är även rättså tuffa innan donationen med att man ska berätta för barnen om donationen eftersom de sedan har rätt att veta vem det är som donerat, bl a därför man blir utredd även av en kurator innan man tar emot donerade ägg. Det kan ju röra sig om utländska studier och där är ju donatorerna anonyma vilket ju kan förklara en del. Den info vi fick av KS var densamma som läkaren på AK sa dvs att de har intrycket av att föräldrarna berättar/kommer att berätta och vara öppna med att det är donation.
  • ShaGaDeLiC
    lyckligtlottad1982 skrev 2010-12-29 13:10:42 följande:
    Blir glad över att denna tråden väcker såna tankar hos en del kvinnor! :) För oss som inte kan få barn utan äggdonation betyder extremt mycket! Tack min vän! :)

Jag vet inte hur det funkar riktigt. Men hänvisar till  inlägg #700 där finns telfonnummer till landets donationsställen dit kan man nog ringa och fråga detta.
    Tråden har verkligen fått mig att tänka på detta, mycket av dagen har gått åt att fundera kring detta, jag bor i karlstad så kollade upp nummer och så dit man kan ringa och diskutera lite. Men det får bli efter nyår, har en del jobb framför mig nu så tar en sak i taget!

Jag fick min son när jag precis fyllt 20 och det var en omvälvande upplevelse på alla sätt och vis, ochh miljön runtomkring med människor, sonens pappa osv gjorde det hela till en mindre trevlig upplevelse och förstå mig rätt, jag älskar min son och har gjort från det att han låg i min mage. Men att få barn och vara gravid var min störst mardröm efter detta och trots att jag under 6 månaders tid inte hade sexuellt umgänge på något vis så köpte jag minst 2 grav.test varje månad för att kolla, det var som en sorts fobi och jag hade serisöa tankar på att sterilisera mig för att slippa all ångest.

Det låter säkert konstigt, men nu kan jag se allt på ett lita annorlunda sätt, det finns möjlighet att jag kan hjälpa andra med "delar" från mig själv som varit så ångestframkallade och göra det till något fint och uderbart för en annan människa. och jag kommer absolut läsa på mer och skaffa mig mer info, samt kontakta sjukvården för att prata lite OM hur allt går till, tänka lite mer. Sen får vi se. Men ett frö är sått i min hjärna iallafall.

Kram på er!
  • evaoregon
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 17:54:23 följande:
    Skulle vara intressant att veta vilka studier artikeln hänvisar till? ÄD har ju bara funnits i Sverige i några år så det kan ju inte finnas några svenska studier på barn som är större än 7-8 år. De är även rättså tuffa innan donationen med att man ska berätta för barnen om donationen eftersom de sedan har rätt att veta vem det är som donerat, bl a därför man blir utredd även av en kurator innan man tar emot donerade ägg. Det kan ju röra sig om utländska studier och där är ju donatorerna anonyma vilket ju kan förklara en del. Den info vi fick av KS var densamma som läkaren på AK sa dvs att de har intrycket av att föräldrarna berättar/kommer att berätta och vara öppna med att det är donation.
    Du kan läsa här om en svensk undersökning i slutet på 90-talet där man kom fram till att 11 % berättat för barnen att de kommit till genom spermadonation...  Man kan hoppas att det är högre siffror numera.  En av de som blivit till genom donation letar nu efter sitt ursprung.

Länk till DN artikeln

www.dn.se/insidan/insidan-hem/hemlighalls-bara-11-procent-berattar-for-barnen-om-spermadonationen
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!